Zvieratá, ktoré vybehnú pred autá, zavinia na diaľniciach každý rok desiatky nehôd. Kým v Maďarsku diaľnicu úplne oplotili, na slovenských diaľniciach chýbajú ploty aj tam, kde už kedysi boli. Napríklad na Záhorí, kde žije v lesoch veľa zveri, bola pred niekoľkými rokmi oplotená celá diaľnica, dnes je väčšina plota strhnutá.
Námestník Slovenskej správy ciest Peter Gandl hovorí, že úseky na oplotenie diaľnic navrhuje projektant, ale keď sa postaví, "občania ho ukradnú".
Včerajší prípad s diviakmi je varujúci, ale boli aj tragickejšie. Predvlani vbehli na neoplotenú diaľniciu medzi Sencom a Trnavou dva diviaky. Narazilo do nich Audi, ktoré odhodilo na nosník betónového mostu a začalo horieť. V aute zahynuli dvaja ľudia. Vlani na diaľnici medzi Banskou Bystricou a Zvolenom diviaky zavinili hromadnú haváriu, pri ktorej bolo sedem zranených.
Gandl povedal, že nedávno vymieňali oplotenie na diaľnici Bratislava - Malacky, kde sú zrážky so zverou časté, ale "za niekoľko dní tam už časť plota nebola". Na oplotenie celej diaľnice, ako je to v Maďarsku, nie sú peniaze.
Minister dopravy Pavol Prokopovič v lete pre SME povedal, že po trnavskej tragédii sa problémom plotov zaoberal, ale zatiaľ nie sú peniaze. "Ak nebude na veľké ploty, tak by sme mali postaviť aspoň menšie bariéry," povedal.
Zoológ Michal Adamec zo Štátnej ochrany prírody upozorňuje, že vodičov neohrozuje len poľovná zver, ale aj vydry a medvede. Na Liptove na malom úseku diaľnice ročne zrazia autá aj desať vydier, čo "dosť eliminuje ich miestnu populáciu".
Na diaľnici popri Liptovskej Mare často vidieť dlhé krvavé stopy po zrážkach vydier s autami. "Pre vydry sú tam vybudované aj podchody, ale asi sa im lepšie chodí vrchom po ceste. Keby tam bol plot, vydra by musela ísť popri ňom a nakoniec by našla podchod," hovorí Adamec.
(rf)