Vládny návrh zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení posunul parlament na septembrovom zasadnutí do druhého čítania. Je posledným z trojice zákonov dôchodkovej reformy. Predložená norma zlaďuje dobrovoľné dôchodkové pripoistenie s povinným systémom sporenia na dôchodok, ktorý sa rozbehne od začiatku budúceho roka. Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ľudovít Kaník ubezpečil, že zmena by mala prebehnúť tak, aby sa to existujúcich vyše pol milióna účastníkov súčasného systému doplnkového dôchodkového poistenia vôbec nedotklo: "Transformácia je pripravená tak, aby klienti jednotlivých doplnkových dôchodkových poisťovní ani nezbadali, že nejaká transformácia prebieha, aby sa nič nemenilo na ich zmluvných vzťahoch, aby uzavreté dohody kontinuálne pokračovali a jednoducho aby sa klienti vôbec nezaoberali tým, že tu dochádza k zlaďovaniu nového dôchodkového systému." Ľudia, ktorí budú dostatočne dlho sporiť v zákonnom aj dobrovoľnom systéme, pritom podľa neho môžu dosiahnuť na dôchodku takmer rovnaký príjem ako počas aktívneho života.
Podľa znenia navrhovaného zákona by sa mali existujúce doplnkové dôchodkové poisťovne na Sloven-sku do konca budúceho roka pretransformovať na doplnkové dôchodkové spoločnosti a získať licenciu od Úradu pre finančný trh.
Pre podnikanie v doplnkovom dôchodkovom sporení, ktorý tvorí takzvaný tretí dôchodkový pilier, budú platiť podobné, o niečo menej prísne podmienky ako pre druhý kapitalizačný pilier. "Predpokla-dáme, že spoločnosť, ktorá bude mať licenciu na druhý pilier, bude môcť rozšíriť svoje služby v budúcnosti aj na poskytovanie doplnkového dôchodkového sporenia," vyjadril sa Kaník. Pre udelenie licencie od Úradu pre finančný trh bude potrebné zložiť základné imanie minimálne vo výške jeden milión eur, teda asi 40 miliónov Sk, čo je podstatne menej ako požadovaných 300 miliónov Sk v druhom pilieri. Podobne ako v systéme povinného dôchodkového sporenia však budú na členov predstavenstva a dozornej rady platiť prísne podmienky z pohľadu bezúhonnosti a dôveryhodnosti. Majetok fondu s úsporami občanov bude jasne oddelený od majetku spoločnosti, ktorou môže byť akciová spoločnosť so sídlom v SR, a pre investovanie prostriedkov budú platiť prísne pravidlá. Doplnkové dôchodkové spoločnosti budú za účelom kapitalizácie vytvárať a spravovať dôchodkové fondy. Dohľad nad doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami prevezme od ministerstva práce Úrad pre finančný trh, ktorý tak bude kontrolovať všetky dôchodkové fondy.
Po schválení zákona sa bude môcť do dobrovoľného systému sporenia zapojiť okrem zamestnancov a živnostníkov aj každá osoba od svojho 18. roku. Odpočítateľnou položkou zo základu dane budú príspevky do 10 percent príjmu, maximálne 12 000 Sk ročne, pričom aj zamestnávatelia si budú môcť o svoje príspevky takisto znížiť daňový základ do 3 percent. Zamestnancovi sa však ako aj teraz zarátajú do hrubého príjmu a ten z nich bude musieť zaplatiť daň.
Dávky zo systému doplnkového sporenia sa budú deliť na dočasné a doživotné, pričom doživotné dôchodky budú vyplácať životné poisťovne. Okrem povinných dávok, ako sú starobné dôchodky, výsluhové dôchodky, jednorazové vyrovnanie a odstupné, budú môcť doplnkové dôchodkové spoločnosti na základe zmluvy so životnou poisťovňou poskytovať aj fakultatívne dávky pozostalostného a invalidného poistenia.
Doplnkový starobný dôchodok by mali sporitelia dostávať najskôr od 55 rokov namiesto súčasných 50 rokov a minimálne obdobie doplnkového dôchodkového sporenia sa má predĺžiť z 5 rokov na 10 rokov.
Návrh zákona posilňuje princíp dedenia tak, že predmetom dedenia bude celý zostatok na účte zosnulého, teda aj vrátane príspevkov zamestnávateľa a výnosov z ich in-vestovania. Podľa súčasného systému sa totiž po smrti sporiteľa dedí len tá časť zostatku na účte, ktorú si klient nasporil sám. Ak by osoba sporila menej ako 10 rokov, vyplatí jej spoločnosť prostriedky vo forme odstupného, minimálne vo výške 80 percent nasporenej sumy. Na rozdiel od súčasnej právnej úpravy sa navrhuje ako odstupné vyplatiť nielen príspevky účastníka vrátane ich výnosov, ale aj príspevky zamestnávateľa a výnosy z týchto príspevkov.
Predložený zákon by sa mal začať uplatňovať od januára budúceho roka. (er)