Najneskôr do konca roka 2005 by chceli zástupcovia vysokých škôl pripraviť metodiku skúmania kvality vysokých škôl. Chceli by totiž objektívne posúdiť kvalitu výučby, štúdia a vedy na slovenských vysokých školách, definovať ich silné a slabé stránky a ponúknuť návrhy na zvýšenie kvality.
Dohodli sa na tom zástupcovia Slovenskej rektorskej konferencie, Rady vysokých škôl SR a Študentskej rady vysokých škôl. "Je to v záujme samotných vysokých škôl. V krajinách Európskej únie sú zaužívané evalvačné agentúry, ktoré sa zaoberajú touto problematikou," povedala Čikešová z rektorskej konferencie. Pre slovenské podmienky sa podľa zástupcov vysokých škôl javí najvhodnejším holandský model. "Všetko je zatiaľ len v štádiu príprav. Pôvodne sme uvažovali o angažovaní zahraničnej evalvačnej agentúry, je však pomerne zložité prispôsobovať ich metodiku na náš školský systém," konštatovala Čikešová.
Predstava je taká, aby vysoké školy v prvej fáze preverili samy seba. V druhej fáze by zistené výsledky v podobe správy posunuli pracovnej skupine so zastúpením zahraničných odborníkov. Skupina by preverila školou zistené ukazovatele a po konzultácii so školou by navrhla prípadné opatrenia. V tretej fáze by sa zistené výsledky publikovali. Na prípravu metodiky prisľúbil prezidentovi rektorskej konferencie Jurajovi Sinayovi prostriedky zo štátneho rozpočtu premiér Dzurinda. Zatiaľ však nie je známe, koľko si ich príprava vyžiada. V budúcnosti by náklady spojené s prácou evalvačnej pracovnej skupiny či agentúry mali hradiť vysoké školy. Podľa Čikešovej to však bude v horizonte piatich až desiatich rokov. (tasr)