Morgan pochádza z prvej série osemvalcových. "Táto firma je celosvetovou raritou, od roku 1936 až dodnes vyrába autá, ktoré vôbec nemenia tvar," hovorí Nikitin. Auto pochádza zo série, z ktorej si kupovali aj Bridgitte Bardottová a Mick Jagger. Super športový voz má výkon 160 koní a bez problémov dosiahne rýchlosť dvesto kilometrov za hodinu. Niet sa prečo čudovať, že zaťovi Marošovi Kramárovi padol do oka hneď po manželke, vtedy ešte slobodnej Nataši Nikitinovej.
Nie je žiadnym tajomstvom, že klubovňa najväčšieho slovenského veteránistu Konštantína Nikitina ukrýva poklady na štyroch kolesách, aké hocikde nenájdete. Svoje návštevy bežne prijíma práve tu, medzi naleštenými zreparovanými starými automobilmi a haldami víťazných pohárov.
Počas našej návštevy jeho syn Nikolaj práve prináša poštu a balíček. Ukrýva sa v ňom nová, vzácna trofej. "Vidíte, tak toto je jeleň zo starej Volgy," ukazuje Konštantín Nikitin, držiac v rukách skáčuceho kovového jeleňa, tvarom tela trochu pripomínajúceho jaguára. "To je rarita, ktorú som mal roky sľúbenú, práve mi ju poslali z Moskvy."
S veteránmi začal ako prvý na Slovensku, ešte v roku 1966. "Staré autá sa mi páčili už dávno predtým," hovorí. "Potom, na vysokej škole, som rozmýšľal, že by som mohol robiť nejaký motoristický šport. V tom čase to však bolo dosť beznádejné, neboli tu žiadne športové ani výkonné autá."
Prvý pravý veterán - BMW 328 - si kúpil v roku 1970, a ako to už u zberateľov býva, celkom náhodne. "Vtedy stál dvadsaťosemtisíc, dnes by mal cenu takmer desať miliónov," hovorí. "Lenže viete, ako to chodí, človek musel sem-tam niečo predať, lebo bolo treba z niečoho žiť."
Konštantín Nikitin už roky organizuje veteránske autosalóny, rozširuje zberateľskú obec a utužuje kontakty v celej Európe. Má ešte nejaký automobilový sen? "Teším sa z toho, čo mám," vraví. "Existuje, samozrejme, auto, ktoré by som ešte chcel. Je to športový Bentley, ktorý dnes stojí asi milión eur. Aj keby som predal všetky autá s garážou, nestačilo by to. Takže sa tým netrápim."
Inak sú jeho krvnou skupinou anglické športové roadstre a americké luxusné autá. "Páčia sa mi drôtené vypletané kolesá s centrálnou maticou," hovorí. "Anglické autá ich majú, má ich aj americký Kissel, značka u nás úplne neznáma. Kúpil som ho pred dvadsiatimi rokmi za pätnásťtisíc korún. Odvtedy som doňho vrazil už minimálne milión."
Jeho kolekciu zdobí aj MG z roku 1937 či Mercedes 170 C z 1939. "Táto karoséria je asi jediná na svete," hovorí o Mercedese, "nikto nevie, kto a kedy ho vyrobil, predpokladá sa, že to bolo po okupácii Francúzska v istej parížskej karosárni. Isté je, že tento model nemajú ani v stuttgartskom múzeu."
Červený exponát zo zbierky, teda Morgan z roku 1969, na ulici určite nikto neprehliadne. Potrpí si naň hlavne herec Maroš Kramár, veteránistov zať. "Zo začiatku nebol zďaleka takým fanúšikom veteránov, ako teraz. Morgan sa mu iba zapáčil a chcel na ňom robiť frajerinu," smeje sa svokor. "Počítal s tým, že keď si vezme Natašu, darujem mu ho. Ale ja mu hovorím, Maroš, to by som s tebou vybabral ako veľký pes s malým. Veď by si si s ním neporadil. Preto je Marošovou úlohou iba tankovať a môže si jazdiť, koľko chce."
Nikitinovu vzácnu zbierku stráži známy obojživelník, vojenské vozidlo pôvodom z Ameriky, od roku 1957 vyrábané v Rusku. "Má aj plavebné číslo, každé leto s ním chodievam na Dunaj," vraví zberateľ. "Takto ani nepotrebujem motorový čln, obojživelník je vo vode aj na suchu perfektne použiteľný. V roku 1947 s ním dvaja americkí manželia dokonca preplávali Atlantik, mám o tom celú knihu."
Do svojej zbierky však Konštantín Nikitin predsa len chystá čosi nové: Cadillac z roku 1981, ktorý ešte len čaká na svoj veteránsky limit. Ako hovorí, je to ojedinelé auto, ktoré bude čoskoro veľmi zaujímavé. "Také isté mal aj bývalý prezident Bush, dokonca v tej istej farbe. Je pohodlné, bezpečné, spoľahlivé a technicky zaujímavé."
(ea)
Model MG TA z roku 1937, ktorý váži šesť kilogramov, vyrobil umelecký drotár Ladislav Jurovatý z drôtu a medi. Originál (na snímke) získal Konštantín Nikitin v roku 1973 a objavil ho, ako napokon aj mnoho iných vecí, úplne náhodne. "Bol som vtedy v Braníku, kde som chcel kúpiť celkom iný voz. Toto auto sme videli priviazané reťazou o strom. S jeho majiteľom sme sa hneď zjednali a namiesto plánovaného veterána som sa vrátil domov s týmto."
FOTO SME -
PAVOL FUNTÁL