d o možnostiach, ktoré nové technológie ponúkajú. Preto stále väčšou mierou prichádzajú k slovu externí poskytovatelia IT služieb a riešení, ponúkajúci poradenstvo i kompletné zabezpečenie prevádzky informatiky. Externá firma môže manažérom pomôcť vidieť IT nie ako technickú záležitosť, ale ako súčasť podniku rovnocennú financiám, ľudským zdrojom alebo marketingu, ktorá môže byť reálnym prínosom.
Outsourcing ako taký - teda zabezpečovanie niektorých podnikových procesov externými firmami - nie je nič nové. Firmy už niekoľko rokov pomocou outsourcingu čelia stále väčšiemu konkurenčnému tlaku a súvisiacim nárokom na zvyšovanie efektivity a znižovanie nákladov. Zatiaľčo skôr išlo predovšetkým o podporné služby - údržba alebo doprava, stále častejším javom je outsourcing aj "kritickejších" podnikových procesov, vrátane informatiky. Zároveň rastie počet firiem, ktoré takéto služby ponúkajú a takýto trend je v súčasnosti považovaný za hlavný motor rastu IT odvetví.
Je neodškriepiteľné, že iba špičkové zázemie, skúsenosti a systematicky budované know-how v odbore IT umožňuje poskytnúť kvalitné a spoľahlivé riešenie, čo je pre firmu podnikajúcu v akomkoľvek inom odvetví veľmi nákladné. Odborná IT firma takisto dokáže vidieť podnik nezávislými očami a navrhnúť optimálne riešenie vrátane využitia synergického efektu kombinácie rôznych dostupných technológií. Outsourcing tak firme pomáha sústrediť sa v maximálnej miere na hlavnú činnosť podnikania. Analýzy naznačujú, že ide o skutočne aktuálny trend. Napríklad poradenská firma Meta Group predpovedá, že 80 percent firiem si do roku 2005 nechá externe zabezpečovať aspoň jednu funkciu podnikových informačných technológií.
Na čo možno najať externú firmu
V oblasti IT môžno externú firmu využiť na celú škálu úloh - od strategického poradenstva po kompletné zabezpečenie prevádzky výpočtovej techniky. Podľa toho, čo je predmetom outsourcingu je možné rozlišovať outsourcing rozvoja IT, t. j. implementáciu jednotlivých štandardných aplikácií a technológií, prípadne vývoj špecializovaných aplikácií priamo podľa potrieb podniku, ďalej outsourcing prevádzky IT - prevádzka jednotlivých aplikácií, prípadne celého systému na technike a softvére dodávateľa, prípadne zákazníka, avšak s tým, že sa dodávateľ stará i o údržbu a inováciu tejto požičanej techniky. Totálny outsorucing potom znamená, že dodávateľ zabezpečuje prevádzku a rozvoj IT zákazníkovi kompletne. Najnovšie prieskumy agentúry Gartner pritom ukazujú posun v dopyte po outsourcingu v Európe od údržby aplikácií smerom k pokročilejšíkm službám, ako je externá prevádzka dátových centier.
- Poradenstvo
Špecializovaná IT firma môže efektívne pomôcť pri tvorbe stratégie IT, vyhodnocovaní variantov riešenia špecifických potrieb, ale napríklad aj pri výbere najlepšej ponuky vo výberových konaniach, pretože dokáže nezávisle porovnať klady a zápory jednotlivých riešení.
- Bezpečnosť IT
Poskytovateľ služieb môže zabezpečiť nepretržitý monitoring všetkých, prípadne vybraných zariadení a procesov zadávateľa.
- Vývoj a implementácia softvéru
Outsourcing umožňuje zvoliť nákladovo optimálny model vývoja a implementácie.
- Prevádzka IT
Externá firma môže zabezpečovať prevádzku infraštruktúry, softvérových aplikácií a obchodných procesov.
Čo vziať do úvahy pri výbere externej IT firmy:
* hneď na začiatku je dôležité presne definovať potreby a očakávania, ktorým by mal zodpovedať zvolený model outsourcingu,
* outsourcing je vhodný predovšetkým pre jasne definované služby a komodity, kde je relatívne jednoduché spísať SLA (service level agreement - dohodu o úrovni poskytovaných služieb),
* voliť dodávateľa IT služieb, ktorý má skúsenosti v danom odbore a rozumie vnútorným procesom rôznych typov podnikov,
* firmy, ktoré ponúkajú outsourcing aj formou offshore/nearshore môžu takisto zvyčajne ponúknuť nižšiu cenu,
* výhody outsourcingu možno vyhodnotiť jedine na základe dôkladnej analýzy nákladov na vlastnú prevádzku IT.
VLADIMÍR TAX, Ness CEE