Rozhodovací proces pri viacerých ponukách od zamestnávateľovV súčasnom období sa na Slovensku i v rôznych štátoch Európy zmenšuje skupina potenciálnych zamestnancov - špecialistov, manažérov alebo vedúcich pracovníkov primeranej alebo vysokej kvality a pomerne rýchlo sa rozširuje skupina zamestnancov, o ktorých nie je taký záujem zo strany firiem a organizácií.
Ak patríte práve k tej menšej skupine, o ktorú sa trh pracovných síl zaujíma vo väčšom rozsahu, pripravte sa na proces rozhodovania, ktorý nie je vždy ľahkou záležitosťou.
Rozhodli ste sa zmeniť zamestnanie a cielene vyhľadávate nové pracovné miesto? Definovali ste, čo očakávate od nového pracovného miesta, pozície a organizácie? Oveľa reálnejšia je však alternatíva, že vás v určitom období osloví nezávisle od seba viacero organizácií so svojou ponukou. Niektoré možno prostredníctvom známych, niektoré prostredníctvom personálnej agentúry a iné návrhy od kooperujúcich alebo konkurenčných organizácií priamo. Pozvú vás na výberový rozhovor a ich rozhodnutie bude pozitívne.
Preto pracovníci, ktorí majú vysokú pravdepodobnosť, že ich budú častejšie oslovovať personálne agentúry alebo priamo konkurenčné firmy, si musia pripraviť vlastnú stratégiu, ako budú v danom období reagovať na pracovné ponuky. Okrem toho, všetky rozhodovacie postupy sa realizujú v určitom priestore. Preto by si mal pracovník uvažujúci o zmene uvedomiť, že konečné rozhodnutie nemusí byť ukončené pozitívne. Súčasný zamestnávateľ sa môže dozvedieť o krokoch, ktoré zamestnanec realizoval a nemusí vždy reagovať vhodne. Môže to veľmi skomplikovať celú situáciu. V takýchto prípadoch je dôležitá diskrétnosť personálnych spoločností i firiem, ktoré pracovnú ponuku poskytujú.
Rozhodovanie je zložitý proces a čím je väčšia možnosť výberu, tým je proces rozhodovania zložitejší. Aby ste dospeli k uspokojivému rozhodnutiu, mali by ste vykonať určité postupy, ktorých výsledky by vám ukázali smer, resp. by vám pomohli redukovať alternatívy na minimum.
1. Zoraďte si svoje priority, ktoré v najbližšom období očakávate od práce.
Analyzujte dôvody, prečo chcete momentálne zamestnanie opustiť. Stanovte si ideálne pracovné zaradenie a pozíciu, ktorú by ste chceli v nasledu-júcom období zastávať, aké kritériá by malo uvedené pracovné miesto spĺňať. Pod pojmom ideálne pracovné zaradenie sa myslí najvhodnejšie zamestnanie vzhľadom na profesionálny (kariérový) rast a tiež vo vzťahu k uspokojovaniu vlastných momentálnych potrieb. Človek vo svojom profesionálnom rozvoji musí mať aj menej hektické obdobia. To znamená, že práve manažéri, ktorí pracovali s výrazným nasadením potrebujú obdobie, kedy musia znovu oživiť organizmus.
2. Zoraďte si reálne ponuky.
Všetky reálne ponuky zoraďte podľa záujmu. Niektorí zamestnávatelia ponúkajú podobné pracovné miesto a funkciu, ako je tá súčasná. Niektorí ponúknu úplne odlišné. Vylučovacou metódou vyčleňte len tie, o ktoré máte záujem. Na tie, ktoré sa nedostali do užšieho výberu odpovedajte písomnou formou. Ak vám poskytli pracovnú ponuku ústnou formou neformálne, pozvite zástupcu organizácie, s ktorým ste komunikovali na neformálne stretnutie a tam mu prezentujte vaše negatívne stanovisko.
3. Získajte maximálne množstvo relevantných informácií o pracovnom mieste.
Základ úspechu je skrytý v komunikácii a v analýze získaných informácií. Pýtajte sa na konkrétne aspekty pracovného miesta, na úlohy, zámery vyplývajúce z pracovnej pozície, na očakávania od vašej osoby, navštívte organizáciu, komunikujte s vaším budúcim nadriadeným. Urobte si obraz o riadení a komunikácii vo vnútri organizácie, o organizačnej klíme a kooperácii, tým, že sa budete počas návšteve nielen pýtať, ale aj počúvať a pozorovať.
4. Získajte maximálne množstvo relevantných informácií o organizácii.
Informácie získate prevažne pri návšteve firmy. Pýtajte sa na jej filozofiu, ciele, analyzujte konkrétne výsledky,
klientov, kvalitu poskytovaných služieb atď. Niekedy vás dobré meno firmy a dobrý imidž ovplyvní pozitívne. Ale skutočnosť nemusí byť až taká pozitívna. Pýtajte sa na predchádzajúceho pracovníka, na ktorého miesto nastupujete, pýtajte sa na jeho úspechy a neúspechy. Komunikujte neformálne s klientmi firmy, ktorá o vás prejavila záujem, so známymi, konkurenciou. Sledujte články v novinách, "aféry" alebo neprofesionálne zvládnuté krízové situácie atď.
5. Zhodnoťte rizikovosť ponúknutého pracovného miesta (časový, finančný, politický aspekt pracovného miesta a existencie organizácie, ...).
Tento aspekt je dôležitý pri hodnotení nových organizácií, ktoré sa etablujú na trhu, pri hodnotení zahraničných spoločností, ktorých existencia na našom území má dočasný charakter, pri malých firmách, pri štátnych organizáciách a v organizáciách, ktorých riadenie a klienti fungujú na politických princípoch. Každá organizácia vysiela okoliu informácie, ktoré nám pomôžu pri hodnotení rizikovosti pôsobenia v nej.
Na základe návštevy v organizácii, sa môže možný výber bu-dúcich zamestnávateľov ďalej zúžiť až na minimum. Po návšteve všetkým nevybraným zamestnávateľom poďakujte za ponuku písomne alebo ústne.
Tú organizáciu, ktorá v rozhodovacom procese skončila ako "váš víťaz" kontaktujte okrem písomného alebo ústneho poďakovania aj osobne. Dohodnutý rozhovor už bude mať veľmi konkrétny charakter.
Je možné, že si z viacerých ponúk nevyberiete žiadnu. Táto alternatíva môže nastať napríklad vtedy, keď nie ste nútený pracovné miesto meniť a od nového zamestnávateľa očakávate splnenie požiadaviek a potrieb, ktoré momentálne nemáte splnené. Preto je niekedy lepšie vyčkať na vhodnejšie ponuky.
Vždy je potrebné rátať s tým, že svoje pracovné miesto predsa len nezmeníte, že v danom období je pre vás dôležitejšia spolupatričnosť k organizácii, práve ste v období, kedy sa zavádzajú určité zmeny vo firme, ktorých autorom ste aj vy a chcete byť pri aplikovaní svojich návrhov.
Je nesporné, že okrem racionálnych postupov sa zúčastňuje na procese rozhodovania aj in-tuícia a množstvo neracionálnych odôvodnení, hoci si tento fakt mnoho manažérov nepripúšťa. Preto je potrebné pri rozhodovacom procese brať do úvahy aj tieto aspekty.
Stranu pripravila:
KATARÍNA IKRÉNYIOVÁ, Agentúra Omega