Internet za niekoľko rokov existencie dokázal významne zmeniť viaceré oblasti fungovania spoločností. Pevne sa etabloval pri nábore zamestnancov - online recruitmente. Prvé servery na sprostredkovanie práce cez internet vznikli v roku 1994 a po desiatich rokoch sa obrat svetového trhu online recruitmentu odhaduje na vyše 13 miliárd dolárov (odhad veľkosti trhu v roku 2005 podľa IDC/Forrester Research).
Na Slovensku má online recruitment len o niekoľko rokov kratšiu históriu, ale stal sa takisto bežným nástrojom pre personalistov i pre tých, ktorí hľadajú prácu. Vďaka efektívnosti si dokázal získať dôveru personálnych manažérov v najväčších slovenských firmách, ale aj živnostníkov zamestnávajúcich len niekoľko zamestnancov. Podľa údajov z www.profesia.sk - na jej stránkach zverejnilo za vyše sedem rokov svoje ponuky viac ako 15 000 spoločností. Medzi nimi bolo aj vyše 70 percent spoločností z aktuálneho rebríčka Trend Top 200 za rok 2003.
Okrem údajov od poskytovateľov služieb online recruitmentu, sú k dispozícii aj informácie z prieskumov zameraných na tému internet a ponuka práce, ktoré už tretí rok realizuje spoločnosť TNS medzi používateľmi internetu. Po trojročnom období sú už zjavné niektoré zaujímavé trendy.
Práca sa najviac hľadá na internete
Internet je pre svojich používateľov jednoznačne najpoužívanejším zdrojom informácií pri hľadaní práce. Vyše 96 percent respondentov, ktorí za posledný polrok sledovali informácie o práci, používalo ako zdroj internet (v roku 2002 to bolo 92,6 %). Internet sa zároveň pokladá za najúčinnejší zdroj pri hľadaní práce (76,6 % v roku 2002, 80,7 % v roku 2004).
Vnímanie internetu ako účinného nástroja hľadania práce sa odráža aj v úspešnosti jej nájdenia a spokojnosti používateľov. Prostredníctvom internetu našlo v roku 2004 prácu, brigádu alebo potrebné informácie viac ako 41 percent respondentov (oproti 37 % v roku 2002). S touto formou hľadania práce boli nespokojné len dve percentá.
Čo ľudí láka
Najdôležitejšími informáciami sú pre užívateľov aktuálne ponuky pracovných miest a brigád (95,4 %). Návštevníci rôznych stránok však čoraz viac odhaľujú aj ďalšie možnosti internetu - ponuku pracovných stáží a výmenných pobytov (11,9 %), poradenstvo (11,2 %) a aj spravodajstvo (10,4 %), odborné podujatia a literatúru z oblasti personalistiky a trhu práce.
Online recruitment na Slovensku
Všetky tieto údaje len potvrdzujú fakt, že online recruitment na Slovensku už dávno prekonal detské roky a stal sa jednou z najrýchlejšie rozvíjajúcich oblastí služieb na internete. V porovnaní s okolitými krajinami, kde je trh rozdelený medzi viacero väčších serverov, je zaujímavé, že dominantný podiel na slovenskom trhu online recruitmentu má server - www.profesia.sk a z roka na rok svoj podiel na trhu zväčšuje. Kým v roku 2002 iba niečo viac ako 50 percent respondentov uviedlo www.profesia.sk ako najčastejšie navštevovaný server z tejto oblasti, v júli 2004 prekročila táto hodnota 82 percent - s priepastným náskokom pred druhým serverom v poradí, ktorý označilo za najčastejšie navštevovaný iba 3,5 % respondentov
v prieskume. Podobne dominantné postavenie získala stránka www.profesia.sk pri otázke, ktorú stránku považujú respondenti za dobrú (84,3 % v roku 2004, 66 % v roku 2002). Tento výsledok ukazuje, že ustavičnú implementáciu zmien na uľahčenie používania stránky vnímajú jej používatelia pozitívne.
Zaujímavý trend badať v odpovediach na otázku o ochote platiť za služby poskytované prostredníctvom internetu. Napriek očakávaniu, že používatelia internetu po čase akceptujú nutnosť platiť za služby na internete (napríklad platené internetové vydania novín), v oblasti sprostredkovania práce výrazne stúpa počet tých, ktorí nie sú ochotní platiť za žiadne služby (nárast z
19 % v roku 2002 na 30 % v roku 2004). Tento vývoj sa dá pravdepodobne zdôvodniť najmä spokojnosťou s poskytovanými bezplatnými službami. Na druhej strane sa platené zverejnenie informácie o voľných pracovných miestach už stalo samozrejmosťou pre spoločnosti hľadajúce zamestnancov a podiel obratu trhu online recruitmentu na celkovom objeme personálnej inzercie stále rastie.
Mgr. Dalibor Jakuš, Profesia, spol. s r.o.