Aké sú príjmy na Slovensku?

BRATISLAVA - Najvyššia relatívna chudoba spomedzi krajín Európskej únie je na Slovensku, kde má 21 percent ľudí príjem nižší ako 3484 korún. To je hranica, za ktorou hrozí, že sa ľudia "prepadnú do chudoby". V každej krajine je konkrétne číslo iné, ...

BRATISLAVA - Najvyššia relatívna chudoba spomedzi krajín Európskej únie je na Slovensku, kde má 21 percent ľudí príjem nižší ako 3484 korún. To je hranica, za ktorou hrozí, že sa ľudia "prepadnú do chudoby". V každej krajine je konkrétne číslo iné, pretože je to 60 percent z mediánu, teda stredovej hodnoty čistého priemerného mesačného príjmu na osobu.

Rovnaké percento ľudí, ktorým hrozí prepad do chudoby, je aj v Írsku. Priemer únie je 15 percent, najmenej ich je v Česku (8 percent) a vo Švédsku (10 percent).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre rôzne spracovanie údajov však štatisti upozorňujú, že čísla v jednotlivých krajinách sa nedajú porovnávať. Európska únia sa snaží merania chudoby zjednotiť, už vydala nariadenie, podľa ktorého sa teraz snaží upraviť svoje postupy aj slovenský Štatistický úrad.

Sociologička Zuzana Kusá napriek tomu upozorňuje, že u nás "chudobu radikálne neznižujú" ani sociálne dávky. Ak sa totiž zoberú do úvahy, je relatívna chudoba 21 percent, ak sa do úvahy neberú, 43 percent. V krajinách starej únie je relatívna chudoba predtým, ako sa zoberú do úvahy sociálne dávky 39, potom 15 percent.

Štátny tajomník Miroslav Beblavý hovorí, že ide o výpočty ešte pred reformou sociálnych dávok a navyše ide iba o "simulácie", teda nie skutočnú vzorku. Kusá však namieta, že sociálna reforma situáciu chudobných ešte zhoršila, keď bola urobená práve s "cieľom motivovať ľudí na hľadanie práce zvýšením rozdielu medzi pracovnými príjmami a sociálnymi dávkami, čo sa uskutočňovalo práve znížením dávok." Reformátori podľa nej neodhadli, že mnoho ľudí nemá na výber medzi dávkou a prácou, keďže voľných pracovných miest je nedostatok, ani to, že dávkou nie je možné dosiahnuť príjem potrebný na dôstojný život.

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj príjmov v domácnosti

Ročný príjem na osobu v domácnosti Počet ľudí
- do 36 000 17 068
36 000 - 60 000 504 847
60 001 - 81 000 551 228
81 001 - 90 000 206 242
90 001 - 111 000 268 651
111 001 - 141 000 190 472
141 001 - 159 000 69 648
159 001 - 168 000 150 254
nad 168 001 74 946

(Mikrocenzus 2003, Štatistický úrad SR)


Autor: haj

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu