Slovenské aerolínie si na seba nedokázali zarobiť. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Slovenské aerolínie podporila firma, ktorá má záujem o ich privatizáciu. Rakúske Austrian Airlines poskytli firme úver päť miliónov eur, teda približne 200 miliónov korún. Aerolíniam hrozilo, že im lízingová spoločnosť v utorok pre nedostatok hotovosti odoberie lietadlá.
Rakúske taktizovanie
Rakúsky letecký dopravca odmietol situáciu komentovať, potvrdil však svoj záujem o podiel v Slovenských aerolíniách. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku by privatizácia Slovenských aerolínií mala prebehnúť do konca tohto roka. Nevylúčil, že štát odpredá celý 89-percentný podiel vo firme v hodnote 683 miliónov korún. Zároveň pripustil, že úver od Austrian Airlines by sa časom mohol kapitalizovať, teda splatiť akciami leteckého dopravcu, ktoré v súčasnosti vlastní štát. To by sa fakticky rovnalo privatizácii. O aký podiel vo firme pôjde a či štát k tomuto riešeniu vôbec pristúpi, zatiaľ Šarluška nevedel. "Nezávisí to len od nás, ale aj od Austrian Airlines, s ktorými v súčasnosti rokujeme," povedal Šarluška.
Prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková-Beblavá povedala, že ministerstvo by malo vypísať verejnú súťaž na celý štátny podiel a privatizáciu oddeliť od pôžičky. O Slovenské aerolínie môžu podľa nej mať záujem aj ďalší investori. "Reálny záujem sa dá zistiť až podľa toho, koľko firiem sa prihlási do súťaže. Až potom sa ministerstvo presvedčí, že neexistovala žiadna ďalšia alternatíva," dodala Sičáková.
Podozrenie, že ministerstvo svojím správaním napomáha jednej firme, Šarluška odmietol s tým, ministerstvo neporušuje žiadne vládne uznesenie. "Naopak, našli sme pre firmu strategického partnera," povedal.
Nebezpečné straty
Slovenské aerolínie sa doteraz samy snažili nájsť partnera. "Firma je dlhodobo podkapitalizovaná a potrebuje externé zdroje. S hľadaním strategického partnera sme začali už pred rokom, oslovili sme viacero spoločností, záujem nakoniec prejavili práve Austrian Airlines," povedal hovorca firmy Marek Reviľák.
Peniaze od Austrian Airilines sa použijú na reštrukturalizáciu spoločnosti. Slovenské aerolínie sú dlhodobo v červených číslach, predvlani mali stratu 390 miliónov korún a minuloročná by mala byť približne na rovnakej úrovni. Celkové zaťaženie stratami z minulosti dosahuje 619 miliónov korún. Najväčším problémom spoločnosti sú dlhy, z ktorých najväčší objem tvoria záväzky voči akcionárom. Hospodáreniu firmy v súčasnosti nepomáha ani celosvetová kríza v leteckom priemysle.
Pokus o ozdravenie firmy pred časom spravila vláda. Poskytla jej 300 miliónov korún, za ktoré štát predal tri ruské lietadlá získané v rámci deblokácií ruského dlhu. Slovenské aerolínie sa boria s hospodárskymi problémami aj preto, že dosiaľ okrem Moskvy a Tel Avivu pravidelne nelietajú do žiadnych ďalších destinácií. Tržby získavajú najmä z charterových, teda dovolenkových letov. Napríklad vlani prepravili vlani viac ako 222-tisíc pasažierov, z toho 209-tisíc na charterových letoch, ale len 13-tisíc na pravidelných linkách. (dc, tasr, sita)
SkyEurope kritizuje Austrian Airlines
VIEDEŇ - Slovenský letecký dopravca SkyEurope kritizuje úmysel rakúskej spoločnosti Austrian Airlines zachrániť Slovenské aerolínie pred platobnou neschopnosťou. V takomto prípade môže ísť iba o subvenciu, na ktorú je však potrebné povolenie, alebo ide o skrytú privatizáciu. Tvrdú kritiku adresoval rakúskej firme a slovenskému ministerstvu šéf spoločnosti SkyEurope Christian Mandl (na snímke TASR) .
V rozhovore pre rakúsku agentúru APA povedal, že "Austrian Airlines vôbec nechápe do akého škandálu sa takto môže zapliesť". "Neviem si predstaviť, že by Austrian Airlines poskytli päť miliónov eur a neočakávali nejakú protislužbu," pochybuje Mandl.
Slovenská vláda podľa neho zrejme poskytla rakúskej firme garancie, a v takom prípade by išlo o štátnu pomoc, ktorú však musí povoliť Európska únia. Alebo Austrian Airlines dostane na základe úveru podiel v slovenskej spoločnosti, a to by podľa práva únie išlo o privatizáciu. Na tú by mal byť vypísaný verejný tender, dodal Mandl.
Šéf SkyEurope pripustil, že za istých okolností by sa zúčastnili v tendri na privatizáciu Slovenských aerolínií. "Nemá veľký význam kupovať dlhy. Ak by však štát tieto dlhy prebral na seba, bolo by to už zaujímavejšie. Ale aj to by bola štátna pomoc, a tú musí povoliť Európska únia," povedal Mandl.
(tasr)