Dráma, cynická komédia či paródia na sex s vážnym vyznením. Podľa internetových Britských listov obsahuje "havlovské a kunderovské ozveny", českí kritici, ktorým producentka Deana Horváthová-Jakubisková momentálne nevie prísť na meno, zas hovoria o "prehliadke banalít".
Reč je o novom filme Juraja Jakubiska Post coitum.
"Je to to najlepšie, čo som kedy nakrútil," suverénne vyhlasuje sám režisér. Drsný a absolútne šokujúci film s hviezdnym obsadením,veľmi prostými, až plytkými dialógmi a v dnešnej dobe už asi nevyhnutnými vulgarizmami, má teda všetko to, čo podľa kritikov môže spĺňať atribúty nedostatku. Naopak, Jakubisko práve toto zdôrazňuje. Diváci si asi môžu byť istí len jediným - pikantných scén vo filme sú až dve desiatky a to práve preto, že matematika filmu je jednoduchá - štyri ženy krát päť mužov rovná sa dvadsať súloží.
"Žijeme dobu, kde ľudia negujú city, lásku i vzťahy a všetko je povrchné a účelové. Sex, láska a vášeň sú najzrozumiteľnejším jazykom všade na svete, a táto metafora je najjednoduchšia, lebo je najpravdivejšia, a preto najviac uráža," hovorí o diele producentka. "Film je o hľadaní hranice medzi sexom a láskou, tam, kde neexistuje náboženstvo, o vážnych problémoch, na ktoré neviem dať odpoveď. Je to sonda do dnešného sveta," tvrdí Jakubisko. Jediné, čomu sa chcel vyhnúť, je moralizovanie. "Chcel som si vyskúšať, ako chutí experiment. Dnes mladí filmári prechádzajú ku klasike, takže ja som klasikom, ktorý sa, naopak, stal experimentátorom."
Film podľa neho pripomína počítačovú hru, kde sú len isté ikony s náznakmi charakteru, ktoré sa stretajú a míňajú, ale kde nie je hlavná postava. "Kedysi za komunizmu chceli, aby som nakrúcal filmy, kde nie je jeden hlavný hrdina, ale kolektívny. Teraz som to hádam konečne splnil," zasmial sa paradoxu, aj keď priznáva, že "táto estetika nie je to, v čom chce pokračovať".
Momentálne je pohrúžený do prípravy nového filmu o Čachtickej panej, krvilačnú grófku podľa Nižnánskeho predlohy pretlmočí Jakubisko pravdepodobne opäť svojím typickým filmovým jazykom.
Tento nový jazyk a formát bol pre mnohých divákov Post coita rozpor, ktorý sa im u Jakubiska nedarí prehltnúť. Reakcie českého publika boli rôznorodé a kým mladí sa zabávajú a starší mávnu rukou, podľa Horváthovej stredná generácia explicitnosť filmu odmieta rovnako ako kritici, ktorých recenzie neboli veľmi lichotivé. "Juraj permanentne vyrušuje už desaťročia svojimi filmami, tak prečo si niekto myslí, že v dvadsiatom prvom storočí nebude," hovorí o svojom manželovi. Spor s odbornou verejnosťou, ktorej odbornosť spochybňuje, bude mať dohru na súde.
Herci si, naopak, nakrúcanie pochvaľovali, Mahulene Bočanovej vyhovovala úprimnosť dialógov. "Moja postava počas celého filmu nepovie jednu falošnú vetu," tvrdí. Pre Luciu Vondráčkovú znamenal každý deň nakrúcania splnenie aspoň jedného sna.
Sen si zrejme splnil aj samotný režisér, svoj film prvýkrát nakrútil preňho novým spôsobom - digitálnou kamerou, systémom High definition, pri ktorom si mohol dovoliť obraz rôzne upravovať aj do poslednej chvíle v strižni.