Zákon upravuje:
* Výšku odvodov na zdravotné poistenie.
* Platiteľov poistného.
* Práva a povinnosti poistenca voči poisťovni.
* Práva a povinnosti zdravotnej poisťovne.
* Úhradu zdravotnej starostlivosti.
* Sankcie a pokuty.
* Prerozdelenie poistného.
Aké budú odvody do zdravotného poistenia
Verejné zdravotné poistenie vzniká narodením, ak ide o fyzickú osobu s trvalým pobytom na území Slovenska.
Platitelia poistného sú:
a) zamestnanec;
b) samostatne zárobkovo činná osoba;
c) zamestnávateľ;
d) štát;
e) ostatní, ak ich zdaniteľný príjem je vyšší ako minimálna mzda.
Sadzba poistného z vymeriavacieho základu
* zamestnanec 4 percentá;
* samostatne zárobkovo činná osoba 14 percent;
* samostatne zárobkovo činná osoba so zdravotným postihnutím 7 percent;
* zamestnávateľ 10 percent;
* ak zamestnávateľ zamestnáva osoby so zdravotným postihnutím 5 percent;
* ostatní, ak ich zdaniteľný príjem je vyšší ako minimálna mzda, 14 percent;
* štát 4 percentá.
Vymeriavací základ
* zamestnanca je mzda;
* spoločníka v s.r.o. je príjem podliehajúci dani z príjmu fyzických osôb;
* samostatne zárobkovo činnej osoby je polovica základu dane z príjmu;
* štátu je 12-násobok priemernej mesačnej mzdy.
Minimálny vymeriavací základ je 12-násobok minimálnej mzdy.
Maximálny vymeriavací základ je 36-násobok priemernej mesačnej mzdy.
Sankcie za neplatenie poistného
* Úrok z omeškania. Vypočíta sa z dlžnej sumy a počtu dní omeškania. Sankčný úrok je 2,5-násobok základnej úrovej sadzby Národnej banky Slovenska.
* Ten, kto nezaplatil preddavok na poistné za tri mesiace, alebo má nedoplatok na poistnom, má nárok na úhradu len neodkladnej zdravotnej starostivosti. To však neplatí, ak je neplatičom zamestnávateľ.
Pokuty
Úrad pre dohľad môže poistencom za porušenie zákona a neplnenie si povinností uložiť pokuty v rozsahu od 5- do 100-tisíc korún.
Práva poistenca
* Právo na výber zdravotnej poisťovne.
* Právo na zmenu zdravotnej poisťovne, a to vždy k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka. V takom prípade si poistenec musí podať prihlášku do novej zdravotnej poisťovne najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka.
* Právo na informáciu, s ktorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti má príslušná zdravotná poisťovňa uzavretú zmluvu.
* Právo podieľať sa kontrole poskytnutej zdravotnej starostlivosti.
* Právo domáhať sa ochrany práv a právom chránených záujmov v konaní pred úradom pre dohľad (viac v časti o zákone o zdravotných poisťovniach).
* Poistenec má právo na úhradu zdravotnej starostlivosti podľa zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Ak poistné neplatí alebo si podal prihlášku do viacerých poisťovní, má nárok len na úhradu neodkladnej zdravotnej starostlivosti (viac v časti o zákone o zdravotnej starostlivosti).
Povinnosti poistenca
* Platiť poistné.
* Vrátiť zdravotnej poisťovni preukaz pri zmene poisťovne.
* Vykonávať ročné zúčtovanie poistného.
* Odviesť na účet poisťovne nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania poistného.
* Oznamovať zdravotnej poisťovni podstatné skutočnosti - zmenu mena, bydliska, platiteľa poistného, zmenu poisťovne.
Povinnosti a práva poisťovne
* Zabezpečiť poistencovi zdravotnú starostlivosť podľa zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného poistenia.
* Bez zbytočného odkladu potvrdiť občanovi prihlášku s výnimkou prípadu, ak si ju podal aj v inej poisťovni.
* Doručiť preukaz poistenca do siedmich dní odo dňa potvrdenia prihlášky.
* Poskytnúť inej poisťovni na požiadanie informácie o podaných a potvrdených prihláškach.
* Uverejňovať a aktualizovať vždy k 20. dňu v kalendárnom mesiaci na internete:
a) | zoznam poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, s ktorými | má uzavretú zmluvu; | |
b) | zoznam poistencov, ktorí nezaplatili poistné za tri mesiace, | nedoplatok alebo úhradu za spoluúčasť. |
* Kontrolovať platiteľov poistného - fyzické aj právnické osoby. Kontrola je zameraná na zistenie správnej výšky vymeriavacieho základu a vykázaného poistného.
Prerozdelenie poistného
* Aby sa zabránilo tomu, že sa zdravotné poisťovne budú sústreďovať len na ekonomicky aktívnych ľudí, v zdravotnom poistení pôsobí takzvaný prerozdeľovací mechanizmus. Ten zabezpečuje to, že poisťovne napríklad s vyšším počtom poistencov v dôchodkovom veku, za ktorých poistné odvádza štát, nie sú oproti poisťovniam s ekonomicky aktívnou klientelou v nevýhode. Ak má napríklad jedna poisťovňa vyššie náklady, pretože má vo svojom poistnom kmeni viac penzistov, získa prostredníctvom prerozdelenia finančnú kompenzáciu. Inými slovami, prerozdelenie prostriedkov z poistného zabezpečuje to, že žiadna poisťovňa nie je "podkapitalizovaná" preto, lebo má rizikovejší poistný kmeň. Pre konkrétnu poisťovňu preto nie je rozhodujúci sociálny status poistencov (dieťa, dôchodca), ale efektívny výber poistného, aby celková suma vybraného poistného na území štátu bola čo najvyššia. Nastavenie prerozdelenia má však priamy vplyv na motiváciu poisťovní maximalizovať výber poistného. Čím viac sa prerozdeľuje, tým je táto motivácia nižšia.
Parametre prerozdelenia
* Základ prerozdelenia je stanovený na 95 percent poistného. Ak poisťovňa od platiteľov vyberie menej ako 95 percent, rozdiel bude musieť doplatiť z vlastných zdrojov. Naopak, ak vyberie viac, peňažný prebytok bude jej príjmom. Navyše, návrh zákona počíta s tým, že sa medzi zdravotné poisťovne reálne prerozdelí len 90 percent zo sumy určenej na prerozdelenie. Nastavenie prerozdeľovacieho mechanizmu by malo poisťovne viesť k maximalizácii výberu poistného.
Celkové oficiálne (legálne) priame platby občanov dosiahli v roku 2002 úroveň 10,1 % z celkových zdrojov v zdravotníctve, zatiaľ čo priemer krajín OECD predstavuje 18,7 %.
v mld. Sk | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
Výdavky hradené ZP | 41,40 | 43,00 | 45,30 | 49,60 | 54,75 |
Výdavky hradené obyvateľstvom | 3,75 | 5,05 | 5,48 | 6,02 | 6,83 |
z toho liečivá | 2,28 | 3,95 | 3,06 | 3,32 | 3,61 |
z toho na zdravot- nícke pomôcky* | 0,72 | - | 1,12 | 1,20 | 1,59 |
z toho na zdravotné výkony | 0,76 | 1,10 | 1,31 | 1,51 | 1,63 |
Kapitola MZ SR, vrátane iných rezortov | 6,00 | 5,70 | 5,50 | 6,00 | 6,00 |
Spolu | 51,15 | 53,75 | 56,28 | 61,62 | 67,58 |
Dlh - financovanie dodávateľmi | 5,60 | 4,40 | 4,40 | 5,20 | 5,45 |
Mimorozpočtové zdroje | 0,00 | 0,00 | 3,50 | 3,40 | 3,69 |
Spolu - vrátane zadĺženia | 56,75 | 58,15 | 64,18 | 70,22 | 76,71 |
HDP | 746,36 | 845,31 | 885,94 | 967,19 | 1065,00 |
zdroje (% z HDP) | 6,85% | 6,36% | 6,35% | 6,37% | 6,35% |
výdavky (% z HDP) | 7,60% | 6,88% | 7,24% | 7,26% | 7,20% |
deificit (z HDP) | -0,75% | -0,52% | -0,89% | -0,89% | -0,86% |
* v r. 1999 sú výdavky obyvateľstva na zdravotné pomôcky započítané v liečivách
Zdroj: Štatistická ročenka SR 2003, ŠÚ, MZ SR, P. Pažitný, R. Zajac: Zdravotná politika in: Hospodárska politika na Slovensku, 2000-2001