BRUSEL - Tri belgické vlády sa dostali do sporu pre žiadosť nemeckej zásielkovej spoločnosti DHL o zintenzívnenie nočnej činnosti na bruselskom letisku Zaventem. Kríza trvá už druhý týždeň, otriasa v základoch krehkou konštrukciou belgickej federácie a riešenie je stále v nedohľadne.
V utorok večer sa zástupcovia federálnej vlády, flámskej vlády a vlády bruselského regiónu rozišli znovu bez dohody po niekoľko hodinovom rokovaní. V návale zúfalstva sa ich zástupcovia pokúsili zvaliť vinu na toho, kto pri stole nebol - firmu DHL, ktorá sa vraj nie je ochotná zaviazať k vzniku presného počtu pracovných miest a obmedziť lety hlučných lietadiel.
Podstata krízy spočíva v tom, že DHL požiadala Belgicko, aby mohla zvýšiť počet nočných štartov zo Zaventemu. Znamenalo by to prácu pre tisícky ďalších nekvalifikovaných ľudí, dodatočné príjmy pre letisko aj pre štát - a okrem toho nespavé noci pre obyvateľov priľahlých bruselských štvrtí či flámskych dedín.
Federálna vláda v podstate súhlasila s plánom DHL, proti sa však postavila bruselská exekutíva. Tú vzápätí napadla flámska vláda, pretože Zaventem leží na flámskom území. Ide o to, komu budú lietať "noční vtáci" viac nad hlavou, či Flámom alebo frankofónnym Bruselčanom. Spor sa, ako je v Belgicku zvykom, okamžite preklopil do národnostného kontextu. Došiel tak ďaleko, že Flámi hrozili vysťahovaním svojej vlády z Bruselu do Antverp alebo Gentu, čo premiér bruselského regiónu Charles Picqué označil za výborný nápad.
"Bolo by predčasné tvrdiť, že Belgicko je neriaditeľné, ale je načase vyvodiť z tohto marazmu poučenie," uvažuje denník La Derniere Heure. Má za to, že politici si počínajú amatérsky a že takto chúlostivé záležitosti si vyžadujú "dlhšiu prípravu".
DHL žiada o povolenie zvýšiť počet nočných letov z 28.000 ročne na 34.000 už niekoľko mesiacov. Varuje, že pokiaľ sa s Belgičanmi nedohodne, odsťahuje sa inde, aj so svojimi poplatkami a pracovnými miestami, pravdepodobne do Lipska alebo francúzskeho mesta Vatry. Federálna vláda navrhuje kompromisných 28.000 letov, avšak s výnimkami - a naráža na rozhodné "nie" bruselskej vlády, ktorá má konečné slovo pri povoľovaní preletov nad zvereným územím. Jej predseda Picqué namieta, že jednoducho nie je možné ďalej prevádzkovať v noci medzinárodné letisko na samom okraji metropoly a že je potrebné uvažovať o presunutí "niektorých aktivít" do iného, menej osídleného miesta. (čtk)