Soňa Uličná. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
S členkou Rady pre zahraničné divadlá Soňou Uličnou o medzinárodnej účasti na Divadelnej NitreDivadelná Nitra je festivalom, ktorý nesie prívlastok medzinárodný, a tak každoročne zoznamuje slovenského diváka s jedinečnými predstaveniami zo zahraničných javísk. Ich výber je v kompetencii Rady pre zahraničné divadlá, ktorej členkou je aj SOŇA ULIČNÁ.
Tento rok sa po prvýkrát stalo, že jeden súbor neprišiel. V pôvodnom programe bolo aj predstavenie bratov Rodenovcov, prečo nakoniec v Nitre chýbalo?
Program sa pripravuje dlho dopredu, aby si hostia vedeli zariadiť svoje ostatné aktivity. To, že niekto na poslednú chvíľu vypadol, sa nám stalo po prvýkrát a mrzí nás to. Myslím, že im do toho prišlo nejaké nakrúcanie filmu, čo, samozrejme, musíme akceptovať. Nemáme náhradníkov, lebo nemôžete niekomu povedať, že jeho predstavenie nie je až také dobré, ale keby sa niečo stalo, tak ich berieme.
Aké kritériá musia spĺňať pozvané zahraničné divadelné súbory?
V zložení, v ktorom sme pracovali tento rok, sme po prvýkrát. Máme systém, ktorým sme od januára v troch líniách mapovali divadelné dianie. V prvej sa nám hlásia divadlá samy a posielajú nám svoje videokazety. V druhej línii my cestujeme po zahraničných festivaloch a mapujeme, čo sa deje vo svete. Tretí prúd informácií prichádza od zahraničných konzultantov. Sú nimi teoretici, kritici aj praktici, ktorí poznajú charakter festivalu a odporúčajú nám to, čo si myslia, že by sa nám mohlo hodiť.
Kto potom rozhodne, či odporúčané predstavenie dostane vaše pozvanie na festival?
Všetci sa snažíme vidieť všetko, podľa možnosti naživo, pretože nahrávky a videokazety môžu byť mätúce a zavádzajúce. Nemôže sa stať, že by sme pozvali mačku vo vreci, teda predstavenie, ktoré by nikto z nás predtým nevidel.
Ak vidia všetci všetko, ako je to s užším výberom? Hľadáte kompromisy?
Keď sa robí finálny výber, vedieme veľmi podrobné a dlhé diskusie. Tohtoročný program je niečo, s čím všetci súhlasíme. Zhodli sme sa na tom, že je to výber najlepších z najlepších.
Súčasťou programu je vždy jedno tanečné predstavenie. Kde ho hľadáte?
Pravda je, že na tanečné predstavenia prichádza menej tipov. Necítime sa byť veľkí odborníci na tanečné divadlo, ale toto predstavenie je praktické z technických dôvodov. Väčšinou nepotrebuje takmer žiadnu scénu, kostýmy sú jednoduché, počet účinkujúcich je nízky a nie je pri ňom jazyková bariéra. Do budúcnosti máme ambíciu tanečnú sekciu rozšíriť, ale nie na úkor hlavného programu.
Je jazyková bariéra pri činoherných predstaveniach rozhodujúca?
Nie. Jazyk je niečo, s čím sa musíme neskôr vyrovnať hľadaním prekladateľov alebo titulkami. Pri výbere nás zrozumiteľnosť pôvodného jazyka určite neobmedzuje. Ak je v programe viac súborov so slovanskými koreňmi, je to náhoda a svedčí to o kvalite divadla konkrétneho štátu. Samo-zrejme, že je našou prioritou informovať o dianí u susedov, nechceme sa umelo orientovať na západné divadlo.
Má Divadelná Nitra svojho headlinera?
Nechcem to kategorizovať. Myslím si to, čo viackrát vyjadrila aj riaditeľka festivalu Darina Kárová, že toto je jeden z najsilnejších ročníkov. Podľa mňa je to objektívne podložiteľné. Španielsky Príbeh Ronalda, klauna od McDonalda pôjde na festival do Avignonu, veľmi exkluzívne je aj nemecké predstavenie Boj černocha so psami. To by som nazvala až husárskym kúskom, že sme sem pritiahli vychytený veľký nemecký súbor. Nedá sa hovoriť o menej a viac kvalitnej inscenácii. Možno je niečo viac a menej zaujímavé pre konkrétnu cieľovú skupinu.
Je súčasné európske divadlo inde než slovenské a české?
Určite áno. Rozdiely sú pozorovateľné. Napríklad predstavenie Gazdiná Roba zažiarilo v Česku svojím provokatívnym prístupom ku klasike. V Európe je to však veľmi tradičná forma inscenovania. Európa je ďalej v experimentátorstve, provokácii, v tom, čo k nám len začína prenikať. To, čo je u nás absolútna novinka, môže byť vo svete dávno prekonané. Napriek tomu však platí, že sme konkurencieschopní.
Festival nesie podtitul Hľadanie hodnôt. Kto a kde ich nájde?
Dúfame, že proces hľadania hodnôt prebieha na oboch stranách javiska. Tvorcovia ich iste hľadali pri príprave predstavení a mám pocit, že sa im podarilo hodnoty do predstavení zašifrovať. Určite budú radi, ak sa im spätne podarí vyvolať hľadací myšlienkový proces v publiku. Našou ambíciou je inšpirovať k zamysleniu.