JEAN RENO (1948) je dnes jedna z najznámejších tvárí Francúzska. Uviedol sa filmovými postavami drsných chlapíkov, dobrodruhov a zabijakov. V takýchto úlohách sme ho naposledy mohli vidieť v komédii Drž hubu a v trileri Purpurové rieky 2 - Anjeli apokalypsy.
Jedna z vašich najznámejších postáv je Viktor Čistič z Bessonovho filmu Nikita. Ako ste sa k nemu dostali?
"Pôvodne ma oslovili s ponukou hrať Boba, postavu, ktorú napokon stvárnil Tchéky Karyo. Nie, povedal som, nechcem žiadnu kravatu! Luc teda pripustil, že by som mohol hrať niečo iné, ale dlho predo mnou tajil, čo. Šiel som na skúšku a nevedel som, čo budem hrať. Dali mi kostým, nalíčili ma, nasadili tmavé okuliare, čiapku - a bolo to!"
Tam kdesi sa zrodila vaša úplne najslávnejšia rola zabijaka Léona?
"Nie tak úplne. Keď sa začali klebety o Léonovi, všetci tvrdili, že ho bude hrať Robert De Niro. Potom sa Luc jedného dňa objavil u mňa so scenárom v darčekovom balení a povedal: Je to špeciálne pre teba, človeče!"
Preslávili vás drsní chlapíci, zločinci, agenti, policajti. Máte k tomuto druhu postáv nejaké mimoriadne dispozície?
"Aj to je asi viac náhoda ako zámer. Napríklad do Godzilly režisér Roland Emmerich a scenárista Dean Devlin dodatočne dopísali rolu francúzskeho agenta, ušitú špeciálne pre mňa. Nemám za sebou žiadnu špeciálnu prípravu, ale poznám dvoch ľudí, ktorí pracujú pre tajné služby. Hoci mi nikdy nerozprávali o svojej práci, obaja majú svojský spôsob vyjadrovania. Na otázky odpovedajú veľmi nonšalantne, ale takým spôsobom, že nech už je otázka akokoľvek hlúpa, každé slovo ich odpovede je vždy veľmi závažné."
BENOIT MAGIMEL (1974) sa nám pred tromi rokmi predstavil ako kráľ Ľudovít XIV, v hlavnej role snímky Kráľ tancuje a ako mladý viedenský džentlmen Walter Klemmer, bezhlavo zaľúbený do tajomnej učiteľky hry na klavír v dráme Pianistka. Už v roku 1996 získal za snímku Les Voleurs Cézara v kategórii Najsľubnejší mladý herec. Za rolu Klemmera z Pianistky dostal cenu pre najlepšieho herca na festivale v Cannes.
Aký je váš vzťah k podobným cenám?
"Ceny môžu priniesť pocit uspokojenia, naplnenia, radosti, pomáhajú dostať sa do povedomia, no na druhej strane sú tak trochu nezmyselné. Cena z Cannes bola pre mňa naplnením detského sna. Zároveň je to však čosi, čo je dávno za mnou. Ale je pravda, že po Cannes sa výrazne zvýšilo množstvo ponúk, ktoré dostávam. Môžem si vyberať."
Hneď nasledujúci film Osie hniezdo bol úplne iný žáner - triler, v ktorom sa partia zlodejov priplietla do pokusu albánskej mafie vyslobodiť svojho šéfa.
"Po Pianistke som mal chuť práve na niečo také: veľa akcie, veľa zbraní, veľa streľby. Ale nie je to hollywoodsky akčný film. Hrdinovia tu rany nielen rozdávajú, ale aj inkasujú - a tie rany bolia."
Páči sa vám dobrodružný žáner?
"Áno, pripomína mi to detstvo. Filmy, ktoré mám odmalička rád. Filmy, v ktorých sú priateľstvo, mýty, silné príbehy. Už ako malý chlapec som zbožňoval westerny Sergia Leoneho, neskôr mestské westerny. Mám rád zmenu. Preto mám rád aj svoju prácu - nikdy v nej nerobím to isté. Každý film mi otvára dvere do iného sveta."
Autor: MILOŠ ŠČEPKA, Paríž - Bratislava