Palivový článok na bioplyn je zariadenie, ktoré môže v budúcnosti pomôcť zachrániť ľudstvo. Je to elektrochemický reaktor, ktorý mení chemickú energiu v bioplyne na elektrickú a tepelnú energiu. Výhodou palivového článku oproti klasickým elektrárňam je účinnosť premeny energie paliva (55 - 85 %) a tichá, čistá, ekologická a bezpečná prevádzka.
Palivové články sa rozdeľujú do dvoch základných skupín: nízkoteplotné (do 200 °C) a vysokoteplotné (nad 200 °C), ktoré sa využívajú v stacionárnych aplikátoroch. Palivový článok pracuje na podobnom princípe ako akumulátor v automobile. Medzi anódou a katódou sa nachádza biely prášok. Práve ten je však dôvodom, prečo palivové články nie sú veľmi rozšírené. Nie je ideálnym médiom.
Palivový článok pracuje nepretržite, pokým má dodávaný plyn. Ideálny plyn je čistý vodík, ale vhodný je aj metán, ktorý je súčasťou bioplynu.
Projekt EFFECTIVE, ktorý prebiehal od októbra 2002 do apríla 2004 na bioplynovej stanici v Kolíňanoch, testoval činnosť článku MCFC od nemeckého dodávateľa v aplikácii s bioplynom. Táto bioplynová stanica je prvým pracoviskom na svete, ktorá do článku pridávala bioplyn. Testovali sa tri na prvý pohľad rovnaké palivové články, vnútri však bolo vždy niečo iné. Konkrétne zloženie je výrobným tajomstvom producenta.
Predpokladaná teplota je 600 až 650 °C. Práve vysoká teplota je nevýhodou palivových článkov, pretože maximálny možný ohrev je 5 °C za hodinu. Čas štartovania a ohrievania by teda bol 3 až 4 dni, preto ich nemožno použiť napr. v automobiloch, ale v ponorkách by to bolo možné. V praktickom živote by sa mohli aplikovať stacionárne v nemocniciach, univerzitách, hoteloch, čističkách odpadových vôd alebo mobilne v automobiloch, vlakoch, lodiach a ponorkách.
Po prvýkrát sa palivové články použili v kozmickom projekte Apollo. Popredné firmy, ktoré sa orientujú na využitie palivových článkov v automobiloch, sú Ford, Mercedes a Volkswagen. Výrobcovia počítačov a mobilných telefónov plánujú komerčné využitie palivových článkov okolo roku 2010. Jediný problém rozšírenia výrobkov je ich cena, ktorá je príliš vysoká.
Michal Motolík, Martin Morvay,
Monika Pápayová, Veronika Kuželová