Kam odchádzajú Nemci z nevoľnosti

„Keď Thomas pochopil, že revolúcia neprišla, spomenul si, že pred rokom 1968 študoval architektúru, pustil sa opäť do štúdia a dokončil ho. Špecializoval sa na strešné nadstavby, vytypúval vhodné strechy,“ začína sa jedna z najdôležitejších poviedok ...


Bernhard Schlink: Úteky z lásky (Liebesfluechten) * Preložil Tomáš Kafka * Prostor * Praha 2001



FOTO - PROSTOR

„Keď Thomas pochopil, že revolúcia neprišla, spomenul si, že pred rokom 1968 študoval architektúru, pustil sa opäť do štúdia a dokončil ho. Špecializoval sa na strešné nadstavby, vytypúval vhodné strechy,“ začína sa jedna z najdôležitejších poviedok Schlinkovej knihy Úteky z lásky. Áno, strechy, nadstavba, intelektuálna tajnička ľudí šesťdesiatych rokov - odrazu je jasné, že toto naozaj nie je všetko. Samá nadstavba a zo zanedbanej základne ľudského života, bez toho, čo je ukotvené v zodpovednosti a súcite, klíčia a bujnejú aj všetky problémy, čo sa rútia na tohto experta na strechy, ktorý pochopil, že revolúcia nebude.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Utiecť či zotrvať? Ak utiecť, tak kam? K láske alebo od lásky? Nemecký názov Liebesfluechten znamená vlastne oboje. Poviedky v knihe Bernharda Schlinka tiež umožňujú oba výklady, zbližujú a rozohrávajú ich. Postavy, deti z dobrých rodín, takmer skameneli vo svojich meštiackych existenciách. Mladosť, láska a trápenie v ľahkom živote, hrozienka slobodného erotického ukájania - tak vyzerá sebaurčenie, zmysluplná, svojprávna existencia v ich snoch.

Ich chimérické predstavy sa napokon zhmotnia do útekov či odchodov: odchody z lások, odchody z práce, z manželstva, z národnej identity, dokonca aj zo svojho náboženstva. Nastupuje putovanie za čímsi úplne iným - napríklad po kláštoroch, ako to urobil dobre zarábajúci a erotikou presýtený šesťdesiatosmičkár v poviedke Cukrový hrášok.

SkryťVypnúť reklamu

Bernhard Schlink prvýkrát výrazne zatriasol nemeckou čitateľskou obcou románom Predčítač. Predčítač je príbeh z perspektívy dospievajúceho chlapca, ktorý sa zrazí s minulosťou: citová výchova, education sentimentale, na pozadí holokaustu. Veľmi zvláštne a v nemeckom prostredí nezvyčajné rozprávanie obťažkané morálnym ponaučením. Kombinácia, ktorú nemecká literatúra - ako si teoretici rýchlo všimli - od slávneho Plechového bubienka Güntera Grassa takmer nezaznamenala. Úteky z lásky, zbierka poviedok, ktorej titul by mohol evokovať aj červenú knižnicu, zostáva verná vážnosti Predčítača.

Schlink má nadanie načať to, čo je práve vo vzduchu, uchopiť, okolo čoho krúžia v rozhovoroch jeho súčasníci, ale čo ešte nie je presne pomenované, ani zaliate do príbehov - a to robí aj v Útekoch z lásky. Neurčitý, rozptýlený pocit nevoľnosti z nemecko-židovskej komunikácie, kolektívneho zatláčania nacizmu do nevedomia, vzťahov otcovia - deti. Hmlistú nevoľnosť inscenuje ako parabolu, v ktorej mladý Nemec už nemôže počúvať, ako všetci veria nacistickým stereotypom a pre svoju židovskú priateľku sa dal obrezať. A zbytočne, mužský rituál sa míňa svojho cieľa - lebo práve láska asi zahládzať rozdiely nesmie. Jeho priateľka tú obeť takmer nezaregistruje.

SkryťVypnúť reklamu

V poviedke Nevera počujeme škrípať nemecko-nemecký dialóg. Dvaja východní a jeden západný Nemec obetovali svoje priateľstvo do pažeráka Stasi. Ľudia prichádzajú o svoju politickú tvár a ani netušia, ako. Politická dráma je žáner, ktorý Schlink ovláda.

Pokojne tečúca Schlinkova próza je vybudovaná na autorskej inteligencii, pripomínajúcej americkú literárnu tradíciu, inteligenciu zdravého rozumu, ktorá sa neprejavuje ani tak v štylistike, dramatickej stavbe či pointách - je to schopnosť ukázať s úplnou rukolapnosťou súvislosti medzi problémami, schopnosť previesť abstraktné na konkrétne. Sila nie je v jasnom obraze, ale v jemnom a nekonečnom rozvažovaní rozmanitých zložiek, z ktorých sa skladá život a minulosť. Z tých, o ktorých sa nutne musí hovoriť. A každá zo Schlinkových poviedok pátra po tom, či o nich naozaj máme čo povedať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu