Osada * USA 2004 * Scenár a réžia: M. Night Shyamalan * Kamera: Roger Deakins * Hrajú: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt, Sigourney Weaver * Slovenská premiéra: 16. septembra
Režisér M. Night Shyamalan (pôvodom z Indie) má veľký talent na vytváranie mystickej atmosféry. Do povedomia širšej diváckej obce sa zapísal snímkou Šiesty zmysel, pôsobí v Hollywoode, no jeho filmy sa úspešne vyšvihli nad sivý priemer filmov, ktoré fungujú podľa "zaručených" vzorcov. Na rozdiel od väčšiny mainstreamových tvorcov dokáže niečím prekvapiť - napätie nedávkuje podľa ľahko čitateľných kódov. Shyamalan dokáže viac, i keď nie vždy sa mu zadarí.
Svoju najnovšiu snímku Osada situoval do osady, ktorá sa od "normálnej" civilizácie už pred mnohými rokmi dokonale izolovala. Ľudia v nej žijú spôsobom, ktorý matne pripomína spôsob dnešných Amish people v Amerike, len v ešte extrémnejších podmienkach. Obyvatelia osady si vybudovali vlastný svet, všetko iné pre nich automaticky predstavuje zlo. Nepoznajú výdobytky modernej civilizácie, rozprávajú rokmi nepoškvrneným jazykom, nosia zvláštne odevy, používajú náradia, ktoré si sami vyrobili. Pripomína to život v 19. storočí.
Len dobre uzamknuté truhlice, ktoré doma ukrývajú, sú dôkazom toho, že existuje aj život "tam vonku". Ľudia žijú v ilúzii, že v okolitom hustom lese na nich číha nebezpečenstvo v podobe "tých, o ktorých sa nehovorí", teda niečo na spôsob potterovského "veď vieš kto".
Podobe ako J. K. Rowlingová aj Shyamalan nás dlhší čas necháva v neznalosti skutočnej podoby tajomnej kreatúry - a keď ju odhalí, tak len preto, aby nám naše novonadobudnuté znalosti čoskoro vyvrátil.
Celá táto tajomná mystifikácia sa deje na pozadí milostného príbehu slepej, ale rozvážnej Ivy a mĺkveho Luciusa Hunta. Práve tragédia, ktorá zmarí ich spoločné plány, je dôvodom na narušenie hraníc osady. Vyjsť z osady je kvôli "tým, o ktorých sa nehovorí" nebezpečné, roky ju nik neopustil a ak aj áno, zaplatil za to životom. Aspoň toto nám v prvej časti filmu tvrdí režisér.
O samotnom deji filmu viac nemožno prezradiť, možno len toľko, že v istom okamihu sa všetko nečakane zlomí. Nečakaný zlom však skôr než invenčný dramaturgický prevrat pripomína situáciu, keď sa "topiaci stebla chytá". Režisér a scenárista Shyamalan akoby nevedel logicky zdôvodniť motiváciu "vákuizovania" obyvateľstva, a tak príbeh dorozprával doslova núdzovo.
Vo filme je nezmyselných motivácií viac, napriek tomu treba režisérovi priznať skvelé nápady pri budovaní napätia a diváckych očakávaní. Atmosféra filmu vyvoláva skľučujúci pocit, posilňuje ho aj absencia červenej farby (symbolizujúcej nepriateľa), ktorá prihráva veľmi zaujímavému vizuálnemu vyzneniu filmu.
Z hercov, ktorí prešli dlhou prípravou, simulujúcou pustovnícky život 19. storočia, najviac zaujme predstaviteľka Ivy, Bryce Dallas Howard, dcéra známeho režiséra Rona Howarda (Čistá duša). Už svojou prvou veľkou rolou sa jej podarilo vymaniť sa zo šablóny novej generácie hollywoodskych herečiek. Na rozdiel od Joaqima Phoenixa, predstaviteľa Luciusa Hunta, je presvedčivá a prirodzená. Phoenixove preexponované srdcervúce herecké kreácie dokazujú, že vyznávanie lásky môže byť aj odpudivé. Preto celkom privítame, že ho v prostriedku filmu, hoci násilne, spacifikujú.
Celkovo v tomto filme víťazia ženy. Nielen herecky. Postavy, ktoré stvárňujú, sa dokážu postaviť zoči-voči situácii a na rozdiel od svojich mužských kolegov, nezutekajú. Ani z nebezpečného lesa.
Autor: ILDIKÓ PONGÓOVÁ(Autorka je publicistka)