Dvanásty ročník plzenského festivalu Divadlo: netuctový tucet

Medzinárodný festival Divadlo v Plzni sa už stal "zavedeným" stredoeurópskym podujatím. Prvý ročník sa uskutočnil v roku 1993 a bol medzinárodný vďaka Mečiarovi a Klausovi; zúčastnili sa na ňom totiž iba české a slovenské divadlá, ktoré však už po rozdele

Tento rok sa plzenský festival Divadlo začal pouličným predstavením rakúskeho súboru Irwisch. FOTO - ČTK


ní Československa boli navzájom "medzinárodné". Našťastie, iba de jure, nie de facto.

Tohtoročný festival bol už teda dvanásty, ale nedá sa povedať, žeby bol tuctový. Zo zahraničného Slovenska vystúpil v hlavnom programe síce iba jeden súbor (Činohra Slovenského národného divadla s Arabskou nocou), z domáceho Česka však súborov desať a z "ostatného zahraničia" šesť divadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aký bol trend festivalu? Netuším, či zámerne, alebo nezámerne, ale zreteľná bola prevaha inscenácií klasických dramatických textov, súčasné hry sme videli len štyri: nemeckého autora (Schimmelpfennig: Arabská noc), afrického z Pobrežia Slonoviny (Kwahulé: Nestyda; uviedli ho študenti pražskej DAMU), českého (Olivětín: Kocourkov sobě) a dvoch maďarských spoluatorov jednej produkcie (Pintér-Darvas: Roľnícka opera).

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácie klasiky boli často postmoderne "inovačné". Tri sestry sedeli v Hamburgu a túžili po Berlíne, Moliérov Lakomec pestoval v záhradke kapustu, Gazdiná roba sa odohrávala na dedinskej diskotéke a v prázdnom bazéne, Nora jazdila na imaginárnej motorke. Takto lapidárne a stručne vyjadrené to vyzerá byť krkolomné, ale nie, nebolo: všetky tie "posuny" v mieste i čase boli presvedčivé, logicky súviseli s významom inscenácie a zvýraznili aktuálnosť textu.

Čo zanechalo vo mne najväčší dojem? Wagnerov Bludný Holanďan Opery Divadla Josefa Kajetána Tyla z Plzne (esteticky a výtvarne neobyčajne krásna a rafinovane jednoduchá inscenácia režiséra Jiřího Heřmana), kabaretne zábavné a groteskné bábkarské predstavenie z boxerského ringu Rocky IX divadla Buchty a loutky z Prahy a maďarská Roľnícka opera, bizarná zmes hudobných štýlov - operných, ľudových, barokových i súčasných, zmes neuveriteľne smiešna, dojemná, originálna a okorenená šokujúcimi literárnymi i hudobnými parafrázami a paródiami, zahraná poloprofesionálnym súborom smrteľne vážne.

SkryťVypnúť reklamu

Čo ma najviac sklamalo? Úplne mŕtva, hoci v Rusku prestížne ocenená inscenácia Gogoľovho Revízora slávneho režiséra Valerija Fokina (Puškinovo Alexandrijské divadlo z Petrohradu), nudný francúzsky cirkus Cahin-Caha, przniaci rozprávky Grimmovcov a inscenácia hviezdneho litovského režiséra Nekrošiusa Jar na tému epickej básne z 18. storočia - zmes zdĺhavých a opisných pohybových etud.

Plzenský festival však poskytol priestor aj pre alternatívne súbory v priestoroch opustenej železničnej stanice, pozval niekoľko pouličných divadiel, ktoré oživili plzenské ulice, a sústredil sa aj na fenomén sociálneho divadla: okrem predstavení profesionálnych súborov s inscenáciami hier so sociálnou tematikou sme mohli vidieť aj divadlo, hrané pražskými prostitútkami, divadlo pre nepočujúcich v znakovej reči alebo divadlo z psychiatrickej liečebne v Bohniciach.

SkryťVypnúť reklamu

A vo všetkých priestoroch Galérie mesta Plzeň vystavovali v rámci festivalu traja slovenskí výtvarníci: Ladislav Čarný, Daniel Fischer a Otis Laubert. Tri výrazné osobnosti, tri konceptuálne výtvarné svety, ktoré majú s divadlom mnoho spoločného: Čarného rozpadávajúce sa kultúrne symboly, Fischerove prekvapujúce stretnuta mikrosveta a makrosveta, Laubertove hravé spojenia a inštalácie z tých najobyčajnejších zahodených predmetov.

Aj plzenský festival bol svedectvom o prelínaní rozličných druhov a žánrov súčasného umenia, prehliadkou divadla, ktoré často opúšťa konvencionalizovaný priestor a slúži aj iným cieľom ako zábave za každú cenu.

Autor: MARTIN PORUBJAK(Autor je režisér, dramaturg a publicista)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu