a. s., Bratislava (SLKB) Jozef Žucha.
Za materiál sa bude platiť na konci marca. Vtedy má už Eximbanka podľa podmienok dohodnutých v zmluve uvoľniť tú časť úveru, ktorá je v slovenských korunách. Prvého apríla sa bude môcť čerpať aj eurová časť, ktorá tvorí až 60 percent z celkovej výšky úveru v hodnote 30 miliónov nemeckých mariek.
Do utorka budúceho týždňa by mali lodeniciam elektrárne v plnej miere obnoviť dodávky energie. Štyri dni na to, ako Západoslovenské energetické závody lodenice uplne odpojili, boli po dohode obnovené dodávky pre kľúčové priestory.
V týchto dňoch sa už na úrovni ministerstiev a za účasti Eximbanky rokuje o udelení licencie pre SLKB ako novému odberateľovi elektriny. „Je možné, že rokovania o licencii uzavrieme ešte cez víkend, najneskôr však do utorka,“ povedal Žucha.
SLKB nazývané tiež nové lodenice „zdedili“ po pôvodných SLK päť rozostavaných lodí. Prebrali však len tri, pretože ako povedal Žucha: „Je ich reálne dokončiť za súčasnej situácie a za podmienok, ktoré akceptovali banky. Viedenská Centrobanka financuje stavbu dvoch lodí a Tatra banka stavia jednu loď. Ďalšie dve zatiaľ nemajú reálne krytie.“
Okrem toho sa začali stavať tri nové lode pod štátnou zárukou. „Pôvodne sme chceli pod štátnu záruku dostať šesť lodí, tri sme preto odložili. Podľa Žuchu je však v areáli lodeníc od roku 1996 rozostavaných možno až 20 lodných kýlov.
Sú to vlastne iba pozvárané kusy plechov, ktoré čakajú na to, či sa podarí dotiahnuť kontrakty.
V nových lodeniciach už teraz pracuje okolo 90 ľudí, pričom o týždeň bude potrebné pribrať ďalších 80. Do troch mesiacov by sa mal počet zamestnancov zvýšiť na 375 až 400. Ten istý počet sa bude môcť do lodeníc vrátiť v prípade realizácie ďalších troch kontraktov. Žucha zdôraznil, že konečný počet nebude závislý od výrobných lodenií tak, ako to bolo v pôvodných SLK, ale pôjde o ľudí, ktorí sú potrební na výrobu reálne predateľných lodí.
TOMÁŠ KURTANSKÝ