li 10-percentný medziročný rast. Hoci sú Vianoce už minulosťou a aj hypermarkety prestali byť absolútnou novinkou, rast výdavkov sa nezastavil. Januárová bilancia Štatistického úradu SR hovorí o 12,2-percentnom medziročnom raste. Napriek tomu, že medzimesačný vzostup sa spomalil, pre analytikov sú čerstvé údaje dôkazom konsolidácie životnej úrovne.
„Štatistické čísla popierajú všetky tvrdenia o zlej sociálnej situácii,“ myslí si generálny riaditeľ odboru stratégie Slovenskej sporiteľne Martin Barto. O zlepšujúcom sa sociálnom postavení aspoň niektorých skupín svedčí aj to, že rast tržieb nesprevádza pokles vkladov v bankách, čiže ľudia kvôli nákupom nesiahajú na svoje úspory v bankách. „V januári stúpli korunové vklady obyvateľstva v bankách o vyše štyri miliardy,“ tvrdí Barto.
Silný vplyv analytici stále pripisujú hypermarketom. „Za rastom tržieb stojí aj rozmach hypermarketov, ktoré poznajú rafinované metódy predaja. Keby ale ľudia peniaze nemali, neminuli by ich,“ hovorí analytik Slovenskej sporiteľne.
Podľa štatistických údajov ovplyvnil rast tržieb najmä vyšší predaj pohonných látok (o vyše 18 percent) a takmer 30-percentný vzostup predaja áut. Naopak, najvýraznejší pokles zaznamenali v tržbách hotelov a reštaurácií.
Podľa ekonómov budú aj v nasledujúcom období tržby stúpať, hoci v miernejšom tempe. „Na hypermarkety, ktoré významne prispeli k rýchlemu rastu, si ľudia postupne zvyknú a nárast sa trochu utlmí,“ vysvetlil Barto. Vplyv hypermarketov ale považuje za trvalý. Tie totiž čiastočne obmedzili nákupnú turistiku do blízkeho zahraničia. Hoci víkendové návštevy nákupných centier v Rakúsku, Maďarsku a ČR sa týkali len obyvateľov prihraničných oblastí a Bratislavy, práve táto skupina predstavuje kúpyschopnejšiu časť Slovenska.
JURAJ JAVORSKÝ