Rast tržieb neustal ani po Vianociach

BRATISLAVA - Vývoj maloobchodných tržieb za posledný polrok naznačil postupné zlepšovanie životnej úrovne obyvateľstva. Hypermarketový boom v predvianočnom období dokázal zmeniť pohľad ekonómov na kúpyschopnosť ľudí a nákupné výdavky len v decembri vykáza

li 10-percentný medziročný rast. Hoci sú Vianoce už minulosťou a aj hypermarkety prestali byť absolútnou novinkou, rast výdavkov sa nezastavil. Januárová bilancia Štatistického úradu SR hovorí o 12,2-percentnom medziročnom raste. Napriek tomu, že medzimesačný vzostup sa spomalil, pre analytikov sú čerstvé údaje dôkazom konsolidácie životnej úrovne.

„Štatistické čísla popierajú všetky tvrdenia o zlej sociálnej situácii,“ myslí si generálny riaditeľ odboru stratégie Slovenskej sporiteľne Martin Barto. O zlepšujúcom sa sociálnom postavení aspoň niektorých skupín svedčí aj to, že rast tržieb nesprevádza pokles vkladov v bankách, čiže ľudia kvôli nákupom nesiahajú na svoje úspory v bankách. „V januári stúpli korunové vklady obyvateľstva v bankách o vyše štyri miliardy,“ tvrdí Barto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Silný vplyv analytici stále pripisujú hypermarketom. „Za rastom tržieb stojí aj rozmach hypermarketov, ktoré poznajú rafinované metódy predaja. Keby ale ľudia peniaze nemali, neminuli by ich,“ hovorí analytik Slovenskej sporiteľne.

Podľa štatistických údajov ovplyvnil rast tržieb najmä vyšší predaj pohonných látok (o vyše 18 percent) a takmer 30-percentný vzostup predaja áut. Naopak, najvýraznejší pokles zaznamenali v tržbách hotelov a reštaurácií.

Podľa ekonómov budú aj v nasledujúcom období tržby stúpať, hoci v miernejšom tempe. „Na hypermarkety, ktoré významne prispeli k rýchlemu rastu, si ľudia postupne zvyknú a nárast sa trochu utlmí,“ vysvetlil Barto. Vplyv hypermarketov ale považuje za trvalý. Tie totiž čiastočne obmedzili nákupnú turistiku do blízkeho zahraničia. Hoci víkendové návštevy nákupných centier v Rakúsku, Maďarsku a ČR sa týkali len obyvateľov prihraničných oblastí a Bratislavy, práve táto skupina predstavuje kúpyschopnejšiu časť Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

JURAJ JAVORSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 331
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 866
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 198
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 556
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 503
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 728
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu