Obrazy na stenách - nuda aj eufória

Odporné návleky na topánkach, na stoličke v kúte štrikujúca zhovorčivá a vševidiaca babičky a k tomu krajinky a kytice na olejomaľbách miestnych maliarov. A potom výstava na ulici, na ktorú láka koncert na chodníku, zvedaví okoloidúci, ktorí sa pristavujú

a sledujú umelca v akcii.
Dve extrémne podoby galérie - od nudy po eufóriu - vystriedala realita umenia v trhovom mechanizme, kde všetko, po čom nie je dopyt, postupne mizne. Ako to, že galérie umenia fungujú, ako fungujú a čo robia, aby prilákali diváka?

Len my a biletárka
Galéria Ľudovíta Fullu v Ružomberku je súčasťou Slovenskej národnej galérie, ktorá má centrum v Bratislave. Vynikajúci slovenský maliar daroval podstatnú časť svojich obrazov a gobelínov štátu a ten mu v šesťdesiatych rokoch zriadil expozíciu v budove, ktorá počas umelcovho života slúžila ako jeho byt a ateliér. Fulla si zvolil na život okrajovú časť mesta, ktorá okrajovou ostala dodnes. Tiché prostredie pod kopcom rušia cestné práce, ktoré zahaľujú výhľad na galériu kúdolom prachu.
Je obyčajný pracovný deň, po centre sa prechádzajú posledné zvyšky turistov, väčšinou návštevníkov Tatier. Vo vestibule galérie je osamotená zhovorčivá pani, ktorá predáva lístky. "Škoda, že ste neprišli o týždeň skôr," ľutuje, "práve skončila výstava prác bývalých žiakov základnej umeleckej školy."
Expozícia v galérii sa príliš nemení - len občas sa objaví výstava lokálnych autorov a na konci školského roka módna prehliadka študentov textilu. Obrazy v stálej výstave Ľudovíta Fullu sa z času načas obmenia, niektoré kusy putujú na výstavy do iných miest. Pred dvoma rokmi, keď na storočnicu narodenia umelca putoval celý Fulla do Bratislavy, zmenila sa v Ružobmerku komplet stála expozícia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Povinné výlety do galérie
Prehliadka pripomína klasické výlety do galérie, aké kedysi povinne absolvoval každý žiak. Pod schodami ležia v koši látkové návleky na topánky, našťastie vonku je sucho. V hornej sále niet nikoho, na unikátne diela slovenskej moderny zamyslene hľadí z portrétu v kúte len Fulla.
Na prízemí je zachovaná časť umelcovho bytu s východom do záhrady. Obývačku a pracovňu si maliar zariadil s delikátnym vkusom. Čistou a jednoduchou líniou pripomínajú príbytky jeho generačných spolupútnikov inde v Európe, akurát veľký farebný televízor si tam asi nedal sám. Tam, kde kedysi boli dve spálne, je prázdna výstavná miestnosť, o stenu opreté sklá.
"Počas leta sem chodí celkom veľa ľudí, hlavne českí turisti. A cez rok, keď otvoríme doplnkovú výstavu, prídu všetky školy v meste. To viete, Fullu si pozrú za školskú éru raz-dvakrát a hotovo," hovorí pani od lístkov.
Na stolíku leží neodmysliteľná kniha návštev - stránky s augustovým dátumom sú plné odkazov vo francúzštine, ruštine, taliančine, češtine, nejaký eurovyslanec vlepil rovno vizitku. Keď galéria urobí novú výstavu, rozpošle pozvánky a tí verní vždy prídu. "Boli také roky, keď sa výstavy otvárali aj každý mesiac."
Dielo Ľudovíta Fullu si zaslúži dôstojný a veľkorysý priestor, aký sa mu nakoniec v podobe galérie dostal. Ale ktovie, či si na svoju dobu avantgardný, moderne mysliaci maliar, predstavoval, že komunikácia jeho obrazov s verejnosťou sa obmedzí na vernisáže prác žiakov umeleckých škôl, občasné návštevy zahraničných turistov a povinné školské exkurzie.

SkryťVypnúť reklamu

Audience development - vychovaj si svojho diváka
Na stojane v žilinskej kaviarni sú naskladané noviny, Robo Blaško z občianskeho združenia Truc sphérique sa pre jedny načiahne a s hrdosťou ich rozprestrie. Na titulke je septembrový program Stanice - unikátneho kultúrneho priestoru, ktorý vznikol na železničnej stanici Žilina - Záriečie. Združenie Truc sphérique, ktoré Stanicu prevádzkuje, dotiahlo za šesť rokov do Žiliny najviac zahraničného umenia a pripravilo niekoľko mediálne sledovaných umeleckých projektov.
"Zaujímam sa trochu o audience development - rozvoj publika," hovorí Robo Blaško. Výchove vlastného diváka sa u nás venuje máloktorá galéria. Členom Truc sphérique urobila workshop na túto tému Austrálčanka, ktorá multikultúrny priestor Stanica objavila na internete a chcela ho vidieť na vlastné oči - na výmenu ponúkla svoje znalosti. Ako sa teda rozvíja publikum? "Audience development je o tom, ako prilákať diváka, ako ho uspokojiť. To nie je len promo, plagáty a tlačenka v médiách," hovorí Robo Blaško. Organizátor presne pozná svoje publikum. Nadväzuje s ním kontakt, pestuje si k nemu osobný vzťah.
Inou stránkou tejto práce je značenie galérie, či akcie už od miesta, kde vystúpite z vlaku. "Alebo taký detail ako miska s vodou, ktorú chceme položiť k Stanici pre ľudí, ktorí tam chodia venčiť psov. Povedia si - je to celkom fajn a začnú mať osobnejší vzťah k miestu," hovorí člen združenia Truc sphérique. Keď robili akciu na Stanici, osobne chodili po panelákoch v susedstve Stanice a zvonili ľuďom: "Dobrý deň, sme vaši susedia a pozývame vás." Pýtali sa, či o novom kultúrnom priestore niečo počuli, či im nevadí hluk pri akciách vonku, ako sa im akcie páčia.

SkryťVypnúť reklamu

Prepojiť umenie so životom
Stanica nie je len galériou, ani len divadlom. Je multikultúrnym centrom, ktoré poskytuje priestor rôznym druhom umenia a v tom je možno ukrytá príťažlivosť pre diváka. "Nie je to nuda a všetko sa dá prepájať dokopy. Príde umelec urobiť výstavu a hneď urobí aj workshop s deťmi," hovorí Robo Blaško.
Aj v Poľsku, alebo v českej Plzni fungujú kultúrne centrá na stanici. Patria k európskemu trendu Kulturfabrik - kultúrnych "fabrík" sídliacich v starých nepoužívaných industriálnych budovách, skladoch, halách. Žilinská Stanica je výnimočná tým, že vytvorením priestoru pre umenie pôvodná funkcia budovy nezaniká. Cestujúci budú čakať na vlak v budove, kde bude kaviareň, galéria, toalety, internet. "Prepájame sociálnu sféru s umením, súčasné umenie so súčasným životom," vysvetľuje Blaško. Umenie tu ako keby komunikovalo v pohybe každodenného života.
Na lokálnej železničnej trase Žilina - Rajec ponúka skupina mladých nadšencov program z oblasti divadla, výtvarného umenia, filmu, hudby, pre dospelých a špeciálne pre deti, žilinské Ateliéry už majú svoju tradíciu. Do Stanice cestujú ľudia z Bratislavy, aj z Košíc a zahraničia.
Čo všetko treba urobiť, aby ľudia prišli? "Dobrá výstava sama o sebe nestačí. Výtvarná scéna nie je ostro sledovaná a preto aj keď dovezieme niekoho dobrého, ľudia ho nemusia poznať," hovorí Robo Blaško. "Preto vydávame vlastné noviny a vymýšľame k akciám ešte iné benefity. Divák musí dostať niečo navyše, napríklad koncert, lebo prísť do galérie a poprechádzať sa tam nie je až také zaujímavé." Ich uvažovanie sa riadi poznatkom, že na vernisáž prídu všetci, lebo tam stretnú známych a cítia sa dobre a preto treba akcie robiť tak, ako by bola vernisáž vždy.

SkryťVypnúť reklamu

Vernisážový hosť - Dalajláma
Čím všetkým sa dá zaujať publikum, by vedeli povedať manželia Kissovci zo Šamorína, ktorí pred štyrmi rokmi hostili v svojej At Home Gallery tibetského duchovného vodcu Dalajlámu.
Filozofia At Home Gallery vychádza z toho, že galéria funguje v bývalej židovskej synagóge a tá poskytuje veľmi špeciálny priestor, aj akustiku pre rôznorodé projekty rôzne zameraných umelcov. "Skúšame byť tak multikulturálni ako sa len dá," hovorí Suzanne Kiss. Drobná Kanaďanka s malajzským pôvodom spolu s manželom Csabom už pár rokov dáva slovenským a zahraničným umelcom šancu vystavovať v netradičnom priestore synagógy. Okrem nej zrekonštruovali vedľa stojacu budovu bývalej židovskej školy, kde ubytúvajú umelcov z mnohých krajín. "Pokúšame sa dať ľudí rôznych kultúr dokopy, máme dom umelcov, kde sa môžu stretávať na rezidenčných pobytoch a tvoriť," vysvetľuje Suzanne.
Pre publikum tiež robia nadštandard - záujemca o výstavu môže v šamorínskej "domácej galérii" kedykoľvek zazvoniť a výstavu si pozrieť aj mimo otváracích hodín. A spätná väzba medzi galériou a publikom sa prejavila napríklad aj cez návštevu Dalajlámu. Suzanne Kiss hovorí, že pozvať ho sem umožnil vlastne záujem ľudí. "Rok predtým sa na tibetských mníchov, ktorí robili pieskovú mandalu, prišlo pozrieť veľmi veľa ľudí a to nám umožnilo kontaktovať Dalajlámove kruhy a pozvať ho sem."

SkryťVypnúť reklamu

Svetový unikát na obtiaž
Budúcnosť kultúry vidí Robo Blaško zo združenia Truc sphérique spätú s cestovaním. Nielen preto, že ich multikultúrne centrum je vlastne železničná stanica a Žilina tvorí železničný uzol medzi Českom, Poľskom a západom a východom Slovenska. "Ľudia dostanú ku kultúre bonus v podobe výletu," hovorí. Ľudia si pomaly zvykajú, že to, čo sa im pchá pod nos, nemusí byť to najlepšie a ak chcú zažiť niečo viac, musia sa za tým vybrať. Tak, ako si fajnšmekri urobia výlet do Šamorína, vyberú sa po druhej strane Dunaja aj do galérie Danubiana v Čunove, ktorá stojí na samom kraji rieky. Okrem meniacich sa výstav sa dá oddýchnuť si v tráve okolo galérie, alebo sa za umením vybrať na bicykloch po hrádzi.
S cestamy za umením ako lákadlom pre publikum by asi neveľmi súhlasil Michal Bycko, kurátor múzea - galérie popartového umelca Andyho Warhola v Medzilaborciach. Je to svetový unikát, ktorý je však nám na Slovensku na obtiaž. Má totiž jednu nevýhodu - malé mesto na hraniciach s Ukrajinou je pre "Západné Slovensko začínajúce už od Popradu" príliš ďaleko. A nevedie k nemu diaľnica.
"Jediným problémom je geografická poloha na periférii krajiny a blbé spoje," hovorí kurátor Múzea moderného umenia Andyho Warhola. "Preto musíme k stálej expozícii Warhola dorábať aj také výstavy, ktoré by boli pútavé hlavne pre mladých."
Dnes už Michal Bycko hovorí len o jedinom probléme - za roky, kedy si štát múzeum pohadzoval spod jednej správy pod druhú a príbuzní Andyho Warhola hrozili tým, že vezmú všetky jeho diela naspäť do Ameriky - ho neprekvapí už nič. Ako jeden z iniciátorov galérie zažil jej zlaté časy, keď na výstavu do Medzilaboriec vypravili z Prahy špeciálny vlak plný umelcov a miestni ľudia vedno s punkermi tancovali na malom námestíčku v rytme rokenrolu, ale aj intendantúru ministra kultúry Hudeca.
Keďže zo západnejších kútov republiky nie je o svetoznámeho umelca veľký záujem, múzeum sa sústreďuje na publikum spoza hraníc. "Ponúkame spoluprácu a projekty cezpoľným, zistili sme, že najviac návštevníkov je z Poľska," hovorí Bycko.
V sezóne majú okolo 3500 platiacich návštevníkov z rozmanitých končín sveta a vyše 3000 neplatiacich účastníkov rôznych seminárov.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko návštevníkov je dosť?
Žilinská Stanica je v kontakte s inými kulturfabrikami vo svete, ľudia si ju nájdu na internete. "Najväčší problém, ktorému čelíme je, že sme viac uznávaní v zahraničí ako v regióne. A to cítiť aj na podpore," hovorí Robo Blaško.
Múzeum moderného umenia Andyho Warhola sa naučilo zháňať peniaze inde a nespoliehať sa na slabú podporu štátu. "Neobávam sa ekonomických problémov, pokiaľ budeme mať Warhola a právo používať jeho meno," hovorí Michal Bycko. To, čoho sa obáva, je "diletantský prístup písania žiadostí o príspevky z fondov Európskej únie" ako hovorí, bez akceptovania zákonov o autorských právach a s rizikom konfliktu s Americkým úradom pre ochranu autorských práv. Naráža na mediálne známy projekt premeny Medzilaboriec na turistické centrum Warhol City, ktorý podľa neho niekto vykradol z jeho projektu, ktorý pred časom predložil mestu.
V šamorínskej galérii At Home Gallery sa od čias návštevy tibetských mníchov nikdy nehadia hodinové zástupy ľudí zvedavých na pieskovú mandalu. Ale možno ani nejde o to. Suzanne Kiss hovorí: "Rozpošleme pozvánky na výstavu a dáme oznam do médií. Ľudia, ktorí majú záujem, prídu. Samozrejme, počas trvania výstavy nepríde toľko ľudí ako na vernisáž, ale to stačí. Niektorí umelci hovoria, že im stačí, ak na výstavu príde čo i len jeden návštevník, ktorému sa to páči."

SkryťVypnúť reklamu

Údaje o slovenských galériách za rok 2003

počet expozícií: 66
celkový počet výstav: 489
celkový počet návštevníkov: 426 056
počet návštevníkov v SNG: 114 679
počet výstav v SNG: 37
počet výstav v Múzeu moderného umenia Andyho Warhola: 14
počet návštevníkov v MMUAW: 13 472

Prehľad návštevnosti v galériách v roku 2003
Slovenská národná galéria 114 679
Banská Bystrica, Štátna galéria 9 007
Bratislava, Galéria mesta Bratislavy 36 839
Čadca, Kysucká galéria 4 964
Dolný Kubín, Oravská galéria 52 326
Košice, Východoslovenská galéria 20 459
Košice, Múzeum V. Löfflera 6 540
Liptovský Mikuláš, Galéria P. M. Bohúňa 27 290
Lučenec, Novohradská galéria 6 038
Martin, Turčianska galéria 12 987
Medzilaborca, Múzeum moderného umenia A. Warhola 13 472
Nitra, Nitrianska galéria 5 070
Nové Zámky, Galéria umenia 4 032
Poprad, Tatranská galéria 9 207
Prešov, Šarišská galéria 27 665
Senica, Záhorská galéria 9 785
Spišská Nová Ves, Galéria umelcov Spiša 29 332
Trenčín, Galéria M. A. Bazovského 9 337
Trnava, Galéria J. Koniarka 13 120
Žilina, Považská galéria 13 907

Zdroj: www.sng.sk


U ľudí víťazia ľahké múzy a popkultúra

Každú nedeľu popoludní sa od dunajského brehu hneď oproti Slovenskej národnej galérie v Bratislave odpojí neveľká výletná loď. Vezie desiatku pasažierov na druhú stranu Dunaja, aby si v Inchebe pozreli trienále Insita 2004, medzinárodnú výstavu naivného umenia. Aj takto sa dnešná Slovenská národná galéria snaží prilákať návštevníkov. Veľké pútače na súborné dielo vynikajúceho Ladislava Mednyánszkeho, ktoré v Bratislave celú jar a leto lákali aj zahraničných turistov, však už musí zvesiť. Kto túto výstavu nestihol, má smolu. O tom, čo bude ďalej, hovorí riaditeľka Slovenskej národnej galérie - Katarína Bajcurová.


Tento rok ste urobili dva veľké projekty - Mednyánszkeho a Gotiku Slovenska. Priniesli očakávané výsledky - stúpla návštevnosť?
Je to relatívne. Ak porovnávame návštevnosť SNG s návštevnosťou Národnej galérie v Budapešti, alebo v Prahe, tak je určite nižšia. Ale my sme zasadení nielen do určitej historickej tradície, ale aj do špecifického miesta, ktoré má isté publikum. To, že sa nám podarilo dotiahnuť na každú z týchto výstav takmer 19 000 návštevníkov, je veľmi slušné číslo. V porovnaní s obdobím spred piatich rokov sme výrazne prekročili ročnú návštevnosť a dnes sa pohybuje okolo 120 000. Predtým bola podstatne nižšia. Galéria si vyžaduje pripraveného diváka. Stav kultúrno-estetického vedomia nášho obyvateľstva je však čím ďalej tým viac orientovaný na ľahké múzy a pop-kultúru. Dotiahnuť radových návštevníkov, nielen odborníkov, na vážne projekty a osloviť ich, je namáhavé, a tak príchod každého nového návštevníka považujeme za veľké víťazstvo.
Aký veľký by mal byť finančný balík pre SNG, aby to ako-tak stačilo?
Okolo 70 miliónov korún. Pred 10 rokmi mala SNG ročný rozpočet asi 90 miliónov. Odvtedy sa ceny výrazne zvýšili, ale náš dnešný rozpočet je len niečo vyše 50 miliónov. Kultúrna sféra je poddimenzovaná, a najviac fondové inštitúcie. V múzeách, knižniciach a galériách sú najnižšie priemerné mzdy, v SNG je to niečo okolo 11,5-tisíc korún, čo je hlboko pod celoštátnym priemerom. Pri súčasnom rozpočte musíme dať všetky príjmy, ktoré získame z našej vlastnej činnosti, na dotáciu energií a iné základne potreby inštitúcie. Bolo by správne, keby štát dotoval službu, ktorú si objednal - ochranu kultúrneho dedičstva. A z toho, čo si zarobíme, by sme mohli financovať ďalšie kultúrne projekty a programy pre divákov.
Ako by ste si predstavovali akýsi ideál fungovania?
Aspoň raz, dvakrát ročne by mala galéria ponúkať veľkú výstavu z nášho slovenského umenia a zároveň by mala prinášať aj známe európske a svetové mená. Tieto výstavy sú dostupné, ale sú mimoriadne drahé.
Čo čaká SNG v tomto roku?
Krok za krokom budeme rekonštruovať naše priestory. Stav, v akom sú, je hanbou Bratislavy a celého Slovenska. Začíname obnovou Esterházyho paláca. Bude to pamiatková rekonštrukcia, zameraná na to, že potrebujeme dostať priestory na úroveň európskych štandardov - musia byť klimatizované, zatienené, vhodne osvetlené, zabezpečené, s bezbariérovymi prístupmi. Ďalšou etapou bude architektonická súťaž s presným zadaním na rekonštrukciu a modernizáciu tzv. "Dedečkovho stupňa" - premostenia Vodných kasární, amfiteátru a administratívnej budovy.
Zmizne teda nakoniec nepekná červená galéria spred historického priečelia budovy SNG?
Chceme ju pozdvihnúť na novú technickú a estetickú úroveň. Som presvedčená, že ak premostenie obalíme iným plášťom, vôbec nebude na nábreží prekážať, naopak, môže sa stať jedným z jeho estetických prvkov.
Konečne dá štát aj peniaze?
Máme prísľub od súčasného vedenia MK SR. Projekt rekonštrukcie a modernizácie areálu SNG v Bratislave schválila ešte minulá vláda, keď bol ministrom Milan Kňažko. Čakáme len, kedy sa premení na skutok - malo by to byť v budúcom roku.
Potrebuje SNG lobovať?
Určite, u nás sa bez toho nezaobídete. Súčasné vedenie ministerstva si však veľmi dobre uvedomuje, v akom zlom stave sa nachádzajú budovy SNG. A keďže sme už v únii, tak túto vlajkovú loď nášho múzejníctva musíme povzniesť na novú úroveň.
Divákov teda v tomto roku čakajú len lešenia?
Vodné kasárne naďalej ponúkajú stále expozície - od gotiky po 19. storočie, staré európske umenie a budú sa tu striedať aj menšie výstavy. V rámci Mesiaca fotografie uvedieme výstavu avantgardného fotografa Miloša Dohnányho a minulý tento týždeň verejnosti sprístupňujeme veľakrát medializovaný Triptych Klaňania troch kráľov od Jana Mertensa ml. a dielne, ktorý bol zreštaurovaný v Reštaurátorskych ateliéroch SNG.
Keď SNG v Bratislave zápasí s akútnym nedostatkom peňazí, ostáva jej energia na živú prácu v pobočkách?
Pred niekoľkými rokmi sme mali viac prostriedkov aj na kultúrne aktivity. Teraz, keď má SNG len na jeden-dva veľké projekty ročne, ktoré sú našou prioritou, na menšie veci neostávajú nielen peniaze, ale často ani čas a energia. Na našich vysunutých pracoviskách sa však sústreďujeme na veľké stále expozície, ktoré sa v nich nachádzajú. Vo Zvolene je to expozícia starého európskeho umenia, v Ružomberku života a diela Ľudovíta Fullu, v Strážkach Ladislava Mednyánszkeho, historického portrétu, v parku sme začali budovať exteriérovú galériu veľkorozmerného sochárstva. Snažíme sa zlepšovať tieto expozície, pretože prinášajú vrcholné umelecké diela. Špičkovú kultúru posúvame z Bratislavy do regiónu, vysunuté pracoviská oživujeme rôznymi špecializovanými kultúrnymi podujatiami a programami.
Máte na mysli aj také, keď v Galérii Ľudovíta Fullu sú vystavované práce žiakov základnej umeleckej školy?
Galéria Ľudovíta Fullu predstavuje predovšetkým diela tohto umelca. Priestor, kde sa konajú prechodné výstavy, je maličký. Ide iba o malú výstavnú sieň na prízemí, kde sa už niekoľko rokov snažíme prezentovať región, jeho umelecké školy i umelcov. Chceme, aby sa obyvatelia mesta cítili v tomto priestore ako doma, aby to nebolo len nejaké elitné pracovisko SNG. Výstava ZUŠ-ky patrí k takýmto tradičným podujatiam. Najbližšie tam budeme vystavovať Veľké maličkosti - Fullove práce na papieri, ktoré nie je možné ukazovať každý rok, lebo len pár mesiacov môžu byť vystavené dennému svetlu, potom sa musia znovu starostlivo uskladniť.
Čo sledovala SNG zmenou svojej stratégie, keď sa sústredila hlavne na veľké reprezentačné výstavy?
Ešte pred niekoľkými rokmi robila SNG ročne aj 40-50 výstav. Musíme si však uvedomiť, že my nie sme výstavnou agentúrou - nemáme suplovať funkciu domu umenia, alebo výstavnej sály. Našou úlohou je ponúkať verejnosti špičkové hodnoty umeleckých diel najvýznamnejších autorov, ktorí sa vyskytujú nielen v našom prostredí, ale aj v širšom európskom kontexte. Musíme prezentovať aj vlastné odborné projekty - chronologicky spracovávať a interpretovať neznáme úseky dejín nášho výtvarného umenia, prinášať diela osobností a kurátorsky netradičné projekty, ktoré pracujú s veľkou historickou šírkou materiálu. Je to tendencia, ktorú môžeme sledovať aj v iných svetových galériách, ktoré stavajú svoju prácu na približovaní veľkých mien a veľkých tém. Cieľ je všade rovnaký pritiahnuť a osloviť „vysokým" umením čo najviac divákov.

Text: TINA ČORNÁ

 

Autor: Text: DENISA VOLOŠČUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 173
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 229
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 130
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 441
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 948
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 749
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 479
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu