Výnimočná publikácia o výnimočnom režisérovi

Peter Schepelern: Lars Von Trier a jeho filmy (Muka a vykoupení) * Orpheus Praha 2004

V posledných rokoch zaplavuje pulty našich kníhkupectiev celý rad rýchlenej prekladovej literatúry, ktorej obsah i dizajn (o kvalite prekladu radšej nehovoriac) necháva čitateľa často bezradne stáť nad výberom vydavateľov. Mnohé životopisné knihy majú skôr charakter brakovej memoárovej literatúry, než serióznejšej štúdie nejakej osobnosti a jej diela. Preto treba len privítať vydavateľský počin pražského nakladateľstva Orpheus, ktoré v edícii filmových tvorcov ponúka vzácne ucelenú, zasvätenú publikáciu o dánskom režisérovi Larsovi von Trierovi z pera popredného teoretika Petra Schepelerna, doplnenú podrobnou filmografiou a bohatým sprievodným manuálom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pokus postihnúť osobnosť Larsa von Triera, jedného z najvýstrednejších manipulátorov a zároveň najosobitejších a najznámejších režisérov súčasnej svetovej kinematografie, sa nemohol zaobísť bez návratu k prvotným obrazom, do jeho detstva a dospievania, hoci už v úvode knihy autor zdôraznil, že jeho cieľom je osvetliť skôr plody Trierovho talentu, než jeho osobu. Vecne, bez zbytočného škandalizovania zverejňuje fakty o jeho cielenom počatí mimo manželstva, o ktorom sa Trier dozvedá od umierajúcej matky až vo svojich kristových rokoch. V rodine si budúci filmár postupne buduje svoju excentrickosť a sklony k anarchii, po skutočnom otcovi dedí umelecké nadanie. Základnú školu opúšťa v šiestej triede, vstrebáva svet a učí sa sám, oficiálnu maturitu skladá individuálne až oveľa neskôr na večernom gymnáziu.

SkryťVypnúť reklamu

Stáva sa z neho sarkastický mladík s intuitívnou schopnosťou zasiahnuť druhých na citlivom mieste. Zaujíma sa o film, ale štúdium filmovej vedy na Kodanskej univerzite demonštratívne ignoruje: "Nijako sa nezapájal do akademickej činnosti, nikdy nenapísal žiadnu prácu, tobôž aby zložil nejakú skúšku." Peter Schepelern vie, o čom hovorí, tri roky bol Trierovým pedagógom a otvoril mu cestu ku klasikovi dánskej kinematografie Carlovi Theodorovi Dreyerovi, ktorého dielo mu spolu s Tarkovského Zrkadlom (1975) poskytlo estetické východiská a stalo sa neskôr jedným zo základných inšpiračných zdrojov režisérovej tvorby.

Až vďaka štúdiu na Dánskej filmovej škole dokázal Trier využiť svoj talent kráčať vlastnou cestou naplno. Napriek klasickým problémom s prispôsobením sa nejakému systému sa z neho stáva efektívny, trochu pragmatický, no dostatočne vynaliezavý a uznávaný mladý experimentátor.

SkryťVypnúť reklamu

Schepelern objavne, film po filme analyzuje jeho programovú provokatívnosť a novátorstvo, snahu vymaniť filmovú tvorbu z priemernosti a pritom uplatniť svoje nadanie aj vo filmoch určených masovému publiku. Od nečakaných amatérskych pokusov, cez prvé medzinárodné úspechy s Prvkom zločinu (1984) a Európou (1991), rozruch okolo drámy Prelomiť vlny (1996), až po umelecký manifest Dogma 95 a Idiotov (1998), či ostatné oslavované filmy ako Tanečnica v tme (2000) či najnovší Dogville (2003), v ktorých sa Trier od kánonov Dogmy 95 zámerne odklonil: akoby každé pravidlá, aj tie jeho vlastné, existovali len preto, aby ich mohol vždy nanovo, no pritom konštruktívne prekračovať.

Autor sa neponára len do veľkých tém, myšlienkovej hĺbky a filozofického kontextu Trierových filmov, no často sa dotýka aj zdanlivých detailov a okolností ich vzniku, ponúka čitateľom komplexný, zrozumiteľný a prístupný pohľad na všetky roviny Trierovej tvorby až po jej záverečné dobové zhodnotenie. Jeho kniha je prijateľná a inšpiratívna nielen pre filmových odborníkov, ale aj pre tých čitateľov, ktorí laicky túžia preniknúť do umeleckého zákulisia a pristihnúť tvorivosť pri čine.

SkryťVypnúť reklamu

Peter Schepelern dopísal kapitolu o zatiaľ poslednom Trierovom filme Dogville, premiérovanom práve v našich kinách, špeciálne pre české vydanie knihy. Aktuálne tak doplnil svoj vtipný a objektívny pohľad na jedného z najväčších fenoménov súčasnej kultúry. Jeho kniha trpezlivo pomáha aj radovému divákovi a pozýva všetkých do kina: Dogville je film, v ktorom sa uvidíte ako v zrkadle.

Autor: ZUZANA GINDL-TATÁROVÁ(Autorka je filmová dramaturgička, v súčasnosti prednáša na VŠMU)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 442
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 080
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 622
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 048
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 877
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 714
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu