Nová európska legislatíva navrhuje liberalizovať trh s náhradnými autosúčiastkami, čo by dovoľovalo používať pri opravách aj neznačkové diely, teda nielen od pôvodných alebo licencovaných výrobcov. Automobilky by však aj naďalej mali výlučné právo na diely pre nové vozidlá.
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA, ŠTRASBURG - Náhradné diely na autá môžu zlacnieť. Na svete je totiž návrh Európskej komisie liberalizovať trh s viditeľnými autosúčiastkami, teda napríklad so spätnými zrkadlami či reflektormi. Komisár Frits Bolkestein si od prijatia návrhu sľubuje nižšie ceny náhradných dielov.
Dnes majú na autosúčiastky monopol automobilky alebo ich licencovaní subdodávatelia. "Predávame diely výlučne od značkového výrobcu. Podľa dodávateľských zmlúv 30 percent priamo od automobiliek, zvyšok od výrobcov s certifikátmi od automobiliek," hovorí Klaudia Valušková, konateľka firmy Auto Valušek.
Takzvaný opravárenský dodatok ku smernici o ochrane dizajnu automobilov by mal trh otvoriť aj malým lokálnym výrobcom. Smernica sa vzťahuje len na výmenu havarovaných viditeľných dielov. Automobilky budú mať aj naďalej výlučné právo na diely pre nové vozidlá. Podľa Európskej komisie to postačí, aby sa zaistila návratnosť investícií, vložených do vývoja dizajnu. Európsky trh s viditeľnými časťami áut vynáša ročne zhruba desať miliárd eur.
Niektoré krajiny Európskej únie majú čiastočne otvorený trh s autosúčiastkami už dnes. V niektorých, a to je príklad Nemecka či Francúzska, však majú monopol na náhradné diely priamo mamutie automobilky. Všetci štyria komisári z Nemecka a Francúzska boli proti.
Konečné slovo v otvorení trhu s viditeľnými autosúčiastkami však nebude mať Brusel. "Záleží od toho, čo uzná poisťovňa," upozorňuje Valušková. Poisťovne si totiž budú strážiť kvalitu, na ktorú boli zvyknuté pri značkových výrobkoch. "Máme zmluvné servisy, o ktorých vieme, že keď niečo opravia, tak to opravia dobre," tvrdí hovorkyňa Allianz - Slovenskej poisťovne Lucia Muthová. "Klient sa môže rozhodnúť - buď si dá auto opraviť v zmluvnom servise, alebo si ho opraví svojpomocne a my mu tabuľkovo vypočítame náhradu," dodáva.
Návrh smernice v uplynulých týždňoch rozpútal ostrý boj medzi automobilovými značkami a zástupcami drobných výrobcov. Automobilky varujú, že liberalizáciou prídu o časť tržieb, budú musieť prepustiť 50-tisíc ľudí a zdražiť hotové autá. Komisár Bolkestein, naopak, zdôrazňuje, že minimálne toľko pracovných miest pribudne u malých výrobcov. Okrem toho podľa neho dôjde k zladeniu vnútorného, no dosiaľ nejednotného európskeho trhu.
Zákazník sa bude môcť rozhodnúť
O konečný návrh liberalizovať trh s viditeľnými autosúčiastkami sa podpísal český komisár Pavel Telička. Ten v smernici presadil klauzulu o možnosti výberu. Zákazník sa podľa nej vždy bude môcť rozhodnúť medzi "originálom" zo značkovej továrne a autosúčiatskou vyrobenou inde. "Automobilista v opravovni má právo vedieť, či ponúkaný diel pochádza od pôvodného výrobcu jeho auta, alebo od niekoho iného, a žiadať, ktorý z nich má byť na jeho auto umiestnený," povedal Telička, ktorý nakonec za návrh aj hlasoval. Aj neznačkové náhradné diely budú predmetom rovnakého testovania bezpečnosti ako značkové. (čtk, tv)