"Mostárčina je krásna a vzrušujúca profesia, navyše, iba v nej sa môžete dožiť toho, že uvidíte dobre zabetónovanú vlastnú hlúposť," hovorí Ing. Miroslav Maťaščík, vo fachu známy už tridsať rokov. Tvrdí, že na východniara mal šťastie, lebo za ten čas sa mu podarilo pracovať na projektoch takmer všetkých významných mostných stavieb na Slovensku. V prípade mosta s pracovným názvom Košická bol zodpovedným projektantom piatich stupňov jeho projektovej dokumentácie. Momentálne spolupracuje na finálnej fáze realizácie tohto najnovšieho mosta cez Dunaj.
Dopravná situácia v Bratislave si Most Košická vyžadovala už dlho. Ako sa vyvíjalo plánovanie?
"Už v osemdesiatych rokoch bolo jasné, že v budúcnosti bude na tomto mieste stáť most. V roku 1998 sa definitívne rozhodlo, že sa bude stavať, ale bez metra, ktoré, ak dakedy bude, tak iba pod Starým mostom. Vo veľmi rýchlom tempe vznikali jednotlivé stupne dokumentácie, dokopy ich bolo šesť. Niečo sa dialo súťažou, niečo priamym zadaním, takže procesy bývali kontroverzné. Prebdel som nejednu noc, kým sa zrodilo rozhodnutie, že most bude vyzerať tak, ako ho dnes vidíte."
Ako ste dospeli k definitívnej podobe?
"Preklenúť rozpätie 231 metrov nie je jednoduché a možností až tak veľa nie je. Typ Mosta Lafranconi sme vylúčili, lebo by mal príliš prudké sklony na cestnej komunikácii. Teoreticky prichádzal do úvahy most podobný Novému, ale tento typ s pylónom na bratislavskej strane by neharmonizoval s plánovanou zástavbou mesta v danom priestore. Mohutný pylón nebolo možné umiestniť ani na druhej, petržalskej strane, pretože pôdorys mosta tvorí oblúk už nad Dunajom. Most podobný Alžbetinmu mostu v Budapešti sme vylúčili tiež kvôli oblúkovému pôdorysu. Napokon sme usúdili, že oblúková oceľová konštrukcia, zakotvená v oceľovej mostovke, je optimálnym a osvedčeným riešením."
Je tento most naozaj raritou?
"Typ mosta s podobnými oblúkmi, aké má Most Košická, vo svete existuje. Zopár, ale kratších, je napríklad v Japonsku, podobný existuje aj medzi Švédskom a Nemeckom. V prípade toho nášho je unikátny skôr spôsob jeho realizácie. V týchto dňoch si ho prišiel pozrieť aj architekt Hugo Carres Peiretti zo Španielska, kde podobný most dĺžky 125 metrov otáčali asi pred šiestimi rokmi. Z hľadiska hmotnosti a veľkosti poľa pri tejto operácii je teda Most Košická v Európe výnimočný."
Nestratí most po operácii atraktivitu?
"Myslím si, že nie. V deň otvorených dverí sa ma ľudia pýtali, prečo sme napríklad neurobili výlez na oblúk. Zrejme videli most v Sydney, po ktorom sa dá vyliezť na jeho vrchol. V istom štádiu sme o takejto vyhliadke uvažovali, napokon sme sa však rozhodli pre hladkú verziu. Mimochodom, všimnite si kaviareň Bystrica na Novom moste - roky je tu vyhliadková plošina, o ktorú takmer vôbec nie je záujem."
Ako dnes vnímate Nový most pri tom ešte novšom?
"Práve som končil školu, keď sa staval, dokonca som na ňom aj brigádoval, lebo som študoval u jeho autora, profesora Tesára. Ktovie, či to nebol jeden z impulzov k tomu, že som sa rozhodol pre túto profesiu."
Mnohí ľudia sa dodnes nezmierili s tým, že mu padla za obeť stará Bratislava. Vy áno?
"Je to kontroverzná stavba. Ale bývalý Most SNP bola nevyhnutnosť, mesto by bez neho nemohlo byť. Nebolo iného miesta v Bratislave, kde by sa dal v tej dobe most postaviť."
Ani tam, kde dnes stojí Most Košická?
"V tom čase by tam nesplnil svoju funkciu. Z dopravného hľadiska celého mesta bola vhodná poloha na mieste, kde stojí dnes a kde vlastne kedysi most aj stál. V tejto súvislosti treba povedať, že vo svetových učebniciach je bratislavský Nový most zaznamenaný ako jeden z najvydarenejších v Európe."
Aký je ten "váš" most?
"Kvôli rytmike už existujúcich mostov sa žiadalo jeho výraznejšie stvárnenie, no bez veľkého zásahu do nábrežia. Územie, v ktorom je osadený, je totiž z hľadiska obrazu mesta veľmi chúlostivé. Nové Národné divadlo, atraktívna výšková zástavba na Pribinovej ulici či oddychová zóna na nábreží, to budú dominanty, s ktorými musí Most Košická ladiť. Čoskoro sa presvedčíme, či sa to podarilo."
Anketa
Čo hovoríte na most Košická?
Milan Lasica, herec:
"Most ma zaujal najmä preto, lebo zatiaľ pripomína obraz Jula Satinského 'Komisia skúma omyl Ing. Ždiebika, ktorý postavil most na jednom brehu rieky'."
Martin Kvasnica, architekt :
"Projekt som sledoval len v novinách, ale môj prvý dojem je, že konečne sa do siluety mesta medzi štrbavé horizontály a náhodilé roztrúsené vertikály dostane aj súvislejší a mäkký tvar - oblúk."
Dušan Dušek, spisovateľ:
"Zatiaľ sa mi páči, dokonca sa chystám na otáčanie, bude to určite zaujímavé. Mám rád prekvapenia a takéto niečo som na vlastné oči nikdy nemohol vidieť. Som zvedavý, ako sa bude volať. A teším sa z neho, bude veľmi užitočný."
Blaho Uhlár, riaditeľ divadla Stoka:
"Myslím si, že most bude architektonickým obohatením Bratislavy a aspoň zatiaľ ho nevnímam v kontexte s našou budovou."