Premiérova kampaň ľudí zaujala - dôkazom je aj tento pomaľovaný bilbord z Karlových Varov. FOTO - ČTK
"Som sociálny demokrat." "Myslím to úprimne," čítajú vodiči a chodci v celej Českej republike na bilbordoch. Pozerá sa na nich mladícka tvár premiéra Stanislava Grossa. S takmer rovnakým bilbordom prišiel krátko po premiérovi známy recesista Petr Čtvrtníček, hviezda seriálu Česká soda.
Oba bilbordy odrážajú dezintegráciu politického života v Česku. Na jednej strane sa premiér snaží za každú cenu zužitkovať imidž najpopulárnejšieho politika a spraviť niečo s klesajúcim počtom sociálnodemokratických voličov. Je tu však aj odmietavá reakcia tej časti spoločnosti, ktorá experimentu tretej cesty ČSSD nikdy neverila.
Takmer okamžite potom čo Gross vystriedal v úrade premiéra Vladimíra Špidlu, sa rozbehla mašinéria jeho tímu public relation. Desiatky rozhovorov v novinách, stretnutie s lumpenproletariátom v programe Kotol TV Nova. Na to všetko si predseda vlády vie nájsť čas.
Premiérova kampaň stála sociálnych demokratov takmer osem miliónov korún. Reklamní experti hodnotia bilbordy ako vydarené. S kontroverziou, ktorú vyvolali, ČSSD vopred rátala. Cieľom bolo nielen osloviť, ale aj vyvolať debatu. Akcia predznamenáva masívnu stranícku kampaň pred novembrovými regionálnymi a senátnymi voľbami, ktorá sa má zacieliť proti hlavnému konkurentovi opozičnej ODS.
Ide však aj o Grossa. Potrebuje v strane, ale aj pred verejnosťou ospravedlniť nedávny protišpidlovský puč. Zloženie nového kabinetu i program sú až na zopár lákadiel totožné s programom a vládou Vladimíra Špidlu. Po zdrvujúcej porážke socialistov v júnových eurovoľbách by neúspech v jesenných voľbách mohol byť Grossovým predčasným koncom.
Obraz mladíka z ľudu, ktorý sa stal premiérom, sa zatiaľ osvedčil a jeho PR tím ho ďalej posilňuje. Každé vystúpenie na verejnosti je precízne pripravené. Gross je vždy tam, kde sú televízne kamery. Všetko nasvedčuje tomu, že na popularite osoby Stanislava Grossa a jeho mediálnych aktivitách bude stáť a možno aj padať jeho vláda.
Novou taktikou jeho poradného tímu je snaha personifikovať vybrané rozhodnutia alebo ich s Grossom spájať. A to aj tie, ktoré v skutočnosti ani nespravil alebo sú výsledkom kolektívneho hlasovania. V posledných týždňoch tak Gross zakázal podozrivé kasíno. Nikto nevie čo s technopárty, až kým Gross nevyšle políciu. Súčasne má i pochopenie, a tak premiér ponúka technopárty vojenské priestory.
Aký bude výsledok dravého marketingu, ktorý nemá zatiaľ v Čechách obdobu, ukážu až jesenné prieskumy preferencií a voľby.
Herec Petr Čtvrtníček zareagoval na kampaň Grossa takmer okamžite. Aj on sa zatváril tak, ako ho diváci poznajú - presvedčivo. FOTO - ČTK
Autor: MARTIN ČAREK, Praha pre SME