Daňová reforma Ministerstva financií SR a Daňového riaditeľstva SR má svoju konkrétnu podobu od roku 2004 nielen v euroharmonizácii daní, znížení sadzieb a zjednodušení daňových zákonov, ale aj v rozsiahlom racionalizačnom procese, ktorý sa deje vo vnútri šesťtisícovej armády daňových orgánov, najmä s akcentom na intenzifikáciu práce a zvýšenie výkonov lepším riadením výkonov.
Daňová kontrola je vždy rizikom pre podnikateľov i ostatné daňové subjekty. Preto medzi dobré rady pre všetky daňové subjekty patrí aj rámcovo vedieť, ako je váš partner v daňovom procese - daňový úrad pripravený.
E-audit má budúcnosť
Základom efektívnej kontroly daní je objektívnosť, rýchlosť a presnosť. V dnešnom informačnom veku tieto atribúty nie je možné splniť bez komplexnej automatizačnej podpory.
E-audit, resp. EDP-kontrola predstavuje elektronickú kontrolu, ktorú napríklad veľké svetové audítorské tímy pri audite v bankách, poisťovniach a veľkých firmách používajú už dávno. Podobne špičkové daňové správy v Európskej únii i vo svete sú štandardne vybavené niektorým z elektronických analyticko-kontrolných softvérov.
Elektronický audit má nesporne veľkú budúcnosť aj v daňovej kontrole nášho štátu najmä z titulu rozvíjania digitálnych technológií a nových foriem podnikateľských aktivít viažucich sa na internet a tzv. e-commerce.
Náročná obsluha
Vysokosofistikovaná činnosť kvalifikovanej práce v oblasti elektronickej kontroly si vyžaduje pripravených odborníkov, kde hlavné školenia daňové riadi-teľstvo realizuje jednak po vlastnej línii, jednak po osi externej spolupráce za finančnej podpory Európskej únie, ktorá si rok 2004 v oblasti podpory daňovej kontroly vzala za hlavný cieľ najmä rozvoj a podporu e-auditu v daňových správach pôvodných i nových členských krajín.
Daňová správa SR začiatky rozvoja tejto nie lacnej záležitosti orientovala na prioritné zaškolenie tzv. senior-audítorov v daňovej kontrole, ktorú v oblasti tzv. veľkej daňovej kontroly predstavujú daňoví inšpektori. Následne budú dokúpené licencie aj do oblasti tzv. malej daňovej kontroly medzi daňových kontrolórov.
Učiaca sa organizácia
Mnohí si možno logicky položia otázku prečo Daňová správa SR s modernou technológiou v kontrole daní začína až teraz. Je to tak najmä kvôli jej mladému veku, minulej absencii finančných zdrojov i rezerv vo vedení organizácie, kde vedenie preferovalo v informatizácii viac konzervatívny ako progresívno-dynamický prístup.
Treba pripomenúť, že Daňová správa SR má za sebou len 14 rokov existencie a súčasne, aj keď žijeme v trhovej ekonomike, ešte stále silne doznieva jej transformačné obdobie.
Oblasť E-auditu patrí aj v daňových správach EÚ k veľmi zložitej problematike, pričom priama konfrontácia s východoeurópskymi ekonomikami i štandardnými členskými štátmi v EÚ ukázala, že Slovenská republika spomedzi nových členských krajín patrí v implementácii EDP-kontroly (E-auditu) medzi najrýchlejšie. Na druhej strane je to pre daňové riaditeľstvo nóvum a pravdou zostáva, že daňoví experti určení pre oblasť výkonu v EDP sú stále len začínajúcou a učiacou sa organizáciou.
Automatizáciou k vyššej úspešnosti kontroly
Skúsenosti z vyspelých daňových správ ukazujú, že po zvládnutí know-how elektronického auditu a jeho aplikácii do daňovej kontroly sa realizácia takýchto typov kontrol blíži až k 80- percentnej úspešnosti. Je to veľká výzva pre EDP-kontrolórov z Daňovej správy SR, lebo ich kolegovia, klasickí daňoví kontrolóri (nie EDP-kontrolóri) docielili medziročne v tomto roku vynikajúce výsledky. Na-príklad k 30. aprílu t.r. účinnosť daňovej kontroly v SR stúpla medziročne o 140 percent.
Akcent E-auditu
Za roky 1990-2003 preukázala hospodársko-finančná prax, že efektívnosť daňovej kontroly hlavných finančných tepien a púmp slovenskej ekonomiky, ktorými sú banky a poisťovne mala veľké rezervy. Viaceré odborné články dokumentovali, že v minulosti jedným zo základných daňovoúnikových hitov vo finančných inštitúciách bol napríklad legálny daňový únik cez pranie kupónov bondov (dlhopisov), čo vo finančnom vyjadrení predstavovalo miliardy. Niečo podobné, podľa názoru niektorých odborníkov, znamenala v problematike poisťovní oblasť kvality a kvantity a mechanizmu kalkulácie poistných rezerv.
Štát až od roku 2002 vytvoril špeciálnu inštitúciu, ktorá by mala expertne kvalifikovane vedieť verifikovať a auditovať správnosť hospodárenia finančných výkazov veľkých finančných inštitúcií. Touto inštitúciou sa stal Úrad pre vybrané daňové subjekty so sídlom v Bratislave. Aj keď tento úrad za 2 roky svojej existencie už urobil kus práce, neustále zápasí s nedostatkom finančných zdrojov a vysokokvalifikovaných odborníkov.