alebo priameho bankovníctva. Klienti tak pre zaplatenie faktúry za plyn, elektrinu alebo zisteniu stavu na účte nemusia vyjsť z domu a navštíviť pobočku banky. Za formu elektronického bankovníctva, ktorú využíva takmer každý možno považovať aj platbu platobnou kartou. Keď si teda vyberiete hotovosť z bankomatu namiesto toho, aby ste vošli do kamennej banky, alebo kartou zaplatíte v obchode za tovar namiesto toho, aby ste vybrali bankovku, využili ste elektronickú cestu. Obľube sa u klientov slovenských bánk teší aj internet banking a popularitu si získava mobil banking. Podnikatelia, ktorí uskutočňujú väčšie množstvo finančných prevodov využívajú home banking. A samozrejme, nemožno zabúdať na ďalší, mimoriadne obľúbený kanál elektronického bankovníctva, ktorým je phone banking (telefón banking) a call centrá, kde môžete "komunikovať" s automatom alebo živým človekom. Okrem toho sú v ponuke bánk aj rôzne doplnkové formy elektronického bankovníctva. Za také možno považovať email banking, SMS banking alebo fax banking.
Najväčšie banky sú najnavštevovanejšie
Elektronické cesty sa najväčšej obľube tešia vo VÚB. Podľa Silvie Nosálovej dosiahol počet klientov využívajúcich telebanking 371 tisíc, cez internet sa s bankou spája 207 tisíc klientov a cez mobil 56 tisíc vlastníkov telefónov a zároveň klientov banky. V Slovenskej sporiteľni zaznamenali k polovici tohto roka 200 tisíc klientov využívajúcich niektorý z elektronických kanálov. Roman Začka z Tatra banky uviedol, že najdynamickejší rozvoj v minulom roku zaznamenalo bankové Call centrum s 27-percentným nárastom. O vyše 20 percent narástlo využívanie GSM a Internet bankingu. V Ľudovej banke došlo podľa Jany Lukáčovej až k 93-percentnému nárastu užívateľov služby lubamobil a 40-percentnému rastu počtu klientov banky využívajúcich internetbanking. Podľa slov Jany Matušovej rastie počet užívateľov elektronického bankovníctva aj v UniBanke. Ku koncu tohtoročného júna registrovali 18 464 užívateľov GSM bankingu, 8 490 užívateľov Telebankingu a Call centra a 10 720 užívateľov internet bankingu. Podiel platieb realizovaných prostredníctvom kanálov elektronického bankovníctva na celkových platbách je najvyšší v Tatra banke, VÚB a HVB Bank. V každej z týchto bánk presahuje 72 percent. Znamená to, že len takmer každá štvrtá platba je realizovaná v pobočke. Okolo 50-percentný podiel v tomto porovnaní dosiahli Dexia banka a UniBanka. Klienti týchto bánk teda realizujú v pobočke približne každú druhú platbu.
Autor: Erika Remeňová