Matematika je predmet, ktorý veľa detí nemá rado. Najčastejšie preto, že sa učí skôr ako veda, a menej ako praktická vec pre život. Slovné úlohy typu: "Idú dva vlaky oproti sebe, takou a takou rýchlosťou - kde sa stretnú?", geometria či úprava výrazov strašia mnohé deti.
Skúsenosti niektorých učiteľov však dokazujú, že aj matematika sa dá učiť zaujímavo.
MARIÁN CZÉRE, učiteľ na Základnej škole waldorfskej v Bratislave hovorí, že napríklad malé deti ešte nemajú rozvinutú abstraktnú predstavivosť, preto si ťažšie vedia predstaviť, čo znamenajú číslice. Odporúča im preto praktickú matematiku hravou formou.
HRAVÁ MATEMATIKA
Rodičia ušijú deťom zásterky so štyrmi veľkými vreckami. Učiteľ im potom na hodine matematiky do vrecák vloží rozličné predmety - do jedného napríklad veľké gombičky, do druhého kamienky, do tretieho spinky a do štvrtého drevené koráliky.
Deti ich hmatom vo vrecku spočítajú a výsledok zapíšu do zošita. Predmety si potom môžu vo vreckách poprehadzovať a znovu spočítať, koľko ich v jednotlivých vreckách majú. Starší žiaci môžu spočítať predmety vo všetkých vreckách spolu.
Druhou činnosťou, ktorá v deťoch môže upevniť základy matematiky, je hra na číselný rad. Učiteľ napíše kriedou na zem úsečku s číselným radom od jeden do desať, asi 1,5 až dva metre dlhú. Potom si volá žiakov a dáva im rôzne zadania typu: teraz skoč o tri políčka dopredu. Urob jeden krok dopredu. Otoč sa a vráť sa o dve políčka dozadu. Po každom úkone sa opýta: na akom čísle si? Deti si tak môžu matematiku aj prakticky "vychutnať", nielen sucho vypisovať príklady v pracovnom zošite či učebnici. (sr)
Ak máte aj vy podobné tipy, ktoré vašim deťom alebo žiakom pomohli pri učení, neváhajte a podeľte sa o ne s našimi čitateľmi. Vaše rady uvítame na e-mailovej adrese sona.rebrova@ sme.sk, prípadne na tel. čísle 02/59 233 582.