BRATISLAVA - Analytici a ekonómovia, ktorí pracujú s číslami o zahraničnom obchode Slovenska, majú tento rok problém so spoľahlivosťou údajov, ktoré zverejňuje Štatistický úrad. Najprv ich začiatkom roka prekvapila oprava, ktorú štatistici urobili vo vykazovanom vývoze. Pre zle vyplnené colné hlásenie o exporte z bratislavského Volkswagenu sa vtedy vývoz upravoval o 14 miliárd korún smerom nadol.
Po vstupe do Európskej únie opäť nastali problémy. Obchody s inými členskými krajinami sa totiž spracúvajú tzv. systémom Intrastat, kde dovozcovia a vývozcovia musia sami podávať hlásenia o objemoch obchodov. Colné úrady, ktoré by to urobili za nich, už totiž pri transakciách v rámci únie neexistujú. Spracovávanie výkazov Intrastatu trvá dlhšie a je aj menej spoľahlivé.
Včera štatistický úrad zverejnil podrobné údaje o júnovom obchode a prvé odhady za júl. Vyplýva z nich, že pôvodný predpoklad obchodného deficitu za jún sa zvýšil zo 6,5 miliardy korún o celú miliardu. Dodatočne sa už na druhý raz spresňovalo aj májové saldo, ktoré sa revíziami dostalo zo schodku do plusu a zlepšilo sa dovedna o 2,3 miliardy korún.
"Najviac ma znepokojila revízia májových údajov. Bola to obrovská úprava, a to by sa nemalo stávať," hovorí hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth. Prepočítanie júnového schodku, ktorý sa po spresnení zvýšil oproti pôvodnému odhadu o miliardu, považuje za prijateľnejšie.
"Myslím, že Štatistickému úradu treba dať trochu času, nech sa poriadne zžije s novým systémom. Keby sa však podobné výrazné revízie opakovali trebárs aj o pol roka, tak to by už bol problém," dodal.
Aj hovorkyňa Štatistického úradu Eva Kelemenová pripisuje výrazné revízie obchodných čísiel počiatočným ťažkostiam. "Podnikatelia doteraz nemali povinnosť podávať výkazy, robili to za nich colníci. Časom si na nový systém zvyknú a už nebudú vznikať komplikácie a nepresnosti v odhadoch," povedala. Verí, že onedlho sa opäť vrátia do stavu, keď prípadné revízie budú v rozsahu maximálne niekoľkých stoviek miliónov korún.
V júli sa podľa predbežných údajov utlmil vývoz aj dovoz, čo sa pripisuje dvojtýždňovej dovolenke vo Volkswagene. Dovoz bol o 6,3 miliardy korún vyšší ako vývoz.
MARTIN JAROŠ