Minulý týždeň minister školstva Milan Ftáčnik oznámil, že matematika nebude na maturite povinná, cudzie jazyky však áno. Štatistiky Ústavu informácií a prognóz, hodnotenia školskej inšpekcie aj dokonca aj niektorí učitelia hovoria o tom, že na to ešte nie sme dostatočne pripravení.
Zisitiť, ako bude vyzerať nová maturita v praxi, sa pokúša projekt Monitor - pilotné testovanie žiakov stredných škôl. Tohtoročné, v poradí už tretie testovanie, prinieslo okrem iného aj nové výsledky ohľadom úrovne vyučovania jazykov na stredných školách.
V testovaní najlepšie dopadol anglický jazyk, ktorý sa testoval už po tretí raz a to v dvoch úrovniach. Ľahší test zvládli žiaci na cca 60 percent, ťažší na takmer 55 percent.
V tomto roku sa prvý krát testovali dva ďalšie jazyky - nemecký, ktorý žiaci zvládli na takmer 50 percent, a francúzsky - 53,1 percenta. Tieto jazyky teda žiaci ovládajú o trochu slabšie ako angličtinu.
Pozoruhodné výsledky však prinieslo hodnotenie testov samotnými učiteľmi. Tí mali za úlohu ešte pred začatím testovania stanoviť podľa vlastného úsudku skóre, ktoré postačuje k "urobeniu" maturity. Podľa učiteľov testy boli primerané, ani ťažké ani ľahké, a tak prísnejší učitelia stanovili potrebný počet bodov na zmaturovanie na 70 percent, benevolentnejší na 30 percent.
Nakoniec sa urobil priemer - teda 50 percent.
Podľa takého skóre by ale v testoch z cudzieho jazyka neuspelo celkom 30 až 40 percent žiakov!
Čítajte viac v utorok v prílohe SME Škola a rodina
Autor: sr