BRATISLAVA - Štátne inštitúcie a firmy obchádzajú povinnosť vyhlasovať tendre pri zadávaní zákaziek viacerými cestami. V minulosti uprednostňovali nesúťažnú formu výberu dodávateľa z dôvodu časovej tiesne. Najnovšie objavili možnosť zadať zákazku vopred vybranému dodávateľovi na základe klauzuly o autorských právach.
Podľa zákona o verejnom obstarávaní môže štátna firma alebo inštitúcia zadať kontrakt priamo bez tendra v prípade, že "obstarávaný tovar, práce alebo služby z technických dôvodov, umeleckých dôvodov alebo z dôvodov vyplývajúcich z výhradných práv môže poskytnúť len určitý dodávateľ". V praxi to znamená, že ak napríklad časť softvéru dodá jedna firma, ďalšie softvérové súčasti alebo jeho obnovu automaticky vybaví tiež.
Spravili tak napríklad Železnice SR pri odčleňovaní svojho strediska informatiky. Železnice ho prenajali na základe klauzuly o autorských právach bez tendra firme Hewlett Packard. O železničnú informatiku, ktorá vlani vyprodukovala služby za 489 miliónov korún, prejavili záujem aj Accenture a Siemens Business Services. Železnice však na ich ponuky vôbec nereflektovali. "Hewlett Packard je nositeľom autorských a v niektorých prípadoch aj vlastníckych práv nosných informačných systémov ŽSR," odôvodnila postup štátnej firmy Blašková. Firma má totiž autorské a vlastnícke práva k systému komplexného vybavovania cestujúcich (KVC) a k systému zabezpečenia nákladnej dopravy IRIS-N, ktoré spolu tvoria asi 60 percent železničnej informatiky.
Pre rokovacie konanie bez zverejnenia sa rozhodlo i ministerstvo vnútra pri dobudovaní registra obyvateľov. Zákazku za 119 miliónov korún dostala spoločnosť Ditec, pretože firma je podľa hovorcu ministerstva vnútra Borisa Ažaltoviča de iure jediným možným dodávateľom potrebného softvéru.
Prezidentka Transparency Internacional Slovensko Emília Sičáková-Beblavá si myslí, že nevhodná interpretácia zákona o verejnom obstarávaní môže vytvárať priestor na jeho zneužitie. "Do akej miery sa to v konkrétnom prípade deje závisí od posúdenia konkrétnej situácie alebo nákupu," povedala Sičáková. Adekvátnosť použitia ustanovenia by mal podľa nej posudzovať napríklad Úrad pre verejné obstarávanie. "Otázna je ich kapacita v tejto oblasti, a tak sa riziko možného zneužitia tohto ustanovenia zvyšuje," dodala Sičáková.
Prehľad ukončených výberových konaní v rokoch 2002 a 2003
Rok | 2002 | 2003 | ||||||||||
Použitá metóda | OZ* | RZ** | Spolu | OZ* | RZ** | Spolu | ||||||
počet | v % | počet | v % | počet | v % | počet | v % | počet | v % | počet | v % | |
Verejná súťaž | 3215 | 30,24 | 435 | 4,09 | 3650 | 34,33 | 2746 | 28,84 | 440 | 4,62 | 3186 | 33,46 |
Užšia súťaž | 332 | 3,12 | 29 | 0,28 | 361 | 3,40 | 252 | 2,65 | 29 | 0,30 | 281 | 2,95 |
Rokovacie konanie so zverejnením | 100 | 0,94 | 9 | 0,08 | 109 | 1,02 | 84 | 0,88 | 18 | 0,19 | 102 | 1,07 |
Rokovacie konanie bez zverejnenia | 6049 | 56,89 | 464 | 4,36 | 6513 | 61,25 | 5736 | 60,24 | 217 | 2,28 | 5953 | 62,52 |
* z toho čiastkové zmluvy | 1589 | 14,94 | - | - | 1589 | 14,94 | 3079 | 32,34 | - | - | 3079 | 32,34 |
Spolu | 9696 | 91,19 | 937 | 8,81 | 10633 | 100,0 | 8818 | 92,61 | 704 | 7,39 | 9522 | 100,0 |
Zdroj: www.uvo.gov.sk
* OZ - Občiansky a obchodný zákonník
** RZ - Rámcové zmluvy