FOTO - ARCHÍV SME
ie v denníkoch SME i Pravda. Podobne chce využiť citáty šiestich ďalších známych osobností, ktorých mená zatiaľ vedenie rozhlasu nechcelo zverejniť.
"Som trochu zarazený, nik z vedenia Slovenského rozhlasu so mnou o tejto veci nekomunikoval," hovorí Bútora. "Možno, že tvorcovia mali dobrý tvorivý úmysel, obávam sa však, že takto to vzbudzuje dojem, že som sa na reforme Slovenského rozhlasu nejakým spôsobom podieľal. V rámci mojej kampane som hovoril, prirodzene, o Slovensku, nie o Rádiu Slovensko."
Expertka na autorské právo Mária Moravčíková hovorí, že krátka časť už zverejneného diela sa dá použiť bez súhlasu autora a bez nároku na honorár, ale nový autorský zákon presne vymedzuje účel takejto citácie. Citát možno použiť len v recenzii či na vedeckovýskumné, alebo umelecké účely.
Advokát Tomáš Kamenec si myslí, že meno osoby, aj keď je verejne činná, by sa v reklamnej kampani nemalo použiť bez jej súhlasu, lebo tak môže prísť k zásahu do "osobnostných práv fyzickej osoby". Zákon o reklame zakazuje odvolávať sa v nej na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu.
Generálny riaditeľ Slovenského rozhlasu Jaroslav Rezník na otázku SME o kampani SRo odpovedal, že výroky autorov počínajúc Jankom Matuškom až po súčasné osobnosti boli "verejne publikované a verifikované Slovenským rozhlasom". "Nie sú používané v hanlivom ani negatívnom kontexte. Sú využité kreatívne, a preto aj podľa etického kódexu reklamy nebolo potrebné žiadať súhlas od dotknutých osobností," tvrdí Rezník.
Reklama SRo v týždenníkoch a mesačníkoch je podobná. Pre rozhlas ju spolu s novými logami okruhov vytvorilo Štúdio Dynamo. Dizajnéri štúdia - Matúš Černák a Marian Lukáč - pripravovali v minulosti aj predvolebnú motivačnú kampaň Niejenamtojedno. Oslovila ich priamo agentúra Roko, známa dobrými vzťahmi s HZDS, ktorá je marketingovým partnerom Slovenského rozhlasu.
Rozhlas stále pripravuje aj zmeny svojich log. Poskytol vyjadrenie, že agentúra Roko sa môže sama rozhodnúť, s kým bude v budúcnosti "kreatívne" spolupracovať. "Nemôžeme však vylúčiť ani participáciu štúdia Dynamo," povedala Ladislava Slezáková, PR manažérka rozhlasu.
ZUZANA ULIČIANSKA