SRo použil citát bez opýtania

BRATISLAVA - Slogan Martina Bútoru z prezidentskej kampane využil verejnoprávny Slovenský rozhlas na svoju reklamu bez vedomia autora. Veta, "Je čas, aby Slovensko ukázalo novú tvár", spolu s Bútorovým menom, je hlavným motívom jeho celostránkovej inzerc

FOTO - ARCHÍV SME

ie v denníkoch SME i Pravda. Podobne chce využiť citáty šiestich ďalších známych osobností, ktorých mená zatiaľ vedenie rozhlasu nechcelo zverejniť.

"Som trochu zarazený, nik z vedenia Slovenského rozhlasu so mnou o tejto veci nekomunikoval," hovorí Bútora. "Možno, že tvorcovia mali dobrý tvorivý úmysel, obávam sa však, že takto to vzbudzuje dojem, že som sa na reforme Slovenského rozhlasu nejakým spôsobom podieľal. V rámci mojej kampane som hovoril, prirodzene, o Slovensku, nie o Rádiu Slovensko."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Expertka na autorské právo Mária Moravčíková hovorí, že krátka časť už zverejneného diela sa dá použiť bez súhlasu autora a bez nároku na honorár, ale nový autorský zákon presne vymedzuje účel takejto citácie. Citát možno použiť len v recenzii či na vedeckovýskumné, alebo umelecké účely.

Advokát Tomáš Kamenec si myslí, že meno osoby, aj keď je verejne činná, by sa v reklamnej kampani nemalo použiť bez jej súhlasu, lebo tak môže prísť k zásahu do "osobnostných práv fyzickej osoby". Zákon o reklame zakazuje odvolávať sa v nej na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu.

Generálny riaditeľ Slovenského rozhlasu Jaroslav Rezník na otázku SME o kampani SRo odpovedal, že výroky autorov počínajúc Jankom Matuškom až po súčasné osobnosti boli "verejne publikované a verifikované Slovenským rozhlasom". "Nie sú používané v hanlivom ani negatívnom kontexte. Sú využité kreatívne, a preto aj podľa etického kódexu reklamy nebolo potrebné žiadať súhlas od dotknutých osobností," tvrdí Rezník.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama SRo v týždenníkoch a mesačníkoch je podobná. Pre rozhlas ju spolu s novými logami okruhov vytvorilo Štúdio Dynamo. Dizajnéri štúdia - Matúš Černák a Marian Lukáč - pripravovali v minulosti aj predvolebnú motivačnú kampaň Niejenamtojedno. Oslovila ich priamo agentúra Roko, známa dobrými vzťahmi s HZDS, ktorá je marketingovým partnerom Slovenského rozhlasu.

Rozhlas stále pripravuje aj zmeny svojich log. Poskytol vyjadrenie, že agentúra Roko sa môže sama rozhodnúť, s kým bude v budúcnosti "kreatívne" spolupracovať. "Nemôžeme však vylúčiť ani participáciu štúdia Dynamo," povedala Ladislava Slezáková, PR manažérka rozhlasu.

ZUZANA ULIČIANSKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu