Hoci je závod PSA stále len vo výstavbe, spoločnosť chce už tento rok prijať päť stovák ľudí. FOTO - ČTK
Záujem o prácu je obrovský. Hoci tento rok chcú Francúzi prijať 500 ľudí, počet prihlášok niekoľkonásobne prevyšuje voľné miesta. "Momentálne evidujeme 22-tisíc uchádzačov o prácu v trnavskom závode a s doterajším vývojom sme spokojní," hovorí manažérka náborového procesu v PSA Peugeot Citroen Daniela Záhorská.
Svoj tohtoročný náborový cieľ už PSA z väčšej časti dosiahol. "K dnešnému dňu sme prijali 466 pracovníkov, v tomto počte sú aj ľudia, ktorí akceptovali našu ponuku, a nastúpia do konca kalendárneho roka," povedala Záhorská. "Jednoznačne najviac kandidátov sa hlási cez našu internetovú stránku. Samozrejme, nemalá časť prichádza aj poštou, cez úrady práce a ľudia sa chodia informovať aj osobne," dodala.
Medzi prijatými sú predovšetkým manažéri a technickí pracovníci. Okolo 150 ľudí tvoria kvalifikovaní robotníci. "V tejto fáze prijímame ľudí pre lisovňu a zvarovňu rovnako ako personál do technickej kancelárie," spresňuje.
Napriek veľkému záujmu, s obsadzovaním niektorých miest, sú predsa len problémy. "Momentálne riešime akútny nedostatok špecialistov v oblasti elektrickej a mechanickej údržby pre prevádzku zvarovne a lisovne," dodala Záborská.
Najväčší nábor sa predpokladá na prelome rokov 2005 a 2006, keď sa naplno začne s výrobou. "Závod v Trnave dá prácu 3500 ľuďom," vyhlásil generálny riaditeľ projektu PSA Alain Baldeyrou. Budúci rok zamestnajú 1200 ľudí.
Šancu majú všetci - skúsení robotníci, ale aj čerství absolventi škôl. Francúzština pritom nie je podmienkou. Väčšinu z nich si PSA samo zaškolí, buď stážou priamo vo Francúzsku, alebo na Slovensku. "Momentálne stáž vo Francúzsku absolvuje 140 ľudí. Títo pracovníci na Slovensku absolvovali jazykový kurz a teraz sa v jednotlivých výrobných závodoch PSA pripravujú po odbornej stránke," vysvetlila manažérka pre prijímanie zamestnancov.
Ďalších ľudí automobilka školí na Slovensku na rôznych technických odborných kurzoch napríklad manažmentu alebo kvality.
Prvé autá by sa mali v Trnave začať vyrábať v roku 2006. Niektoré časti závodu už stoja. Lisovňa je tesne pred dokončením a čaká na montáž technológie.
Automobilky sa nedostatku ľudí neboja
Hoci na Slovensko mieri už tretia automobilka, o zamestnancov by nemali mať núdzu. Predstavitelia PSA sa neobávajú, že by žilinský závod Kia mohol byť pre Trnavu konkurenciou na trhu práce. "V tejto etape náboru už máme obsadenú väčšinu kľúčových postov. Čo sa týka kvalifikovaných robotníkov, na základe doterajších skúseností, som presvedčená, región západného Slovenska ponúka dostatok pracovníkov," ubezpečuje náborová manažérka Daniela Záhorská.
Generálny riaditeľ projektu Alain Baldeyrou sa spolieha, že vzdialenosť medzi Žilinou a Trnavou je dostatočne veľká na to, aby si nekonkurovali.
Odlevu zamestnancov z už zabehnutého závodu v Bratislave sa nebojí ani Volkswagen. "Príchodu ďalších automobiliek sa neobávame, vnímame to ako zdravú konkurenciu. Každá automobilka je schopná zamestnať nepriamo až 30-tisíc ľudí. Iste k presunom dochádza, ale skôr prirodzeným spôsobom, napríklad podľa miesta bydliska," tlmočila stanovisko firmy šéfka komunikácie Urszula Macher. (tc)
Koľko ľudí chce PSA prijať
rok 2004 500
rok 2005 700
rok 2006 2000
Koho hľadá PSA?
inžinierov a manažérov technikov, obchodníkov, administratívnych pracovníkov a špecialistov kvalifikovaných robotníkov Kde získať informácie o práci?
na internete: www.slovakia.psa-peugeot-citroen.com Na stránke nájdu záujemcovia ponuku aktuálnych voľných pracovných miest, o ktoré sa môžu uchádzať vyplnením elektronického formulára. Stránka obsahuje presný postup pre uchádzačov o zamestnanie a kontaktné adresy. Pozície sú aktualizované raz do mesiaca.
na adrese: PSA Peugeot Citroen, Hlavná 5, 917 01 Trnava na školách, univerzitách: PSA je v kontakte s vysokými školami a má záujem aj o absolventov na úradoch práce