Keď ochorieme, určite by sme sa chceli dostať do nemocnice s najlepším vybavením a zveriť sa do rúk najlepšieho a najskúsenejšieho lekára. Ktorá nemocnica je najlepšia? Pacienti zatiaľ nemajú k dispozícii dostatok informácií o kvalite lekárskych pracovísk. Informácie sa tak prenášajú medzi ľuďmi. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
Keď ochorieme, určite by sme sa chceli dostať do nemocnice s najlepším vybavením a zveriť sa do rúk najlepšieho a najskúsenejšieho lekára. Ako to však zistiť?
Oficiálny prehľad kvality zdravotníckych zariadení zatiaľ neexistuje. Pacienti nemajú k dispozícii dostatok informácií o kvalite lekárskych pracovísk, nemôžu si oficiálne zistiť, koľko urobí nemocnica daných zákrokov, aká je úspešnosť, koľko je na oddelení sestričiek v prepočte na pacientov a podobne, čo je v niektorých krajinách bežná a dostupná informácia. Tam sa o to starajú najmä pacientske a spotrebiteľské organizácie, ktoré sledujú a hodnotia výkonnosť zdravotníkov. Rozdiely však medzi nemocnicami sú a vyplatí sa hľadať vhodné pracovisko.
Pacienti na Slovensku to však nerobia. "Zatiaľ nie sú zvyknutí overiť si kvalifikáciu a spoľahlivosť lekára v lekárskej komore. Vo svete je bežné, že pacient sa dostane k záverečnej správe nemocnice, môže vidieť, aké má výsledky úmrtnosti a s akými rizikami či komplikáciami sa v nej stretne. Domnievam sa, že aj u nás to už zanedlho bude nutnosť," tvrdí MUDr. Ladislav Pásztor z Asociácie súkromných lekárov.
Podľa zákona o zdravotnom poistení je zaručená slobodná voľba lekára a zdravotníckeho zariadenia. Takže aj človek z dedinky na východnom Slovensku má právo slobodne sa rozhodnúť medzi malou okresnou nemocnicou a fakultnou nemocnicou na druhom konci republiky. Pacient by sa teda nemal dať odradiť odpoveďou - vy sem nepatríte.
Oslovili sme riaditeľov a vedenia nemocníc na celom Slovensku. Podľa ich odpovedí sme zostavili rebríček rád, ako sa dostať do nemocnice mimo svojho bydliska. Ani jeden riaditeľ sa oficiálne nebráni, aby v ich zariadení boli hospitalizovaní aj pacienti mimo spádovej oblasti.
Nemusí to byť práve najväčšia nemocnica v hlavnom meste. Nielen takzvané koncové nemocnice vo veľkých mestách majú špičkové zariadenia a najlepších odborníkov. Aj menšie nemocnice vyhľadávajú pacienti z celého Slovenska.
Mnohé zariadenia už začali bojovať o svojich pacientov. Boj o plné lôžka ich núti vychádzať viac v ústrety pacientom nielen nadštandardom v izbách, ale aj v niektorých službách. V čom sú niektoré zariadenia jedinečné, čo navyše ponúkajú, čo všetko dnes môže a musí pacient v nemocnici?
Ako postupovať pri výbere
Chystáte sa na operačný zákrok do nemocnice? Nemusíte ísť do tej najbližšej, ak jej povesť nie je práve najlepšia.
1. Podľa zákona sa môžete obrátiť na akúkoľvek nemocnicu bez ohľadu na miesto bydliska.
2. Nemocnica vás môže odmietnuť - jedine, ak je v danom odbore jej kapacita preťažená.
3. Obráťte sa na prednostu alebo primára danej nemocnice.
4. Zistite, akú dokumentáciu, vyšetrenia treba pred operáciou priniesť, spýtajte sa aj na čakaciu lehotu na zákrok.
5. Keď vás lekár odmietne, žiadajte písomne oznámenie pravého dôvodu.
Ako nájsť tú najlepšiu nemocnicu
* spýtajte sa najprv svojho ambulantného odborného lekára, často vám dokáže odporučiť konkrétne meno,
* nehanbite sa potom zatelefonovať príslušnému primárovi alebo sa na neho obráťte e-mailom,
* nebojte sa pýtať na čokoľvek, väčšina pracovísk nemá čo skrývať - to len lekári nie sú veľmi zvyknutí, že sa ľudia o ich výsledky zaujímajú,
* hľadajte informácie aj u svojich známych či príbuzných,
* hľadať sa oplatí aj na internete, niektoré nemocnice majú veľmi podrobné webové stránky.
Kto má urobiť predoperačné vyšetrenie?
Pacienti sa občas stretávajú s problémom, že im ich lekár odmieta urobiť predoperačné vyšetrenie. Kto je povinný urobiť ho: obvodný lekár alebo lekári v nemocnici, kde má ísť na operačný zákrok?
Krv na predoperačné vyšetrenie má odobrať pacientovi lekár primárnej ambulantnej starostlivosti, ktorý za neho dostáva od zdravotnej poisťovne kapitačnú platbu. Pacient by mal trvať na tom, aby mu obvodný lekár urobil predoperačné vyšetrenie, ak zákrok hradí zdravotná poisťovňa.
Ak by sa stretol s neprekonateľným problémom, má právo sťažovať sa buď priamo u nadriadeného, alebo u lekára vyššieho územného celku, či riaditeľa zdravotníckeho zariadenia. Môže sa obrátiť aj na Jednotku ochrany práv pacientov pri ministerstve zdravotníctva: (02/59373261).
Ak pacient ide na zákrok, ktorý nehradí poisťovňa, napríklad na interrupciu, obvodný lekár ho môže aj odmietnuť. Pacient si v takom prípade môže dať urobiť predoperačné vyšetrenie v súkromnom centre. Jeho výhodou je, že netreba čakať a výsledky sú hotové už na druhý deň.
Cena je však dosť vysoká - od 1500 do 3500 korún.
Sťažnosti
Počet sťažností na nemocnice v pôsobnosti ministerstva zdravotníctva za rok 2003
Fakultné nemocnice 68
FN Bratislava 11
FNsP Bratislava-Petržalka 5
Detská FNsP Bratislava 4
FNsP Bratislava-Ružinov 7
FNsP akad. L. Dérera,
Bratislava 10
FN Nitra 7
FN Trnava 8
MFN Martin 5
FN L.P. Košice 4
FNsP Košice 5
FNsP Prešov 2
Nemocnice s poliklinikou 31
NsP Nové Zámky 5
NsP Trenčín 3
NsP Poprad 7
NsP Žilina 7
NsP Banská Bystrica 9
Iné 9
Národný onkologický ústav Bratislava 2
NÚTaRCH
Podunaj. Biskupice,
Bratislava 1
ZDZS Bratislava 4
Záchranná služba Košice 1
ÚPKM Bratislava 1
Psychiatrické nemocnice 5
PN Sokolovce 1
PN Kremnica 1
PN Prešov 2
Psych. liečebňa Veľké Zálužie 1
Štátne zdravotné ústavy 5
ŠZÚ Nitra 1
ŠZÚ Považská Bystrica 2
ÂZÚ Prešov 1
ŠZÚ Svidník 1
(Zdroj: ministerstvo zdravotníctva)