Vitajte v pražských obchodoch pre snobov.
„Potrebujem len obyčajné nohavice.“
Do obchodu s oblečením značky Max Mara vchádza asi dvadsaťročná dievčina.
„Nemôžem sa zdržiavať, o chvíľu mám byť u kozmetičky,“ hovorí.
Predavačka pred ňu rýchlo predkladá trojo nohavíc. Na veľkosť sa nepýta. Ide o stálu zákazníčku, pozná jej miery. Dievčina ukazuje prstom na hnedé a mizne v kabínke. Kontroluje sa v zrkadle a za necelých desať minút platí. Na displeji pokladnice svieti čiastka 8000 českých korún, čo je polovica mesačného platu priemerného Čecha.
Hermés, Luis Vuitton, Escada, Max Mara, Cartier, Mont Blanc, Versace… Zaklínadlá časopisov o luxusnej móde, propriety z hollywoodskych filmov, dôkazy nabitej peňaženky, známky príslušnosti k triede snobov. Podnikatelia, právnici, politici a ich manželky, dcéry a milenky sa stretávajú v superluxusných obchodoch s decentným osvetlením, tichou hudbou, vkusným interiérom a pestovanými predavačkami, ktoré im splnia každé želanie. „Koľko stojí najdrahšie pero?“ pýtam sa predavačky z obchodu Mont Blanc.
„Objednať si môžete jedno za štyri a pol milióna korún. Na sklade však máme len zlaté s diamantami za 1 390 000.“
Krokodília kabelka len s certifikátom
Predstavím si, že mám dvadsaťkrát vyšší plat a vyrážam do pražských milionárskych obchodov. Vstala som však priskoro, v obchode Hermés otvárajú až o desiatej. Jedna obchodná asistentka (tak tu volajú predavačky) leští výklad a umýva vonkajšiu stenu, druhá po predajni rozprašuje dezodorant. Dvere mi s vľúdnym pozdravom otvára livrejovaný portiér. Obchádzam decentné poličky, na ktorých je vystavený vždy len jeden predmet: kabelka za 106 000, detský alpakový stojan na vajíčko za 11 000 korún…
„Naše produkty sú nadčasové a zákazníkovi dodávajú osobitosť. Dedia sa hoci aj z generácie na generáciu,“ informuje ma tlačová hovorkyňa predajne Hermés Ivana Rudičová. Premýšľam, či sa z generácie na generáciu dedí aj plyšový koník za 11 200 korún.
„Nie je rozkošný? Už sme ich zopár predali. Napriek tomu, že to má byť detská hračka, zákazníci si ho kupujú do interiéru,“ usmieva sa obchodná asistentka so vzorne uviazanou firemnou šatkou, oblečená striedmo do čiernej uniformy v cene 10 000 korún.
Niektoré tunajšie kusy majú svoju históriu. Stotisícová kabelka Kelly dostala meno po monackej princeznej Grace, rodenej Kellyovej. Vraj si ju kúpila preto, aby pred fotografmi zakryla svoje prvé tehotenstvo. Medzi mondénnymi dámami je mimoriadne obľúbená, mne však pripomína tašku mojej starej mamy.
Obľúbené sú aj kabelky z krokodílej kože. Najčastejšie ich kupujú Japonci a Američania. Ich svedomie má uchlácholiť certifikát, ktorý potvrdzuje, že zabité zvieratá nepochádzajú z voľnej prírody, ale z chovných fariem. Certifikát musí zákazníčka nosiť so sebou. Keď ho totiž nepredloží na hranici, o kabelku za niekoľko stotisíc príde.
„Stálych českých zákazníkov máme zhruba päťdesiat. Sú to najmä bankári a právnici. Veľmi sa u nás páčilo aj monackej princeznej Caroline, ktorá tu bola už dvakrát. Anthony Hopkins sa počas pobytu v Prahe zastavil u nás dokonca štyrikrát,“ vypočítava hrdo hovorkyňa Rudičová. Z cudzincov nakupujú najmä Rusi. „Tí hovoria, že nakupujú v predajni Germés.“
Nákupovchtivé dámy sa často nechávajú inšpirovať článkami a inzerátmi v luxusných časopisoch.
„Keď vyšiel v Harper‘s Bazaare inzerát na jednu našu šatku, hneď na druhý deň u nás stáli zástupy žien s vytrhnutou stránkou v ruke a chceli ten istý vzor,“ hovorí predavačka.
Ak sa zo skladu požadovaný výrobok minie, faxuje sa do zahraničných pobočiek, odkiaľ vzápätí tovar letecky dovezú.
V obchode je stály personál, takže dievčatá poznajú všetkých klientov osobne.
„Dvakrát ročne jazdím s vedúcou predajne do Paríža na takzvané pódium. Zídu sa tam šéfovia a manažéri obchodov z celého sveta a vyberajú tovar na ďalšiu sezónu. Už poznáme šatníky našich klientov, nakupujeme najmä pre nich,“ vysvetľuje Rudičová.
Budete si želať tanierik?
Jedno je isté. Ľudí, ktorí sú schopní utratiť stotisíc za jedno dopoludnie, v Čechách pribúda. Markéta Kombercová z butiku Olssons (značky Blumarine, Moschino, Karl Lagerfeld) hovorí: „Klientelu si budujeme šesť rokov. Stálych zákazníkov máme tri stovky. Sú to najmä ženy od tridsať do päťdesiat.“
Do Olssons dochádzajú aj Češky žijúce v Mníchove.
„Majiteľka je odvážnejšia a nebojí sa k nám nakúpiť aj trochu extravagantnejší tovar, ktorý v Nemecku nemajú,“ hovorí Kombercová.
„Od deväťdesiateho roku ľudia veľa cestujú a pracujú v zahraničí. Zoznamujú sa so značkovými obchodmi, a keď sa potom vrátia, tak ďalej radi nakupujú tovar, na ktorý si zvykli. Nenazývala by som ich hornou vrstvou. Značkové predmety nie sú také drahé, akoby sa zdalo,“ tvrdí Lenka Vejválková zastupujúca v Čechách značku Versace a ďalšie. „Máme najmä českú klientelu či cudzincov pracujúcich v Čechách. Nakupujú niekoľkokrát do roka. Deväťdesiat percent našich zákazníkov sú muži.“
Cena jedného tunajšieho obleku je v priemere 50 000 českých korún.
„Vedia, čo chcú, čo im sadne. A zásadne chodia nakupovať sami,“ hovorí Vejválková.
Podnikatelia, bankári a politici si podávajú kľučku v obchode s drahými hodinkami a perami. Najčastejšie mieria do honosného hodinárstva na Příkopech a do predajne Mont Blanc. Zamestnanci svoju klientelu prísne taja. Napriek tomu sme zistili, že aj zlaté hodinky značky Cartier idú na odbyt. Predavačka, ktorá Lidovým novinám rozprávala o nákupe darčeka od Vladimíra Železného pre šéfa ODS Václava Klausa, hovorí: „Perá tu často kupujú aj deti svojim rodičom, ktorí už majú celé zbierky od našej značky. Také kusy stoja okolo 200 000 korún.“
V poslednom čase je medzi mužmi v kurze moderný porcelán.
„Mali sme tu českého klienta, ktorý si kúpil servis za 600 000 korún. Rýchlo sa predala aj súprava Princezná Diana od Rosenthala za 60 000 korún,“ vypočítava zamestnanec predajne Potten & Pannen. Medzi milovníkmi drahého tovaru sa vysoko oceňuje aj porcelán značky Versace. Jeden jedálenský tanier zdobený zlatom stojí od dvoch tisíc hore.
Pozývame na jahodovú oslavu
Exkurzia do sveta luxusu pokračuje v predajni Max Mara. Obchod pripomína výstavnú sieň. Tovar je starostlivo osvetlený, na stene visí zrkadlo, kde bežia módne prehliadky. Za pultmi stoja dievčatá a vy cítite, ako vás pozorujú a usilujú sa odhadnúť, čo ste asi za zákazníka. Som s nimi v obchode sama.
„Dobrý deň, môžem vám s niečím pomôcť?“ prichádza jedna z predavačiek.
Trochu ma zaráža jej oblečenie. Má na sebe nevýrazný tmavý kostým, ktorý pripomína uniformu.
„To je zámer obchodu. Nesmú odlákať pozornosť od tovaru,“ vysvetľuje mi neskôr vedúca Eva Karásková, vzorne upravená štyridsiatnička.
Z klientiek tu majú zostavenú databázu a pozývajú ich na rôzne akcie.
„Priamo v obchode usporadúvame prehliadky a ony si potom vyberú to, čo sa im páčilo na modelke. Ak si klientka želá, tak ju telefonicky informujeme o príchode novej kolekcie,“ dodáva Karásková.
Inde svojim zákazníčkam ponúkajú šampanské, alebo pre ne usporadúvajú jahodové oslavy, kde sa ponúkajú čerstvé jahody s päťdesiatpercentnými zľavami.
„Svoje zákazníčky poznáme. Niektorá si tu napríklad vyberá dve hodiny a postupne si pri každom kuse tovaru dá vysvetliť, z akej je kolekcie a materiálu, a potom si nič nekúpi. Veľký dôraz kladú na originalitu,“ hovorí Markéta Komercová z Olssons.
„Keď si už klientka obstaráva drahé šaty, vyžaduje, aby ich v Čechách nemal nikto iný. Cena toalety sa pohybuje okolo stotisíc. Predá sa ich tak päť ročne,“ hovorí zamestnanec firmy Versace.
My všetci zo sveta LV
Hoci je na svete najdrahšou značkou luxusného tovaru Hermés, v Čechách má najlepší zvuk Versace a Louis Vuitton, u ktorých sa často obliekajú aj herci, baviči atď. Možno aj preto, že Louis Vuitton sa vyznačuje neprehliadnuteľným monogramom LV a Versace je typický svojimi až gýčovito bohatými vzormi. Triezvejší tovar od Hermésa neprezrádza okoliu až tak okato majiteľovu solventnosť.
„Naša klientela pozostáva z mladšej generácie. Dnešní zákazníci sledujú trendy a vedia, čo sa nosí, a dokážu to zladiť,“ rozplýva sa Jana Břichnáčová, konateľka predajne Louis Vuitton. „Našimi najfrekventovanejšími zákazníkmi sú ženy v pozícii dámy. Sú to najmä právničky, lekárky, ktoré chcú funkčný a praktický tovar.“
Zákazníci znalí trendov platia vysoké sumy za kabelky vyrobené z umeliny (z kože je len lem a uši), na ktorých sa skvie veľké LV.
Na LV sa priživuje celý rad výrobcov kópií, ktorých služby využívajú aj známe osobnosti. „Nerozumiem tomu. Sami sa hnevajú, keď sa robia kópie z ich cédéčiek, a potom si na verejnosť vyjdú s plagiátom kabelky,“ sťažuje sa Břichnáčová. Predajňa má vyše dvadsať stálych zákazníčok. Chodia sem nakupovať aj z Brna a Plzne. Nájdete medzi nimi aj fajnšmekrov, ktorí si dávajú šiť veci na objednávku – napríklad kôš na piknik alebo puzdro na zbraň.
„Od personálu vyžadujeme, aby vystihol mentalitu nakupujúceho. Niekto nechce, aby ho zdržiavali zbytočnou servilnosťou. Niekto sa s nami rozpráva o súkromnom živote,“ hovorí Břichnáčová. Predavačky musia ovládať dva svetové jazyky a sú vycvičené na permanentný úsmev a úslužnosť aj v prípadoch, keď si zákazník nechá ukázať celý sortiment, a nič si nekúpi.
Ochotu predavačiek sa rozhodnem otestovať. Zamierim do drahej parfumérie a pátram po vyhlásenej značke La Praire. Ide o najdrahšiu kozmetiku vôbec. Na nablýskanom stojane zočím zázrak: krém s výťažkami z kaviáru, ktorý vyhladzuje vrásky ako nič iné pod slnkom. Po polhodinovej prednáške príjemnej kozmetičky prichádza moment, keď by som si mala niečo kúpiť.
„Stojí 10 990 korún,“ oznamuje mi sladko a dodáva: „Krém vám vydrží aj celé tri mesiace.“ Aj keď odchádzam, stále sa na mňa usmieva. Vyprevádza ma s vetou: „Máme klientky, ktoré si pravidelne každé dva mesiace kupujú kompletnú sériu za 70 000 korún.“
V luxusných obchodoch je väčšinou prázdno, ale tá hŕstka zákazníkov, ktorí si niečo kúpia, ich bohato uživí. „Obyčajní“ Česi väčšinou len postávajú pred výkladmi. Američania však prídu do obchodu s ruksakom a v džínsoch. Nechajú si všetko ukázať, otestujú parfémy, nič nekúpia a odídu.
Mladšie ročníky sú predsa len odvážnejšie.
„Chodia sem napríklad študentky, ktoré sa prídu len pozrieť. Nám to neprekáža. Nikdy neviete, kedy sa z nich stanú napríklad právničky a naše nové zákazníčky,“ hovorí Jana Břichnáčová z predajne Louis Vuitton.
Takže všetko funguje perfektne, vyrastajú nám nové zákazníčky a Praha je už takmer západnou metropolou. Tú dokonale upravenú a stále usmiatu predavačku zrejme nikdy nenapadlo, že kupovať si tašku na prenášanie mačky za 32 000 korún je niečo nenormálne. Má na sebe predsa logo LV.
ZUZANA BOUŠKOVÁ
Lidové noviny