je.
Podľa ministra obrany Jaroslava Tvrdíka nehody nemohli spôsobiť len výškomery. Pripustil však, že zle pracujúci výškomer, pre ktorý majú teraz tieto typy lietadiel zakázané lietať, mohol byť pri haváriách jednou z príčin.
Dve lietadlá MiG-21 sa zrútili začiatkom minuloročného októbra pri Havlíčkovom Brode, výsledky vyšetrovania nehody dosiaľ neboli zverejnené. Piloti z čáslavskej základne svoje stroje zrejme riadili až do nárazu na zem.
Tento rok v auguste havarovalo vojenské cvičné lietadlo L-39 Albatros asi kilometer severozápadne od Pelhřimova. Nehoda zaujala aj preto, že sa vzápätí z čáslavskej vojenskej základne stratilo auto so súčiastkami z havarovaného lietadla. Medzi nimi bol práve výškomer a tlakomer.
„Ten výškomer je dlhodobo poruchový, armáda s tým má problémy,“ poznamenal Tvrdík. Lety migov i albatrosov zastavil začiatkom týždňa potom, čo dostal informácie z ministerstva vnútra. Policajní vyšetrovatelia sa teraz zaoberajú rozsiahlym prípadom hospodárskej trestnej činnosti, ktorá sa týka aj dodávok výškomerov. Tie dodávala súkromná firma ešte v roku 1995 a už vtedy o nich odborníci hovorili, že sú nepresné.
Znalecký posudok, na ktorého základe vnútro varovalo ministerstvo obrany, ale Tvrdík zatiaľ nemá v ruke. „Sme v napätom očakávaní,“ uviedol. Potom, čo závažnosť porúch tohto barometrického výškomeru posúdia armádni experti, sa možno lety obnovia.
V súčasnosti sa zákaz lietania netýka strojov MiG-21, ktoré sú vyčlenené pre potreby NATO. „V danej chvíli naši piloti vedia, že ten technický prostriedok - barometrický výškomer - nemusí udávať bezprostredne správne údaje a sú pripravení reagovať na základe ostatných prístrojov,“ vysvetlil minister.
(čtk)