BRATISLAVA - Hoci obchodníci tvrdia, že zákazníkov v obchodoch okradnú zlodeji len výnimočne, redakcii SME sa za týždeň ozvali tri zákazníčky, ktoré okradli. Dve prišli o peňaženku a jedna o kabelku s peniazmi a dokladmi. Všetky tri okradli vo veľkých obchodoch.
"V jednej ruke som držala vozík a tašku a druhou som z regálu brala konzervu. Keď som sa otočila naspäť k vozíku, taška bola otvorená a chýbala v nej peňaženka. Vôbec som necítila, ako mi ju niekto vytiahol," hovorí pani Alena. Okamžite išla za predavačkou, ktorá jej však povedala, že strážnik je na toalete a ona nemôže nič robiť. "V obchode bolo asi 15 ľudí. Keby každého skontrolovali, určite by moju peňaženku našli," tvrdí pani Alena. Kým sa strážnik vrátil, časť ľudí odišla a prišli ďalší.
Strážna služba má zo zákona právo presvedčiť sa, či osoba, ktorá vchádza, alebo vychádza z obchodu, nemá pri sebe veci, ktoré nepochádzajú z trestnej činnosti. To zahrňuje napríklad aj kontrolu tašiek. Ak niekoho okradnú v predajni, strážna služba by teda mohla skontrolovať všetkých zákazníkov, ktorí z predajne vychádzajú. Obchody to však nerobia, lebo by si tým pravdepodobne nahnevali všetkých poctivých zákazníkov.
Hovorkyňa Policajného zboru Magda Krasulová vraví, že obchody nemajú žiadnu povinnosť hľadať zlodeja, ktorý okradol zákazníka. Závisí to len od ich dobrej vôle. S políciou však väčšinou spolupracujú. "Súčinnosť tu musí byť, lebo je to v záujme zákazníka aj obchodného strediska." Obchody sa tak snažia uchrániť svoju dobrú povesť.
Pri odhaľovaní páchateľov pomáhajú aj kamerové systémy. Polícia využíva záznamy z kamier na odhalenie páchateľov krádeží.
"Kamerový systém zachytí takmer každú krádež. Kamery sú nastavené tak, aby pokrývali celú predajňu. Keď príde polícia, vychádza z týchto záznamov," vraví hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková.
Podľa Havlíčkovej nie je spolupráca s políciou jedinou pomocou pre zákazníka. "V prvom rade mu poskytneme základnú pomoc. Zavoláme políciu a telefonicky dáme zablokovať platobné karty alebo mobilný telefón, ktorý mu ukradli, aby nikto nemohol z neho telefonovať a utrácať jeho peniaze." Ich zamestnanci sú inštruovaní, ako majú v takýchto prípadoch postupovať.
Podľa obchodníkov prichádza ku krádežiam väčšinou pred sviatkami, keď sú predajne preplnené. Zlodej sa tak oveľa ľahšie stratí a zákazník ho nemá šancu nájsť. Naopak krádeže sa vyhýbajú malým obchodíkom, kde býva menej ľudí.
PETER CSERNÁK