Ak je jedným z cieľov reformy zosúladenie zdravotníckych výkonov s disponibilnými zdrojmi a zastavenie chronického zadlžovania sa zdravotníctva, kľúčovou otázkou je, aké budú ceny zdravotných výkonov a aká bude miera spoluúčasti pacientov pri ich uhrádzaní. Dnes občania prispievajú na niektoré lieky a na časť zdravotníckych služieb. Platba za výkony - teda za liečenie zistenej choroby - bude novinka.
Spoluúčasť podľa Slobodného fóra
Ten, kto určí rozdelenie výkonov na výkony plne hradené z verejného zdravotného poistenia, výkony čiastočne hradené z verejného zdravotného poistenia a výkony bez úhrady z verejného zdravotného poistenia, bude Úrad pre správu. Predtým sa však musí uskutočniť tzv. dohodovacie konanie. Jeho účastníkmi majú byť zdravotné poisťovne, príslušné zdravotnícke stavovské organizácie a záujmové združenia poistencov. Ak k dohode dôjde, vláda výsledok dohodovacieho konania o výkonoch posunie do parlamentu, ktorý bude o ňom hlasovať. Aj stanovenie rozpätia cien jednotlivých výkonov má byť zverené dohodovaciemu konaniu. Ak k dohode nedôjde, majú platiť "staré" ceny. Ak by staré ceny ohrozovali poskytovanie zdravotnej starostlivosti, ministerstvo bude môcť ceny určiť opatrením. Takisto sa aj obsah zmlúv a v rámci neho aj cena výkonov - má dohodnúť na dohodovacom konaní. Ak k dohode nedôjde, budú platiť staré zmluvy.
Dosahy a riziká
* Schvaľovanie výkonov a miery spoluúčasti pacientov pri ich úhrade vychádza v ústrety ústave. Parlament však výsledok dohodovacieho konania môže zmeniť, prípadne ho vôbec nemusí schváliť.
* Dohodovacie konanie zrovnoprávňuje jednotlivé strany zmluvy. Vyrovnáva "váhy" slabších hráčov so silnejšími.
* Je to však administratívne náročný proces a strany, pre ktoré je výhodnejšia nedohoda, ho môžu zablokovať.
Spoluúčasť podľa ministerstva
Úlohy arbitra sa potom zhostí štát.
Parlament schváli zoznam tzv. prioritných chorôb, ktorých liečba bude plne hradená z prostriedkov verejného poistenia. Mieru spoluúčasti pri liečení ostatných diagnóz určí zas ministerstvo zdravotníctva. Štát stanoví maximálnu cenu výkonov, konkrétne ceny si už dohodnú zdravotné poisťovne a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti.
Dosahy a riziká
* Moc parlamentu je zúžená len na prioritné choroby. Proces je administratívne jednoduchší, otázna je však ústavnosť kompetencie ministerstva určovať mieru spoluúčasti pacientov pri ostatných chorobách podzákonnou normou.
* V prípade, že poisťovne a poskytovatelia budú postupovať pri vyjednávaniach jednotne, nie je jasný dosah na zdravotnú starostlivosť, ak k dohodám o cenách výkonov v zmluvách nedôjde.
Bez ohľadu na to, či bude dohodovacie konanie uzákonené, alebo neformálne, obe koncepcie predpokladajú, že strany sa budú chcieť skôr dohodnúť, ako nedohodnúť. Do značnej miery však ich "chute" ovplyvní miera konkurencie tak na strane poisťovní, ako aj poskytovateľov.