BRATISLAVA - Pohon na budúcich penzistov sa stupňuje. Viaceré z budúcich dôchodkových správcovských spoločností už rozbehli masívnu reklamnú kampaň. O licenciách pritom zďaleka nie je rozhodnuté. "Ani jedna zo spoločností ešte nemá žiadosť (o licenciu) v stave, keď by nebolo potrebné jej doplnenie," vyhlásil hovorca Úradu pre finančný trh Marek Kačmár.
Reformátori z ministerstva práce počítali so štartom reklamnej kampane správcov dôchodkových úspor v novembri. Už dnes sú cesty lemované bilbordmi, ktoré spájajú mená rôznych finančných inštitúcií s dôchodkovým sporením. Prvýkrát sa však mohli budúci penzisti z televíznych reklám dozvedieť o "expertoch na dôchodok" ešte koncom apríla.
Podľa prieskumu týždenníka Trend sa dá čakať, že koncom roka prerastie reklamná kampaň dôchodkových správcovských spoločností do rozmerov porovnateľných s kampaňou poisťovní pred liberalizáciou zákonného poistenia na autá pred tromi rokmi. Vtedy poisťovne vynaložili na reklamu vyše miliardu korún.
Úrad pre finančný trh má dnes na stole žiadosti od ôsmich záujemcov o licencie. Prvý z nich požiadal o licenciu koncom mája, ostatní ho nasledovali priebežne v nasledujúcich mesiacoch. Úrad musí rozhodnúť o licencii pol roka po dostaní žiadosti. V prípade prvého záujemcu vyprší čas koncom novembra.
Nie je vylúčené, že licencie pridelí úrad hromadne, ale ani to, že využije polročnú lehotu pri každom záujemcovi zvlášť. "Existuje niekoľko pracovných hypotéz postupu. Všetko závisí od toho, aká bude finálna fáza licenčného procesu," povedal Kačmár z úradu. Niektorí uchádzači by tak mohli licencie dostať až po januárovom otvorení kapitalizačného piliera dôchodkového systému, čím by pred nimi získala konkurencia náskok v lákaní klientov.
Pre správcov penzijných fondov budú sporitelia lukratívnym biznisom. Povinné dôchodkové sporenie prinesie do súkromného druhého piliera každý rok desiatky miliárd nových peňazí. Ak sa splnia najpesimistickejšie predstavy tvorcov reformy, a do sporenia sa na začiatku zapojí len pol milióna pracujúcich, na účty dôchodkových správcovských spoločností pritečie v budúcom roku približne desať miliárd korún. Do systému budú okrem toho každý rok povinne prichádzať desaťtisíce absolventov škôl. Správcovia penzijných fondov tak budú už o zopár rokov disponovať stovkami miliárd korún.
Na budúcich penzistov sa už stavajú rady "poistných agentov". Takzvaní sprostredkovatelia starobného dôchodkového sporenia musia prejsť skúškami úradu pre finančný trh. Hlási sa ich približne 13-tisíc, doterajšie skúsenosti naznačujú, že odborné skúšky urobia tri štvrtiny z tohto počtu. Sprostredkovatelia budú môcť v mene niektorej zo správcovských spoločností uzatvárať zmluvy s budúcimi penzistami.
Čo je zakázané v reklame?
* sľubovať výšku dôchodku,
* sľubovať vek odchodu do dôchodku,
* spájať sporenie v penzijnom fonde s výhrami alebo darčekmi,
* porovnávať výkonnosť fondov len s vybranými konkurentmi.
Kto chce spravovať penzijné úspory?
Aegon Levensverzekering
Allianz-Slovenská poisťovňa
Credit Suisse Life & Pensions
ČSOB
ING
Prvá stavebná sporiteľňa
Sympatia-Pohoda
VÚB Generali