Od vydania posledných pokynov sa v oblasti školstva zmenilo päť zákonov, pribudli dve nariadenia vlády, štyri nové vyhlášky a sedem metodických pokynov a usmernení. Ministerstvo inovovalo aj množstvo pedagogických dokumentov pre učebné osnovy.
Podobného množstva zmien sa učitelia dočkali aj vlani. Podľa Mirona Zelinu, ktorý sa dlhé roky zaoberá zmenami a inováciami v školstve, je preto riadenie školstva zväčša nové a neprofesionálne. "Pri nejasných, často sa meniacich predpisoch a nejasných právach a zodpovednosti vzniká veľa problémov," povedal pre SME. Podľa neho by mal existovať a systémovo pracovať transformačný tím alebo splnomocnenec vlády, ktorý by zachytával nedostatky, predvídal dôsledky rozhodnutí a najmä zosúlaďoval kroky na jednotlivých úrovniach školskej sústavy.
Aj Soňa Hoffmanová z oddelania sťažností ministerstva školstva potvrdila, že s novou legislatívou majú problémy rodičia, ale paradoxne aj učitelia. "Adresujú nám sťažnosti v oblasti výchovy, najmä sťažnosti na učiteľov a sťažnosti na šikanu v škole. Na všetky tieto problémy sú tu však iné inštitúcie," povedala. Chápe, keď si zmenu v kompetenciách nevšimnú rodičia. "Ale pedagógovia?"
Riaditeľ ZŠ na Mudroňovej ulici v Bratislave hovorí, že zatiaľ nemá problémy sledovať zmeny v legislatíve. "Väčšina z nich sa udiala postupne, v priebehu roka. A od tých najzávažnejších uplynulo už trištvrte roka, takže riaditelia by ich už určite mali mať naštudované." Dodal, že v ministerských pokynoch sú zmeny vlastne len zhrnuté a žiadne veľké sa cez prázdniny neudiali.
Na tento rok pripravuje ministerstvo školstva ďalších vyše desať dôležitých zmien v právnych predpisoch a tiež niekoľko nových koncepcií - najdôležitejší bude nový školský zákon.
(sr)