FOTO - ARCHÍV
vnymi, ostrým svetlom nasvietenými výjavmi amerického života (zväčša olejov na plátne) výrazne ovplyvnil mnohých divadelných scénografov, filmárov (Alfred Hitchcock, Todd Haynes), ale aj spisovateľov (Norman Mailer), hudobníkov (Tom Waits), maliarov (David Hockney, Mark Rothko).
Jeho obrazy hovoria o chvíľach bežného života - zastaveného času v horúcom lete či nočnom bare v Amerike, o samote žien v spálňach prázdnych bytov, na priedomí vo vidieckej krajine či v kaviarni veľkomesta. Obsahom aj kompozíciou mnohé dokazujú vplyv francúzskeho impresionizmu, ale aj talianskej metafyzickej maľbou. Postavy zaliate ostrým slnečným alebo umelým svetlom nočných lámp stoja pri dverách, sedia pri oknách s výhľadmi na mĺkve mesto či unavenú krajinu. V jeho obrazoch nájdeme rovnako "stojace pri okne" Vermeera či renesančné mestá talianskych majstrov.
Výstava bola v Británii v takomto rozsahu predstavená po dvadsiatich rokoch. V súčasnosti je v Londýne jednou z najdiskutovanejších. Pri výstave sa premietajú filmy, ktoré poukazujú na význam filmu v Hopperovom diele, rovnako ako dôležitosť Hoppera na vývin filmu. Todd Haynes mal na starosti výber premietaných filmov, medzi ktorými sú aj jeho tri snímky silne rezonujúce s Hopperovým dielom - Far From Heaven (2002), Safe (1995) a Poison (1991). (kop)