Francúzskych čitateľov čaká v najbližších týždňoch ťažká voľba - ktorú z tisíctristo knižných noviniek si kúpiť? Pohľad do interiéru známeho kníhkupectva Shakespeare & Co., ktoré sa nachádza v Latinskej štvrti v Paríži.
FOTO - TRAVELS.NET
Rentrée littéraire, začiatok novej literárnej sezóny vo Francúzsku, je opäť tu. Niektorí veľkí vydavatelia začali balíky noviniek posielať kníhkupcom už v polovici augusta. Chcú si tak zabezpečiť popredné miesta na knižných pultoch. A miesta bude málo. Kníhkupci musia totiž v septembri a októbri vyložiť 1300 noviniek.
Debutanti
Jesenný začiatok literárnej sezóny je v krajine jednou z najdôležitejších kultúrnych udalostí.
Vzhľadom na tohtoročnú absenciu osvedčených autorov ako Houellebecq či Beigbeder by sa mohol stať jesenným bestesellerom jeden zo 121 avizovaných románov debutantov. Hoci opäť padnú rekordy (najstarší nový autor má 81 rokov, najmladší 17), podľa slov odborníkov sú knihy začínajúcich spisovateľov väčšinou stratovou záležitosťou. V Paríži však stále mnohí vydavatelia veria mýtu o debute, ktorý im prinesie čarovné zisky.
Francúzske médiá sa snažia pripraviť pre čitateľov prehľadných sprievodcov, no žiadna redakcia nie je schopná zrecenzovať v priemere dvadsať titulov denne. Medzi tohtoročnými témami dominuje realita v priamom prenose, objavia sa knihy o Miloševičovi a bin Ládinovi. Populárna americká téma rozpadávajúcej sa rodiny je zastúpená viac francúzskymi než anglosaskými autormi. V móde naďalej zostáva sexualita spolu s románmi o prvej svetovej vojne, kým príbehy o sériových vrahoch a psychoanalýze sa vytrácajú. Medzi očakávanými bestsellermi sa určite objaví nový román Amelie Nothomb Biografia hladu, veľa sa sľubuje aj od generačnej knihy Gasparda Koeniga s názvom Octave mal 20 rokov.
Napriek vysokým sumám, ktoré veľké francúzske vydavateľské domy ako Flammarion, Gallimard či Hachette vrážajú do reklamy, väčšina kníh zvyčajne skončí vo výpredajoch. Niektorí majitelia kníhkupectiev sa priznali, že mnohé knihy ani nevybalia a po pár mesiacoch ich pošlú späť. Tento rok je navyše špecifický v tom, že letné čítanie ako napríklad Da Vinciho kód od Dana Browna sa stále predáva veľmi dobre a kníhkupci nemajú príliš chuť risknúť to s nejakými začiatočníkmi.
Patent na úspech
Na rozdiel od domácich debutantov zahraniční autori sa tešia štandardnému úspechu. Nové romány Philipa Rotha, Jonathana Franzena alebo Artura Perez-Reverteho sa zaručene nestratia a ak k tomu pridáme očakávanú knihu Umberta Eca o histórii krásy, je viac než pravdepodobné, že víťazmi jesennej sezóny budú cudzinci.
Najpredávanejším dielom však momentálne nie sú intelektuálne špirály ani epické príbehy, ale komiks Švajčiara Zepa. Desiate pokračovanie jeho príbehov o zvedavom školákovi Titeufovi, ktorý má problémy s rodičmi a sexualitou, prichádza na trh v dvojmiliónovom náklade. Vydavateľ Glenant je finančným víťazom rentrée.
A čo na to čitateľ? Priemerný Francúz si štatisticky dopraje na jeseň jednu až dve knihy. Najskôr musí zaplatiť všetky letné faktúry, vychystať deti do školy, a začať rozmýšľať o daňovom priznaní. S priemernou cenou 17 eur za 120-stranový román si väčšina počká, kým sa dielo dostane do knižnice.
Pri pohľade na ceny kníh a ich množstvo na pultoch vzniká pocit, že vydavatelia nemôžu na jeseň zarobiť. Na rozdiel od hudobného priemyslu, kde sto najpredávanejších CD predstavuje polovicu zisku, tu je situácia opačná. Prvá dvadsiatka knižných bestsellerov tvorí iba niekoľkopercentný zlomok z predaja. No francúzski vydavatelia radšej chrlia novinky, ako by sa na ne malo zabudnúť. Aj v St. Germain de-Pres totiž platí americké heslo Publish or perish - vydávaj alebo zhyň.
Autor: MICHAL HAVRAN ml., Štrasburg pre SME