Francúzi štartujú jesennú literárnu sezónu

Rentrée littéraire, začiatok novej literárnej sezóny vo Francúzsku, je opäť tu. Niektorí veľkí vydavatelia začali balíky noviniek posielať kníhkupcom už v polovici augusta. Chcú si tak zabezpečiť popredné miesta na knižných pultoch. A miesta bude málo.

Francúzskych čitateľov čaká v najbližších týždňoch ťažká voľba - ktorú z tisíctristo knižných noviniek si kúpiť? Pohľad do interiéru známeho kníhkupectva Shakespeare & Co., ktoré sa nachádza v Latinskej štvrti v Paríži.

FOTO - TRAVELS.NET

Rentrée littéraire, začiatok novej literárnej sezóny vo Francúzsku, je opäť tu. Niektorí veľkí vydavatelia začali balíky noviniek posielať kníhkupcom už v polovici augusta. Chcú si tak zabezpečiť popredné miesta na knižných pultoch. A miesta bude málo. Kníhkupci musia totiž v septembri a októbri vyložiť 1300 noviniek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Debutanti

Jesenný začiatok literárnej sezóny je v krajine jednou z najdôležitejších kultúrnych udalostí.

Vzhľadom na tohtoročnú absenciu osvedčených autorov ako Houellebecq či Beigbeder by sa mohol stať jesenným bestesellerom jeden zo 121 avizovaných románov debutantov. Hoci opäť padnú rekordy (najstarší nový autor má 81 rokov, najmladší 17), podľa slov odborníkov sú knihy začínajúcich spisovateľov väčšinou stratovou záležitosťou. V Paríži však stále mnohí vydavatelia veria mýtu o debute, ktorý im prinesie čarovné zisky.

Francúzske médiá sa snažia pripraviť pre čitateľov prehľadných sprievodcov, no žiadna redakcia nie je schopná zrecenzovať v priemere dvadsať titulov denne. Medzi tohtoročnými témami dominuje realita v priamom prenose, objavia sa knihy o Miloševičovi a bin Ládinovi. Populárna americká téma rozpadávajúcej sa rodiny je zastúpená viac francúzskymi než anglosaskými autormi. V móde naďalej zostáva sexualita spolu s románmi o prvej svetovej vojne, kým príbehy o sériových vrahoch a psychoanalýze sa vytrácajú. Medzi očakávanými bestsellermi sa určite objaví nový román Amelie Nothomb Biografia hladu, veľa sa sľubuje aj od generačnej knihy Gasparda Koeniga s názvom Octave mal 20 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek vysokým sumám, ktoré veľké francúzske vydavateľské domy ako Flammarion, Gallimard či Hachette vrážajú do reklamy, väčšina kníh zvyčajne skončí vo výpredajoch. Niektorí majitelia kníhkupectiev sa priznali, že mnohé knihy ani nevybalia a po pár mesiacoch ich pošlú späť. Tento rok je navyše špecifický v tom, že letné čítanie ako napríklad Da Vinciho kód od Dana Browna sa stále predáva veľmi dobre a kníhkupci nemajú príliš chuť risknúť to s nejakými začiatočníkmi.

Patent na úspech

Na rozdiel od domácich debutantov zahraniční autori sa tešia štandardnému úspechu. Nové romány Philipa Rotha, Jonathana Franzena alebo Artura Perez-Reverteho sa zaručene nestratia a ak k tomu pridáme očakávanú knihu Umberta Eca o histórii krásy, je viac než pravdepodobné, že víťazmi jesennej sezóny budú cudzinci.

SkryťVypnúť reklamu

Najpredávanejším dielom však momentálne nie sú intelektuálne špirály ani epické príbehy, ale komiks Švajčiara Zepa. Desiate pokračovanie jeho príbehov o zvedavom školákovi Titeufovi, ktorý má problémy s rodičmi a sexualitou, prichádza na trh v dvojmiliónovom náklade. Vydavateľ Glenant je finančným víťazom rentrée.

A čo na to čitateľ? Priemerný Francúz si štatisticky dopraje na jeseň jednu až dve knihy. Najskôr musí zaplatiť všetky letné faktúry, vychystať deti do školy, a začať rozmýšľať o daňovom priznaní. S priemernou cenou 17 eur za 120-stranový román si väčšina počká, kým sa dielo dostane do knižnice.

Pri pohľade na ceny kníh a ich množstvo na pultoch vzniká pocit, že vydavatelia nemôžu na jeseň zarobiť. Na rozdiel od hudobného priemyslu, kde sto najpredávanejších CD predstavuje polovicu zisku, tu je situácia opačná. Prvá dvadsiatka knižných bestsellerov tvorí iba niekoľkopercentný zlomok z predaja. No francúzski vydavatelia radšej chrlia novinky, ako by sa na ne malo zabudnúť. Aj v St. Germain de-Pres totiž platí americké heslo Publish or perish - vydávaj alebo zhyň.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: MICHAL HAVRAN ml., Štrasburg pre SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 546
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 240
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 995
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 048
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 824
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu