* Deti už nemusia poslušne sedieť v laviciach s rukami za chrbtom, pribúda hravých foriem učenia, i keď často len v nižších ročníkoch.
* Školy začínajú svoje priestory otvárať aj poobede, snažia sa zlepšiť prácu v školských kluboch, ponúkať deťom aj viac záujmových krúžkov.
* Učitelia začínajú viac spolupracovať s rodičmi, častejšie sa ich pýtajú na ich názory. Rodičia majú svoje zastúpenie v radách škôl a školských zariadení.
* Vo vyučovaní sa začína presadzovať trend, aby sa žiaci lepšie pripravovali na praktický život: napríklad pri vyučovaní slovenského jazyka ministerstvo školstva odporúča venovať osobitnú pozornosť komunikácii, počúvaniu a čítaniu s porozumením.
* Školy sa začínajú špecializovať, líšiť sa, aby si každý žiak mohol vybrať to, o čo má záujem. Problém je len, že často sľubujú viac, ako môžu splniť.
Čo sa stále nezmenilo, hoci by sa malo
* Školy sú stále slabo vybavené; mnohé učebné pomôcky sú staré, a je ich málo.
* Máme málo učiteľov cudzích jazykov, ktorí by žiakov vedeli kvalitne pripraviť, a tento trend sa za posledné roky kvôli nízkym platom v školstve nezmenil.
* Deti sa stále učia príliš veľa encyklopedických poznatkov, ktoré v živote nevyužijú.
* Budovy škôl chátrajú a mnohé z nich sú z hygienických dôvodov nevyhovujúce.
* Na hodinách chýba samohodnotenie žiakov, učitelia stále využívajú skôr negatívne ako pozitívne hodnotenie (trend za každú cenu žiakom ukázať, čo nevedia, nie ich chváliť za to, čo vedia).
* Učitelia používajú na hodinách málo pochvál.
* Žiaci majú na hodinách stále málo priestoru na komunikáciu, sebaprezentáciu a tvorivosť. (sr)