Počas recesie na začiatku 90-tych rokov hľadali podniky manažérov podľa princípu A A A, teda museli byť autoritatívni, asketickí a alt - starší. Zástancom tvrdej línie sa najviac verilo, že vytiahnú káru z blata. O pár rokov sa požiadavky na profil vedúcich pracovníkov zmenili na pravý opak. Manažér roku 2000 je mladý, absolútne pružný, ale stále menej lojálny. Podniky dnes uprednos- tňujú potenciál pred skúsenosťami.
Manažéri sa takisto zmenili - od "znižovateľov" nákladov na "zrýchľovateľov" tempa. V súčasnej dobe už manažéri nemôžu vždy trafiť to najbezpečnejšie rozhodnutie. Dôležité je, aby sa rozhodovali rýchlo a aby boli aspoň o krok pred ostatnými.
Od manažéra sa v čoraz väčšej miere požaduje, aby vedel riadiť zmeny, mal skúsenosti s projektovým manažmentom a bol tímovo orientovaný. Autoritatívne riadenie už nie je v kurze.
Dobrý manažér - šéf musí byť schopný vytvárať také pracovné podmienky, v ktorých sa ľudia cítia spokojní. Podľa svetoznámeho odborníka na manažment Imai Masaakiho, západní manažéri často prehliadajú pracovisko ako zdroj ziskov a dôraz kladú skôr na finan- čný manažment, marketing a obchod, či výskum a vývoj. "Manažéri, ktorí nemajú úzky kontakt s každodennou realitou na pracovisku, často nevyužívajú svoje existujúce zdroje," tvrdí Imai Masaaki. Dobrý šéf musí podľa Masaakiho stanoviť jasné ekonomické pravidlá, ktoré na pracovníkov pôsobia už v okamihu, kedy sa rozhodujú, formulovať úlohy tak, aby pracovníkov čo najviac zaujali a stále hodnotiť a porovnávať výsledky práce.