Nemeckí zamestnanci združení v odborovom zväze IG Metall už dokázali, že vedia štrajkovať. Naposledy v máji tohto roku. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
Predstavenstvo nemeckej automobilky Volkswagen včera zverejnilo podmienky, s ktorými začne rokovania s odborármi o novej tarifnej zmluve pre všetky nemecké závody. Člen predstavenstva VW s pôsobnosťou pre personálne otázky Peter Hartz ukázal verejnosti sedembodový plán manažmentu. Cieľom je znížiť personálne náklady do roku 2011 o 30 percent.
Podľa Hartza "neexistuje nijaký priestor na zvyšovanie zárobkov osadenstva". Neuralgickým bodom návrhu manažmentu bude zjavne požiadavka zmraziť zárobky v budúcich dvoch rokoch.
Predstavenstvo VW okrem toho navrhuje radikálne zjednodušiť zárobkový systém. Všeobecne by sa mal spružniť systém pracovných časov. Peter Hartz navrhol zaviesť "demografický pracovný čas". Podľa neho by mladší zamestnanci pracovali viac ako ich starší, lepšie platení kolegovia. Nazbierané nadčasy v prvých rokoch vo Volkswagene by mohli odbúrať po dosiahnutí istej vekovej hranice poberaním voľna.
Hartz takisto navrhol, aby sa jednotlivé výrobné lokality zaviazali v rámci interného súbehu o výrobu nových modelov, že dočasne budú v stave zvýšiť týždenný pracovný čas. Toto by malo byť "protislužbou za jednorazovú investíciu".
Požiadavky odborárov sa minulý týždeň koncentrovali na dva problémové okruhy. Predstavitelia odborového zväzu IG Metall žiadali zvýšiť mzdy o štyri percentá. Takisto chceli od manažmentu záruku, že v nemeckých fabrikách Volkswagenu sa v priebehu nasledujúcich 10 rokoch nebude prepúšťať.
Týždenník Focus v pondelkovom vydaní napísal, že odborári budú požadovať od manažmentu, aby presne uviedol, ktoré modely, motory a prevodovky sa budú vyrábať v nemeckých fabrikách. Toto by malo byť podľa predstáv IG Metall základom záruky neprepúšťať zamestnancov.
Tarifné rokovania vo Volkswagene za začnú 15. septembra a mali by trvať do 26. októbra. Podľa vyjadrení odborárskych predstaviteľov sa nedá vylúčiť, že v prípade priveľkých názorových nezhôd začnú zamestnanci štrajkovať.
Sedembodový plán VW
1. dvojročné zmrazenie platov
- návrh predstavenstva to považuje za spôsob, ako zabrániť presunu výroby do nákladovo lacnejších lokalít.
2. nová štruktúra práce
- z doterajších 22 mzdových taríf by malo zostať 12. Z výšky platu bude 30 percent pohyblivých a závislých od hospodárenia automobilky.
3. účty odpracovaných hodín
- firma rozšíri z 200 na 400 počet pracovných hodín ročne, ktoré budú musieť zamestnanci odpracovať pri vysokom odbyte automobilov.
4. určenie pracovného času
- mladí ľudia budú pracovať viac, starí menej ako doteraz.
5. zdravotná starostlivosť
- firma predstaví systém starostlivosti, za ktorý budú pracovníci platiť prácou alebo časťou mzdy.
6. súťaživosť
- jednotlivé závody v Nemecku budú môcť súťažiť o produkciu napríklad dlhším pracovným časom.
7. tréning
- počet učňov zapojených do pracovného procesu chce firma rozšíriť na 20 percent zo zamestnaneckého stavu. (reuters)