Čínsky kapitalista mieri do Pchjongjangu

PEKING - Mladý čínsky milionár sa rozhodol rozšíriť svoje podnikateľské aktivity. Verí, že reformy v izolovanej Severnej Kórei zvýšili kúpyschopnosť obyvateľstva natoľko, aby si mohli dovoliť mydlo a zubné kefky z dovozu. Nový sortiment im chce ponúknuť

Prvý obchodný dom v Pchjongjangu otvorili v roku 2002. Tento rok by mu mal pribudnúť veľký konkurent spoza hraníc. FOTO - ČTK/AP

v obchodnom dome v hlavnom meste komunistickej krajiny.

Tridsaťpäťročný Zeng Čangbiao už podpísal zmluvu, na základe ktorej v Pchjongjangu preinvestuje 50 miliónov jüanov (približne 200 miliónov korún) vo forme desaťročného prenájmu päťposchodovej budovy v blízkosti Námestia Kim Ir-sena. Po rekonštrukcii z nej vznikne obchodné centrum spojené s deväťposchodovou vežou poskytujúcou kancelárske priestory. "Bude to najväčšie a najlepšie obchodné centrum v celej Severnej Kórei," povedal Zeng.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obchodný dom chce otvoriť do konca tohto roka. Na regáloch by sa mal objaviť široký sortiment spotrebného tovaru z Číny - takého, aký si obyvatelia zbedačenej Kórejskej ľudovo-demokratickej republiky nemohli celé desaťročia dovoliť.

"Chceme dovážať najmä produkty ľahkého priemyslu, ako sú zubné pasty a kefky, utierky, drobné nástroje a malé elektrické spotrebiče, odevy, topánky, šiltovky," hovorí Zeng. Podnikavý Číňan sa do neprebádaných vôd, ktorým sa iní biznismani vyhýbajú, nepustil úplne bezhlavo. Uzavretú krajinu navštevoval od roku 1997 a skonštatoval, že ho prekvapili zmeny, ktoré nasledovali po váhavých ekonomických reformách, ktoré vláda spustila v júli 2002. Trhy si odvtedy môžu samy stanovovať ceny za mnohé tovary a služby. "Platy Severokórejčanov sa výrazne zvýšili, takže si môžu dovoliť kúpiť, čo chcú," tvrdí ďalej Zeng. "Navyše, keďže v minulosti nebolo čo kupovať, ľudia všetky svoje peniaze sporili," dodáva. Podnikateľ teraz verí, že obyvateľstvo krajiny teraz vytiahne úspory spod matracov a nastúpi na cestu spotreby.

SkryťVypnúť reklamu

"Severná Kórea má obmedzené zdroje, zatiaľ čo Čína sa topí v nadbytku produkcie. Pre bežných Severokórejčanov sa dovoz čínskeho tovaru prejaví poklesom cien, takže si budú môcť dovoliť, čo chcú," vysvetľuje svoju predstavu Zeng, ktorý zarobil prvý milión vo veku 22 rokov, keď rozbehol textilnú fabriku na severovýchode Číny. (reuters)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu