Učebné osnovy etiky pre prvý stupeň schválilo ministerstvo školstva 13. apríla tohto roku, s platnosťou od 1. septembra. Napriek tomu ich na stránkach ministerstva školstva ani Štátneho pedagogického ústavu nenájdete. Dajú sa však nájsť na portáli Slovakia.humanists.net/etika.htm, ktorý ich zverejnil pre lepšiu informovanosť učiteľov a verejnosti. Mnohí učitelia totiž ešte stále nevedia, čo majú na etike učiť.
Z osnov vyberáme:
Cieľom etickej výchovy je vychovať osobnosť, ktorá:
- má svoju vlastnú identitu, je sama sebou a správa sa prosociálne (prináša prospech druhej osobe alebo skupine osôb, ktorý nevyplýva z povinností a nie je sprevádzaný očakávaním odmeny),
- má pozitívny vzťah k životu a ľuďom, spojený so zdravou kritickosťou,
- správa sa podľa osobného presvedčenia a vnútorne je presvedčená o etických normách
- má zrelý morálny úsudok, a preto je schopná správne reagovať aj v neočakávaných a zložitých situáciách,
- koná v súlade so svojimi zásadami, ale aj s citovou zaangažovanosťou. Nekoná len z povinnosti a bez nadšenia s pocitom sebaľútosti.
Učiteľ má na hodinách pracovať tak, aby vytvoril z triedy výchovné spoločenstvo. Každé dieťa má prijať také, aké je a má mu prejaviť priateľské city. Deťom má pripisovať pozitívne vlastnosti a chváliť ich za ne. Musí stanoviť jasné a splniteľné pravidlá. Na negatívne javy má reagovať tak, že poukáže na ich dôsledky. Odmeny a tresty má používať len opatrne. Do výchovy má zapojiť aj rodičov. Učiteľ má byť podľa pokynov učebných osnov nositeľom radosti. Jeho vzťah k deťom má byť predovšetkým dobroprajný, partnerský, priateľský, ale náročný a vo svojich požiadavkách dôsledný.
Základom učenia na etike má byť zážitkové učenie. Učiteľ má poukazovať na témy, ktoré sú aktuálne a dotýkajú sa reálneho života žiakov. Môže pritom použiť rôzne metódy a techniky (hru, hranie rolí, hranie scénok, anketové metódy, metódu posil-ňovania, problémové vyučovanie, dramatizáciu). Z nich by mal vyvodiť tzv. hodnotovú reflexiu: Čo som prežil? Čo som si uvedomil? Ako to súvisí so životom vo mne, okolo mňa? Čo z toho vyplýva pre môj život?
Etická výchova nepoužíva učebnicu. Podnety na činnosť nachádza učiteľ v metodických príručkách a v iných materiáloch, ako aj v obsahu vyučovacích predmetov prvého stupňa. Aktualizuje ich podľa podmienok skupiny, cieľov a obsahu etickej výchovy.
Na hodine etickej výchovy sa žiaci nehodnotia známkou. Mali by sa však hodnotiť (oceniť) slovne, a to priebežne počas hodiny aj na konci hodiny. Žiaci by tiež mali mať možnosť sa vyjadriť, ako sa cítili, ako sa im hodina páčila, v čom by privítali zmenu. (sr)
Zdroj: Učebné osnovy