Predaje SAD sa pomaly končia

BRATISLAVA - Privatizácia sedemnástich podnikov autobusovej dopravy (SAD) sa po tri a pol roku blíži ku koncu. Vláda by mala na jeseň odsúhlasiť strategických investorov do posledných dvoch podnikov v Lučenci a Trenčíne. Kompletné uzavretie privatizácie .

BRATISLAVA - Privatizácia sedemnástich podnikov autobusovej dopravy (SAD) sa po tri a pol roku blíži ku koncu. Vláda by mala na jeseň odsúhlasiť strategických investorov do posledných dvoch podnikov v Lučenci a Trenčíne. Kompletné uzavretie privatizácie môže zdržať hroziaci reparát na najväčšiu - banskobystrickú - autobusovú dopravu. Tieň na odštátnenie autobusovej dopravy vrhajú vyjadrenia Slovenskej informačnej služby, podľa ktorej má v kúpe niektorých podnikov prsty i podsvetie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SIS pochybuje

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré podniky autobusovej dopravy sa podľa spravodajskej služby predali pod trhovú cenu. "Niekoľko ďalších zas sprivatizovali vzájomne prepojené osoby a v niektorých privatizéri získali prostriedky na kúpu akcií tunelovaním podnikov pred vlastnou privatizáciou. Dva podniky SAD pravdepodobne sprivatizovali firmy prepojené na podsvetie," uvádza vo výročnej správe za vlaňajší rok Slovenská informačná služba.

Spravodajcovia ďalej uviedli, že budú privatizáciu autobusových podnikov sledovať aj tento rok, pretože "medzi záujemcami o privatizáciu slovenských strategických podnikov figurujú i subjekty s korupčnou minulosťou". "Nedá sa vylúčiť, že aj naďalej sa okrem objektívneho hodnotenia cenových ponúk budú používať subjektívne vyhodnotiteľné privatizačné kritériá," tvrdí Slovenská informačná služba.

SkryťVypnúť reklamu

Viacnásobné tendre

Generálna riaditeľka sekcie privatizácie a výkonu zakladateľských, zriaďovateľských a akcionárskych práv ministerstva hospodárstva Mária Valovičová tvrdí, že nevie o žiadnych nevýhodných predajoch a nesúhlasí s názorom, že privatizácia podnikov SAD bola netransparentná. K tunelovaniu firiem pred odštátnením sa podľa nej rezort hospodárstva vyjadriť nemôže, pretože "pred privatizáciou boli štátne podniky SAD v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva dopravy," ktoré ich ako štátne podniky riadilo a kontrolovalo.

Valovičová však priznáva, že finančná polícia si vyžiadala materiály týkajúce sa privatizácie žilinského podniku autobusovej dopravy, ktorá prebiehala vlani. "O výsledku vyšetrovania sme však informovaní neboli, ani požiadaní zo strany polície o ďalšie konanie," hovorí Valovičová.

SkryťVypnúť reklamu

V niektorých prípadoch sa investor vyberal na viackrát. Išlo napríklad o lučeneckú a trenčiansku SAD. K reparátu výberového konania došlo pre pochybnosti o kupujúcich. Do SAD Trenčín mala vstúpiť firma Via - Uni a do SAD Lučenec zas spoločnosť Powell. Podobne na druhýkrát sa rozhodlo aj o strategickom investorovi pre SAD Bratislava, ktoré vlastní lukratívne pozemky v širšom centre Bratislavy. DANIEL CVEČEK

Privatizácia je len špičkou ľadovca

Privatizácia autobusovej dopravy bola len špičkou ľadovca transformácie bývalých štátnych autobusových podnikov na súkromné spoločnosti. Ministerstvo dopravy sa ich premenou zaoberalo od roku 1994, keď rezort oddelil nákladnú dopravu od osobnej a vytvorené podniky nákladnej dopravy následne pustil do privatizácie. Dôvodom na odštátnenie podnikov autobusovej dopravy bol najmä nedostatok financií. Štát podnikom platil príliš málo za verejné výkony a firmy chýbajúce peniaze získavali z iných činností, napríklad z medzinárodnej dopravy. Niektoré však finančné diery plátať nestíhali. Preto sa ministerstvo rozhodlo podniky predať, pričom jednou z posudzovaných podmienok bola aj výška investícií, ktoré strategický investor do firmy po kúpe vloží. Ako prvé sa v roku 1995 kompletne odštátnili SAD Skalica a SAD Stará Ľubovňa. V roku 1999 ministerstvo zlúčilo päťdesiattri pôvodných podnikov SAD do sedemnástich firiem. V roku 2000 odštartoval proces privatizácie a v priebehu nasledujúcich štyroch rokov ministerstvo postupne v podnikoch odpredávalo 49-percentný balík akcií s predkupným právom na ďalších 17 percent. (dc)

SkryťVypnúť reklamu

Privatizované podniky autobusovej dopravy

Predávaný podnik Bilančná Časť Kupec Kúpna Dátum
  suma podniku   cena uzavretia
  (v mil. Sk)     (v mil. Sk) zmluvy
SAD Dunajská Streda 38, 870 49 % DSAD Dunajská Streda 20,508 15. augusta 2002
SAD Dunajská Streda 13, 486 17 % DSAD Dunajská Streda 13,878 15. augusta 2002
SAD Košice 172, 652 49 % BUSTRANS Košice 90,452 14. novembra 2002
SAD Liptovský Mikuláš 54, 888 49 % GOTFRI, Bratislava 28, 191 14. novembra 2002
SAD Humenné 0,045 0,05 % Autobusová dopravná spoločnosť
Vranov nad Topľou  
23, 098 10. marca 2003
SAD Humenné 15, 551 17 % Autobusová dopravná spoločnosť
Vranov nad Topľou
15, 613 10. marca 2003
SAD Prešov 84, 771 49 % B. K. Prešov 43, 883 1. augusta 2002
SAD Prešov 29, 411 17 % B. K. Prešov 29, 411 1. augusta 2002
SAD Nitra 114, 108 49 % KMV BUS Bratislava 60, 127 18. novembra 2002
SAD Nové Zámky 87, 372 49 % EUROBUS-INVEST Rt.
Budapest - Maďarsko  
46,588 15. júla 2002
SAD Michalovce 62, 670 49 % JM-Autodoprava, Trebišov 34, 684 27. novembra 2002
SAD Prievidza 86, 051 49 % ADVANCE, a. s., Žilina 46,088 2. decembra 2002
SAD Trnava 139, 927 66 % PRINT centrum, Bratislava 54, 375 20. novembra 2002
SAD Zvolen 117, 673 49 % Bystrická dopravná spoločnosť
Banská Bystrica
37, 652 11. februára 2003
SAD Zvolen 40, 825 17 % Bystrická dopravná spoločnosť
Banská Bystrica
24, 984 11. februára 2003
SAD Žilina 104, 326 49 % Slovenská investičná a realitná
spoločnosť Žilina
73, 198 23. októbra 2003
SAD Poprad 67, 228 49 % Pre-Os Prešov 36, 235 20. novembra 2002
SAD Stará Ľubovňa 53, 735 celý podnik Bus Karpaty Stará Ľubovňa 32,700 28. novembra 1995
SAD Skalica 22, 852 celý podnik Skand Skalica 15, 115 28. novembra 1995

zdroj: www.natfund.gov.sk


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu