BRATISLAVA - Privatizácia sedemnástich podnikov autobusovej dopravy (SAD) sa po tri a pol roku blíži ku koncu. Vláda by mala na jeseň odsúhlasiť strategických investorov do posledných dvoch podnikov v Lučenci a Trenčíne. Kompletné uzavretie privatizácie môže zdržať hroziaci reparát na najväčšiu - banskobystrickú - autobusovú dopravu. Tieň na odštátnenie autobusovej dopravy vrhajú vyjadrenia Slovenskej informačnej služby, podľa ktorej má v kúpe niektorých podnikov prsty i podsvetie.
SIS pochybuje
Niektoré podniky autobusovej dopravy sa podľa spravodajskej služby predali pod trhovú cenu. "Niekoľko ďalších zas sprivatizovali vzájomne prepojené osoby a v niektorých privatizéri získali prostriedky na kúpu akcií tunelovaním podnikov pred vlastnou privatizáciou. Dva podniky SAD pravdepodobne sprivatizovali firmy prepojené na podsvetie," uvádza vo výročnej správe za vlaňajší rok Slovenská informačná služba.
Spravodajcovia ďalej uviedli, že budú privatizáciu autobusových podnikov sledovať aj tento rok, pretože "medzi záujemcami o privatizáciu slovenských strategických podnikov figurujú i subjekty s korupčnou minulosťou". "Nedá sa vylúčiť, že aj naďalej sa okrem objektívneho hodnotenia cenových ponúk budú používať subjektívne vyhodnotiteľné privatizačné kritériá," tvrdí Slovenská informačná služba.
Viacnásobné tendre
Generálna riaditeľka sekcie privatizácie a výkonu zakladateľských, zriaďovateľských a akcionárskych práv ministerstva hospodárstva Mária Valovičová tvrdí, že nevie o žiadnych nevýhodných predajoch a nesúhlasí s názorom, že privatizácia podnikov SAD bola netransparentná. K tunelovaniu firiem pred odštátnením sa podľa nej rezort hospodárstva vyjadriť nemôže, pretože "pred privatizáciou boli štátne podniky SAD v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva dopravy," ktoré ich ako štátne podniky riadilo a kontrolovalo.
Valovičová však priznáva, že finančná polícia si vyžiadala materiály týkajúce sa privatizácie žilinského podniku autobusovej dopravy, ktorá prebiehala vlani. "O výsledku vyšetrovania sme však informovaní neboli, ani požiadaní zo strany polície o ďalšie konanie," hovorí Valovičová.
V niektorých prípadoch sa investor vyberal na viackrát. Išlo napríklad o lučeneckú a trenčiansku SAD. K reparátu výberového konania došlo pre pochybnosti o kupujúcich. Do SAD Trenčín mala vstúpiť firma Via - Uni a do SAD Lučenec zas spoločnosť Powell. Podobne na druhýkrát sa rozhodlo aj o strategickom investorovi pre SAD Bratislava, ktoré vlastní lukratívne pozemky v širšom centre Bratislavy. DANIEL CVEČEK
Privatizácia je len špičkou ľadovca
Privatizácia autobusovej dopravy bola len špičkou ľadovca transformácie bývalých štátnych autobusových podnikov na súkromné spoločnosti. Ministerstvo dopravy sa ich premenou zaoberalo od roku 1994, keď rezort oddelil nákladnú dopravu od osobnej a vytvorené podniky nákladnej dopravy následne pustil do privatizácie. Dôvodom na odštátnenie podnikov autobusovej dopravy bol najmä nedostatok financií. Štát podnikom platil príliš málo za verejné výkony a firmy chýbajúce peniaze získavali z iných činností, napríklad z medzinárodnej dopravy. Niektoré však finančné diery plátať nestíhali. Preto sa ministerstvo rozhodlo podniky predať, pričom jednou z posudzovaných podmienok bola aj výška investícií, ktoré strategický investor do firmy po kúpe vloží. Ako prvé sa v roku 1995 kompletne odštátnili SAD Skalica a SAD Stará Ľubovňa. V roku 1999 ministerstvo zlúčilo päťdesiattri pôvodných podnikov SAD do sedemnástich firiem. V roku 2000 odštartoval proces privatizácie a v priebehu nasledujúcich štyroch rokov ministerstvo postupne v podnikoch odpredávalo 49-percentný balík akcií s predkupným právom na ďalších 17 percent. (dc)
Privatizované podniky autobusovej dopravy
Predávaný podnik | Bilančná | Časť | Kupec | Kúpna | Dátum |
suma | podniku | cena | uzavretia | ||
(v mil. Sk) | (v mil. Sk) | zmluvy | |||
SAD Dunajská Streda | 38, 870 | 49 % | DSAD Dunajská Streda | 20,508 | 15. augusta 2002 |
SAD Dunajská Streda | 13, 486 | 17 % | DSAD Dunajská Streda | 13,878 | 15. augusta 2002 |
SAD Košice | 172, 652 | 49 % | BUSTRANS Košice | 90,452 | 14. novembra 2002 |
SAD Liptovský Mikuláš | 54, 888 | 49 % | GOTFRI, Bratislava | 28, 191 | 14. novembra 2002 |
SAD Humenné | 0,045 | 0,05 % | Autobusová dopravná spoločnosť Vranov nad Topľou | 23, 098 | 10. marca 2003 |
SAD Humenné | 15, 551 | 17 % | Autobusová dopravná spoločnosť Vranov nad Topľou | 15, 613 | 10. marca 2003 |
SAD Prešov | 84, 771 | 49 % | B. K. Prešov | 43, 883 | 1. augusta 2002 |
SAD Prešov | 29, 411 | 17 % | B. K. Prešov | 29, 411 | 1. augusta 2002 |
SAD Nitra | 114, 108 | 49 % | KMV BUS Bratislava | 60, 127 | 18. novembra 2002 |
SAD Nové Zámky | 87, 372 | 49 % | EUROBUS-INVEST Rt. Budapest - Maďarsko | 46,588 | 15. júla 2002 |
SAD Michalovce | 62, 670 | 49 % | JM-Autodoprava, Trebišov | 34, 684 | 27. novembra 2002 |
SAD Prievidza | 86, 051 | 49 % | ADVANCE, a. s., Žilina | 46,088 | 2. decembra 2002 |
SAD Trnava | 139, 927 | 66 % | PRINT centrum, Bratislava | 54, 375 | 20. novembra 2002 |
SAD Zvolen | 117, 673 | 49 % | Bystrická dopravná spoločnosť Banská Bystrica | 37, 652 | 11. februára 2003 |
SAD Zvolen | 40, 825 | 17 % | Bystrická dopravná spoločnosť Banská Bystrica | 24, 984 | 11. februára 2003 |
SAD Žilina | 104, 326 | 49 % | Slovenská investičná a realitná spoločnosť Žilina | 73, 198 | 23. októbra 2003 |
SAD Poprad | 67, 228 | 49 % | Pre-Os Prešov | 36, 235 | 20. novembra 2002 |
SAD Stará Ľubovňa | 53, 735 | celý podnik | Bus Karpaty Stará Ľubovňa | 32,700 | 28. novembra 1995 |
SAD Skalica | 22, 852 | celý podnik | Skand Skalica | 15, 115 | 28. novembra 1995 |
zdroj: www.natfund.gov.sk