Z predstavenia Sectio choreografky Zuzany Kozánkovej. FOTO - ŠTÚDIO TANCA BANSKÁ BYSTRICA
Letná festivalová sezóna vrcholí. Nejde len o júlový Avignonský festival či obrovský divadelný "trh", ktorý sa začína 15. augusta v Edinburghu, pomaly v každom väčšom či menšom európskom meste si mestská rada zriadila na prilákanie turistov nejakú tú letnú atrakciu. Naši divadelníci sa na festivaloch v zahraničí zúčastňujú len zriedkavo.
Niečo robí malá známosť nášho divadla v zahraničí, nie nevýznamný vplyv má - aj napriek deklaráciám o prioritách ministerstva kultúry - nedostatočná podpora medzinárodnej konfrontácie slovenského divadla.
Štúdio tanca z Banskej Bystrice sa zúčastnilo v posledných týždňoch na dvoch zahraničných festivaloch v Poľsku a Taliansku. Jazyk tanca je predsa len v medzinárodnom prostredí zrozumiteľnejší.
Medzinárodný festival súčasného tanca v poľskom Bytome, ktorý sa skončil 10. júla, má uznávanú úroveň. Zúčastňujú sa na ňom súbory svetového renomé ako Cie Philippe Saire zo Švajčiarska, Bill Young and Dancers z USA či Steptex Dance z Nemecka. Programový manažér festivalu, ktorý bol na premiére v Banskej Bystrici, si z večera Double Evening vybral produkciu Sectio. "Ohlasy sme mali veľmi bezprostredné a pozitívne," hovorí riaditeľka Štúdia tanca z Banskej Bystrice Zuzana Hájková, ktorá na festivale viedla aj tzv. master class, akúsi ukážku práce v súbore.
Koncom júla náš jediný stály profesionálny súbor súčasného tanca cestoval zasa do Talianska. Mittelfest v mestečku Cividale del Friuli pri Udine je jedným z mála festivalov, ktorý sa zameriava na divadlo, hudbu, tanec, film i poéziu zo strednej Európy. Z našich súborov sa na festivale doteraz zúčastnilo napríklad Divadlo Astorka Korzo 90.
Zuzana Hájková považuje skúsenosť s týmto festivalom za náročnú. "Je zlé, že naše súbory z finančných dôvodov nemôžu zostať na festivale dlhšie. Keďže až do odchodu sme nemali jasné financovanie našej cesty, pobyt na festivale sme skrátili na jediný deň. Štúdio tanca vystupovalo v Teatro Ristori s kapacitou okolo šesťsto miest, sála bola na našom predstavení takmer plná." Spontánnu reakciu si podľa Zuzany Hájkovej vyslúžilo Sectio choreografky Zuzany Kozánkovej.
"Aj v Cividale malo úspech účinkovanie našej malej tanečnice Lindušky, ktorá sa na začiatku predstavenia zatúla na javisko a chcela na ňom zostať tancovať. V Poľsku sme pre ňu hľadali poľských rodičov, v Taliansku zasa talianskych rodičov, aby si ju odviedli zo scény." Možno trochu kontroverznejšie vyznela druhá časť Mirákulos choreografky Kataríny Mojžišovej. Je to minimalistické divadlo, cítila som, že v horúčave, ktorá sprevádzala celý náš pobyt, sa diváci nedokázali stíšiť do takéhoto typu predstavenia."
Ministerstvo kultúry, ktoré organizátori priamo oslovili na spoluprácu, sľúbilo príspevok 60-tisíc korún na pokrytie cestovných nákladov divadla, doteraz však neboli výdavky Štúdia tanca refundované.
ZUZANA ULIČIANSKA