Slovenské firmy ešte svoje obchodné aktivity na nových trhoch podstatne nerozšírili, ale ani nezaznamenali významný rast konkurencie na domácom trhu. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Podnikatelia zatiaľ nestihli vstup do Európskej únie nijako zásadne pocítiť. Podľa Podnikateľskej aliancie Slovensko firmy ešte svoje obchodné aktivity na nových trhoch podstatne nerozšírili, ale ani nezaznamenali významný rast konkurencie na domácom trhu.
Maslový úspech
Sú príklady, keď slovenské tovary našli vonku úspech. Podľa šéfa poľnohospodárskej komory Jána Oravca je ním napríklad maslo. "Obchodné reťazce na Slovensku nútili mliekarov predávať ho pod výrobnú cenu. Ukázalo sa však, že naše maslo odišlo bez problémov za vyššiu cenu von. Je príkladom toho, že slovenské výrobky sú kvalitné, a ich výrobcovia trpia najmä rozdielom v dotáciách v porovnaní s európskymi konkurentami".
Ekonóm Gemerskej mliekarne, ktorá v čase "maslovej krízy" vyvážala svoju produkciu von, tvrdí, že únia im podstatne rozšírila predajné možnosti. "Nikto nám nemôže prikázať, aby sme nepredávali tam, kde za tovar dostaneme viac," povedal.
Podľa Oravca sú ďalšími úspešnými vývoznými komoditami mlieko a hovädzí dobytok. Poľnohospodárstvo ako celok však naďalej považuje za najviac ohrozené konkurenciou. "Najmä potravinárstvu škodí obrovský rozdiel v dotáciách pre prvovýrobcov. Ťažko sa prekonáva konkurencia, ktorá dostáva 100 percent priamych platieb únie, keď my dostávame necelých 55 percent," upozornil Oravec.
Okenárski konkurenti
Príkladom odvetvia, kde zahraničná konkurencia zamiešava karty, sú plastové okná. Podnikatelia zaznamenali príchod firiem z Poľska, ktoré operujú najmä na území severného Slovenska.
Slovenské firmy ich prítomnosť nijako neteší. "Pripravovali si pôdu už od začiatku roka. Keď sa otvorili hranice, zintenzívnili svoju činnosť," hovorí Peter Hronček zo spoločnosti Uniteam. "Zaviedli absurdný spôsob predaja - dovezú typizované okná, predávajú priamo z nákladného auta, za dumpingové ceny, bez záručného dokladu, bez daňového dokladu. Ide vlastne o čierny tovar," dodal Hronček. Je presvedčený, že nevýhodou novej konkurencie je neznalosť prostredia a to, že v ich sortimente chýba montáž a servis.
Administratívne starosti
Odvetvím, ktoré je dlhodobo vystavené tvrdej medzinárodnej konkurencii, je hutníctvo. Podľa spoločnosti U. S. Steel Košice sa však už po vstupe ani nemohla zostriť. "V oceliarskom priemysle bola vždy silná konkurencia. Preto nepociťujeme v tomto smere žiadny rozdiel, očakávame však, že sa zjednoduší a urýchli administratíva súvisiaca so zahraničným obchodom," povedal hovorca U. S. Steel Košice Ján Bača.
Administratívne problémy súvisiace so vstupom zaznamenala aj podnikateľská aliancia. "Najväčšie problémy boli s DPH, pretože zákon bol robený na poslednú chvíľu, nebol konzultovaný s podnikateľskou sférou a vznikol problém s jeho interpretáciou," povedal Róber Kičina. Ďalšie starosti mali firmy s formulármi o vývoze a dovoze. "Táto dokumentácia nebola dostatočne pripravená zo strany štátu," dodal Kičina s tým, že tieto problémy sa postupne zmenšujú.
JURAJ JAVORSKÝ, tv
Niektoré banky prispôsobujú cenníky
BRATISLAVA - Hoci o licenciu na poskytovanie voľných cezhraničných služieb už požiadalo asi pätnásť veľkých európskych bánk, biznis na Slovensku ešte nerozbehli vo veľkom.
Podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Evy Guttlerovej, banka necíti konkurenčný tlak zo strany bánk únie. "Bankové domy, ktoré oznámili príchod na slovenský trh, sa spravidla orientujú na firemných klientov a v centre nášho záujmu stoja malí klienti. Vzhľadom na rozsiahlu sieť našich pobočiek a počet klientov zatiaľ nepociťujeme žiadnu zmenu." Sporiteľňa prispôsobila únii niektoré produkty. "Od prvého mája sme napríklad znížili poplatky za prevod peňazí na účty v Českej sporiteľni a zaviedli sme jednotnú sadzbu a to tristo korún bez ohľadu na posielanú sumu. Poplatky za výber z bankomatov skupiny Erste Bank v Chorvátsku, Maďarsku, Česku a Rakúsku sa znížili od prvého júna na 34 korún," dodala.
Podobne pokojne ako banky vnímajú situáciu po vstupe do únie aj poisťovne. Česká poisťovňa - Slovensko zvažuje možnosť preniknúť na európsky poisťovací trh.
Podľa Miloša Kmetyho z Generali poisťovne poistný trh porastie vďaka rýchlejšiemu ekonomickému rastu. "Rozvoj priemyslu cez vyššiu zamestnanosť a príjmy obyvateľstva vnímame aj my pozitívne a očakávame rast životného poistenia a najmä majetku, ale aj zmenu postoja k vlastnému zabezpečeniu sa v starobe," dodal Kmety.
ADRIANA PRIKRYLOVÁ
100 dní v európskom biznise
zdraželo maslo, banány a cukor zaviedli sa nové administratívne povinnosti pre firmy poľnohospodári vyvážali maslo, hovädzí dobytok a mlieko 15 bánk požiadalo o licenciu na poskytovanie cezhraničných služieb poľské firmy vstúpili na slovenský trh plastových okien